جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 115807 11:21 1399/07/24
نشست کمیته تجارت کالا بین نمایندگان ایران و اوراسیا برگزار شد

نشست کمیته تجارت کالا بین نمایندگان ایران و اوراسیا برگزار شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نشست کمیته تجارت کالا بین نمایندگان ایران و اوراسیا برگزار شد

نشست کمیته تجارت کالا بین نمایندگان ایران و اوراسیا برگزار شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، اولین نشست کمیته تجارت کالا در چارچوب موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین ج. ا. ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو به صورت ویدئو کنفرانس بین نمایندگان دو طرف در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در این جلسه با اشاره به اهمیت موافقت‌نامه تجاری فی‌مابین برای ج. ا. ایران و پیگیری آن توسط مقامات عالی کشور، بر جدیت ایران برای توسعه روابط تجاری و استفاده از پتانسیل‌های تجاری فی‌مابین تأکید کرد.

الهام حاجی‌کریمی، دبیر میز اوراسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ارائه گزارشی آماری از عملکرد موافقت‌نامه پس از اجرایی شدن آن (از زمان 5 آبان 98 تا 31 مرداد 99 (27 اکتبر 2019 تا 21 آگوست 2020) بر اساس آمارهای گمرک ج. ا. ایران در این جلسه گفت: طبق این گزارش کل صادرات ایران به اوراسیا پس از اجرایی شدن موافقت‌نامه تا 31 مرداد 99 بالغ بر 9/823 میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 21 درصد رشد داشته است.

کل واردات ایران از اوراسیا پس از اجرای موافقت‌نامه تا 31 مرداد 99 بالغ بر 9/1967 میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 1 درصد رشد داشته است.

حاج‌کریمی افزود: حجم کل تجارت فی‌مابین به 8/2791 میلیون دلار رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 6 درصد رشد داشته است. با این حال دو طرف تأکید داشتند که چنانچه محددیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا وجود نداشت، حجم تجارت فی‌مابین به خصوص بعد از اجرایی شدن موافقت‌نامه می‌توانست توسعه چشمگیری داشته باشد.

دبیر میز اوراسیا ادامه داد: در ادامه جلسه عملکرد و اجرای موافقت‌نامه در چارچوب فصول 3، 4، 5، 6 و 7 ( چاره‌کارهای تجاری، موانع فنی فراراه تجارت، اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی، قواعد مبدا، تسهیل تجارت و همکاری‌های گمرکی) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی گفت: در همین چارچوب نتایج اولین نشست کمیته فرعی قواعد مبداء مطابق با ماده 6.31 موافقت‌نامه موقت، (برگزار شده در 12 شهریور 99 ) توسط نماینده اتاق بازرگانی ایران و بخش قواعد مبداء اتحادیه اقتصادی اوراسیا ارائه شد. طبق این گزارش طرفین در خصوص چارچوب اعلام اطلاعیه‌ها، به‌روزرسانی اطلاعات، زمان‌بندی ایجاد پایگاه اطلاعاتی اینترنتی جهت دستیابی الکترونیکی به اطلاعات مربوط به گواهی‌های مبداء صادرشده و نظام الکترونیکی تأیید گواهی مبداء به توافقاتی رسیده و پروتکل آن را فی‌مابین امضا کرده‌اند.

این مقام مسئول اضافه کرد: نتایج اولین نشست گروه کاری همکاری گمرکی (برگزار شده در 21 مهر 99) نیز توسط مدیرکل دفتر همکاری بین‌الملل گمرک ج. ا. ایران و نماینده کمیسیون اقتصادی اوراسیا ارائه شد. وی افزود: طبق گزارش ارائه‌شده در این نشست طرفین در خصوص تبادل اطلاعات به ویژه درزمینه فعالان اقتصادی مجاز، تبادل الکترونیکی اسناد، موضوعات مربوط به ارزش‌گذاری گمرکی به توافقاتی رسیده‌اند و پروتکل آن به زودی به امضای طرفین خواهد رسید.

دبیر میز اوراسیا ادامه داد: نتایج نشست‌های همکاری حمل و نقل و ترانزیت ( برگزارشده در21 مهر 99)و همکاری بانکی (برگزارشده در 20 شهریور 99) نیز توسط نمایندگان دو طرف مطرح و مقرر شد جهت پیشبرد اهداف، طرفین به برگزاری نشست‌های مشورتی ادامه دهند. ضمن اینکه نماینده ایران آمادگی خود را برای برگزاری نشست دیگری در حوزه همکاری حمل و نقل اعلام کرد و مقرر شد طرف مقابل در این خصوص اعلام نظر کند.

حاج کریمی افزود: در ادامه طرفین با بیان برخی مشکلات و موانع پیش آمده در مسیر اجرای موافقت‌نامه و گسترش همکاری‌های تجاری بین طرفین، در خصوص راه‌های رفع موانع به تبادل نظر پرداختند. به گفته وی طبق اعلام نظر نماینده ایران، از موانع اصلی تجارت فی‌مابین، مشکلات در حوزه حمل و نقل و تبادلات مالی است که ضرورت دارد با پیگیری و ادامه جلسات همکاری حمل و نقل و همکاری بین بانکی و تشکیل گروه کاری و نهاد فرعی مربوط جهت رفع این مشکلات اقدام شود.

لزوم ارتباط نزدیک‌تر مراجع ارتباطی به ویژه در حوزه قواعد مبداء، اقدامات فنی و اقدامات بهداشتی بین طرفین و تبادل اطلاعات و پرسش و پاسخ‌های ضروری و فوری، لزوم ایجاد فضای مناسب برای بخش‌های خصوصی طرفین جهت آشنایی و ارتباط موثر و آگاهی‌بخشی به بخش خصوصی و مشکلات مربوط به گواهی‌های مبداء از جمله مواردی بود که از طرف ایران مطرح شد. طرف اوراسیایی نیز به برخی موارد از جمله سیستم ثبت سفارش، چندنرخی بودن نرخ ارز، تبعیض بین شرکت‌های داخلی و خارجی (رفتار ملی) برخی ممنوعیت‌های وارداتی و صادراتی نیز اشاره کرد که طرف ایرانی با اشاره به شرایط موجود، توضیحاتی را ارائه کرد.

شایان ذکر است، کمیته تجارت کالا در چارچوب ماده 2-9 موافقت‌نامه موقت فی‌مابین، وظیفه نظارت بر اجرای فصل دوم موافقت‌نامه مربوط به تجارت کالا، همچنین فصول 3، 4، 5، 6 و 7 (چاره‌کارهای تجاری، موانع فنی فراراه تجارت، اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی، قواعد مبداء، تسهیل تجارت و همکاری‌های گمرکی) را بر عهده دارد و پیشنهادات و گزارش‌های خود را به کارگروه مشترک موافقت‌نامه ارائه می‌کند. گفتنی است، در این نشست از طرف ایران نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران، گمرک ج. ا. ایران، سازمان ملی استاندارد، وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی ایران، وزارت راه و شهرسازی حضور داشتند.

همچنین از طرف اتحادیه اقتصادی اوراسیا نمایندگانی از کمیسیون اقتصادی اوراسیا و کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس (33 نماینده) شرکت کردند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |