پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 190289 20:06 1401/05/19
نقش زیرساختی «پست» در رونق تجارت صنایع دستی

نقش زیرساختی «پست» در رونق تجارت صنایع دستی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نقش زیرساختی «پست» در رونق تجارت صنایع دستی

نقش زیرساختی «پست» در رونق تجارت صنایع دستی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دکتر حسن عمیدی- دکترای علوم ارتباطات اجتماعی

پست؛ یکی از زیرساخت‌های اساسی رونق تجارت الکترونیک به ویژه در موضوع صادرات صنایع دستی و بازار کسب و کارهای آنلاین خرده‌فروشی به شمار می‌آید.

نخستین رویداد تخصصی تجارت الکترونیک در حالی در هفته نخست مرداد برگزار شد، که عبور از پیک شیوع ویروس کرونا، ابعاد جدیدی از ضرورت همسویی با تغییر عصر فناوری اطلاعات به‌ویژه حوزه تجارت الکترونیک را روشن ساخت.

هفته تجارت الکترونیک که از یکم تا هشتم مرداد ماه با هدف افزایش کسب و کار‌های الکترونیکی، توسعه تولید و اقتصاد دانش بنیان، افزایش مشارکت شرکت‌های زیرساختی در توسعه بازار خرده فروشی و ارتقای فعالیت کسب و کار‌های فناورانه و نوپا الکترونیکی در اصفهان، به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی و گردشگری ایران، برگزار شد که تمام نهاد‌های مرتبط با حوزه تجارت الکترونیک از فناوری تا زیرساخت و سرمایه گذاری گرد هم آمدند تا به تشریح نقش خود در توسعه کسب و کار‌های وابسته به این حوزه بپردازند.

شرکت ملی پست، به‌عنوان یکی از حلقه‌های اساسی زنجیره تامین خدمات حمل و نقل و لجستیکی، نقشی انکارناپذیری در رونق این حوزه دارد. گرچه از حدود 10 سال پیش زمزمه‌های همسویی پست در بازار تجارت الکترونیک کشور آغاز و اقداماتی هم انجام شده بود. اما به دلیل برخورددار نبودن از زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله قوانین و مقررات، برنامه مدون، تکنولوژی و ابزارها، فناوری‌های مرتبط و از همه مهمتر ناوگان حمل و نقل کافی و مناسب، کار به کندی پیش می‌رفت. تا اینکه طوفان کرونا آمد و همه را غافلگیر کرد.

هرچه از سرعت انجام کار در سایر بخش‌ها کاسته می‌شد، سرعت چاره اندیشی و مدیریت بحران در شبکه پستی بالاتر رفت و گام نهادن عملیاتی در عرصه تجارت الکترونیک، شتاب فزاینده به خود می‌گرفت. به طوریکه حالا پس از گذشتن از آن دوران، جای پست به عنوان پای ثابت در بحث تامین زیرساخت‌های حمل و نقل و جابجایی کالاهای تجارت خرد محکم‌تر شده و کمتر کسب و کار آنلاین را می‌توان سراغ گرفت که برای تحویل کالای سفارش شده مشتریانش، اول از همه سراغ پست نرود.

هفته تجارت الکترونیک در اصفهان بر توسعه تجارت صنایع دستی این استان تاکید داشت. استانی که به تنهایی 27 درصد صنایع دستی جهان را به خود اختصاص داده و آماده است تا نیاز علاقه‌مندان و خریداران این بخش از صنعت اعم از خاتم‌کاری، میناکاری، منبت‌کاری، مسگری، فیروزه‌کوبی، قلمکاری و... را در سراسر دنیا تامین کند.

چه مسیری مطمئن تر، قابل اعتماد تر، باتجربه تر و ارزانتر از شبکه پستی ملی کشور؟ شبکه‌ای که به بلندای تاریخ بشر قدمت دارد و تاکنون مسیر اجرای بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های دولتی و غیردولتی را هموار کرده است. حالا قصد دارد تجربه و تخصص خود را در همراهی با رونق بازار صنایع دستی بیش از پیش به کار گیرد تا نقش پررنگ‌تری در افزایش تولید ناخالص داخلی و صادرات صنایع خرد ایفا کند.

آنطور که محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست در مراسم اختتامیه هفته تجارت الکترونیک اصفهان گفت: «با توسعه بازارگاه های متصل به سامانه تجارت الکترونیک پست، به دنبال ثبت حداکثری مرسولات این بازار در سامانه تجارت الکترونیک و کمک به شفاف سازی تجارت در این عرصه هستیم.»

او همچنین از توسعه خرده فروشی آنلاین از طریق ارایه خدمات ارزش افزوده با همکاری تیم های مستقر در مرکز نوآوری پست اصفهان خبر داد و افزود: «در حال حاضر پروژه‌های زیادی از طریق مراکز نوآوری پست در استان های مختلف از جمله  اصفهان به دبیرخانه مرکزی جهت بررسی ارسال شده که بخشی از آنها در حال دریافت مجوزهای شروع کار هستند.»

هفته تجارت الکترونیک اصفهان از 1 تا 8 مرداد 1401 با هدف افزایش ارزش کسب و کارهای اصفهان از مسیر ابزار تجارت الکترونیک برگزار و کسب و کارهای استان اصفهان در چهار سطح تولید کنندگان، فعالان تجارت الکترونیک، فعالان اقتصادی و کسب و کارهای خانگی مخاطبین این رویداد ملی بودند. بزرگترین سرمایه گذاران، شرکت های زیرساخت و سازمان های دولتی و خصوصی از این رویداد حمایت کردند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |