جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 155546 18:13 1400/07/05
نمک‌پاشی آلودگی‌هوا بر زخم‌های کرونایی

نمک‌پاشی آلودگی‌هوا بر زخم‌های کرونایی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نمک‌پاشی آلودگی‌هوا بر زخم‌های کرونایی

نمک‌پاشی آلودگی‌هوا بر زخم‌های کرونایی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-چندروزی است که آسمان به سرفه افتاده است و باز هم ماجرای تکراری آلودگی هوا و وجود ریزگردها ریه‏های انسان‏ها را نشانه گرفته است.

به گزارش جهان اقتصاد، امروزه بحران آلودگی هوا به یکی از بزرگ‌ترین زیست محیطی در جهان تبدیل شده است و به دنبال افزایش مصرف انواع سوخت‏های فسیلی، گسترش استفاده ازاتومبیل‏های شخصی و همچنین گسترش صنایع به ویژه در شهرهای شلوغ به وجود آمده است. ایران نیز یکی ازکشورهایی  است که با آغاز روند صنعتی شدن و رشد شهرنشینی معضل آلودگی هوا را تجربه کرده است به طوری که در سال‏های اخیر این آلودگی فزاینده به یکی از مشکلات عمده اجتماعی و محیط زیستی کلانشهرهای کشورتبدیل شده است.

آلودگی هوا در دراز مدت و کوتاه مدت بر سلامت انسان‏ها آثار زیانباری می‌گذارد و میزان این آسیب‏ها بستگی به غلظت مواد شیمیایی موجود در هوا و همچنین میزان قرارگرفتن افراد در معرض هوای آلوده دارد.

بیماری‏های ناشی از آلودگی‏های جوی می‏تواند بسیار پرهزینه باشند به طوری که هزینه‏های درمانی، کاهش بهره‌وری در محل کار می‏تواند سالیانه میلیاردها دلارهزینه بر جامعه تحمیل کند.

در برهه‌ای که از ورود ویروس منحوس کرونا به کشورمی‏گذرد و با وجود تسریع در روند واکسیناسیون از تعداد مبتلایان و مرگ و میرها کاسته شده است، مساله آلودگی هوا همچون نمک‌پاشی بر زخم های کرونایی است و جان خسته آدمیان و نفس آنها را به شماره می‏اندازد نفس‏هایی که سوای از رنج کرونا نباید دغدغه هوای سالم را داشته باشد اما از شانس بد قضیه آلودگی هوا و عوارض آن هم که کم نیستند تمامی ندارد و بازهم این انسان‏ها هستند که همانند همیشه باید تلفات سهل‌انگاری‏های این موضوع را با صرف هزینه‌های سرسام‌آور درمانی بدهند.

داریوش گل‌علیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش گفته بود که وضعیت آلودگی هوا از دهه ۷۰ در کشور نگران کننده‌تر شده است. هرچند اقداماتی برای مبارزه با آلودگی هوا از جمله ارتقای سوخت و استاندارد خودروها انجام شده اما سرعت انجام این اقدامات به‌ ویژه در پاییز و زمستان متناسب با سرعت انتشار آلودگی‌ها نبوده است.

در چند روز گذشته شهرهای مختلف کشور از جمله تهران، اراک، مشهد، بوشهر و... ناسالم اعلام شده است و به دنبال این قضیه مرکز کنترل کیفیت هوا توصیه کرده که با توجه به شاخص بالای آلاینده، شهروندان و به ویژه افرادی که دارای حساسیت‌های خاص هستند، حتی‌المقدور در محیط‌های سربسته مانند منزل حضور داشته باشند و از تردد بی‌مورد در سطح شهر پرهیز کنند.

 کارشناسان معتقدند آنچه در حال حاضر به‌ عنوان آلودگی هوا از آن یاد می‌شود، بیشتر ذرات معلق هستند، ذراتی که ۷۰درصدشان از طریق خودروها ایجاد می‌شود بنابراین استاندارد بودن خودرو در کاهش آلودگی هوا نقش بسزایی دارد البته نباید نقش سوخت را در این روند فراموش کرد که خود مقوله جداگانه‌ای است.

در حقیقت آلودگی هوا، به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست محیطی شهرها نمودی از بازخورد فعالیت‌های ناپایدار انسانی در سیستم‌های شهری محسوب می‌شود و توجه به افزایش جمعیت، تقاضا پیرامون مسایل مربوط به حمل‌ونقل، ازدیاد تعداد خودروها و به تبع آن افزایش آلودگی‌های زیست محیطی باعث شده است که ضرورت تحقیق پیرامون تکنولوژی‌ها کنترل آلایندگی افزایش یابد.

در حال حاضر به‌دلیل تغییر فصل و افزایش آلاینده‌های هوا به‌خصوص در کلانشهرها و شهرهای صنعتی با دو مشکل آلودگی هوا و اپیدمی کووید۱۹ مواجه هستیم و میزان مراجعات افراد به مراکز درمانی هم به‌دلیل آلودگی هوا و تشدید مشکلات تنفسی و قلبی و عروقی و هم کووید۱۹ افزایش می‌یابد.

در حقیقت، هر افزایش جزیی در تماس طولانی مدت با ذرات آلاینده و احتمال استفاده از دستگاه کمک تنفسی و احتمال بستری شدن در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان را به دنبال دارد.

نتایج محققان سایر کشورها در یک طرح مطالعاتی حاکی از این است که بین آلودگی هوا و عفونت کووید۱۹ رابطه آماری معنی‌داری وجود دارد یعنی افرادی که در مناطقی زندگی می‏کنند که آلودگی هوای بیشتری دارد، بیشتر احتمال دارد درصورت ابتلا به کووید-۱۹ به موارد شدید این بیماری مبتلا  شوند. بنابراین، آلودگی هوا یک عامل اثرگذار بر ابتلا و مرگ ناشی از کووید۱۹ است.

حال در این وضعیت دولت باید در راستای کاهش آلودگی هوا گام بردارد و باید سیاست‏های کنترلی را به منظور کاهش هزینه‌های عمومی سلامت در دستورکار قرار دهد تا فاجعه‌ای تلخ‌تر از کرونا در این روزهای سخت تحربه نکنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |