چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 129565 20:38 1399/10/29
ناامنی بازارها برای سفته بازان

ناامنی بازارها برای سفته بازان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ناامنی بازارها برای سفته بازان

ناامنی بازارها برای سفته بازان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

هفته گذشته بازارهای داخلی سیر نزولی در پیش گرفتند.بازار سکه و سهام به تبعیت از دلار کاهشی بوده و دلار نیز به دلیل کاهش ریسکهای سیاسی روند نزولی در پیش گرفته است.

به عبارتی این تحولات ریسک‌های سیاسی را کاهش داده و بازار ارز و سکه را به بازارهای ناامن برای نوسان‌ گیران تبدیل کرده است.

بازارهای امن جهانی مانند طلا و بیت کوین نیز با اصلاح قیمتی مواجه شدند.رشد قیمت انواع نفت نیز به دلیل شیوع ویروس جهش یافته کرونا و قرنطینه کشورهای اروپایی و چین اندکی تعدیل یافت.به نظرمی رسد تا زمانی که واکسیناسیون در کشورها باسرعت انجام نشود و نگرانی بابت بهبود اقتصاد جهانی وجود داشته باشد؛ نمی توان درباره ثبات بازارها پیش بینی دقیقی داشت.

قیمت دلار و سکه درهفته منتهی به 19دی افزایشی بود،در آخرین روزکاری هفته روند کاهشی را آغاز کرد.این سیر نزولی در هفته منتهی به 26 دی نیز ادامه یافت و دلار و سکه به ترتیب کاهش4.7 و 9.9درصدی را به ثبت رساندند.اگرچه قیمت سکه همواره در جهت حرکت دلار تغییر می کند اما کاهش10درصدی آن ناشی از افت قیمت اونس جهانی طلا تا مرزهزار و ۸۵۰ دلار است.

درابتدای هفته دلار وارد کانال 24هزار تومانی شد و سکه نیز با افت بیش از یک میلیونی به 10میلیون 900هزار تومان رسید.بنابرپیش بینی برخی فعالان، چنانچه دلار مرز حمایتی ۲۴هزار و ۴۰۰تومانی را از دست دهد احتمال وارد شدن به کانال 23 هزار تومانی نیزوجوددارد.

تایید انتخابات آمریکا توسط کنگره و پیروزی دموکرات ها در انتخابات مجلس سنا از عوامل کاهش ریسک های سیاسی و افت قیمت در بازارها بوده است.همچنین سخنان رئیس جمهور مبنی بر احتمال افت قیمت دلار تا 15هزارتومان درصورت آزادشدن منابع ارزی بلوکه ‌شده دلیل دیگر کاهش قیمت‌ها بوده است.

پیش بینی می‌شود دوموج کاهشی ارزش دلار درهفته های آتی رخ دهد.اولا با آغاز فعالیت بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا درهفته آینده، دلار افت دیگر و قیمت پایینتر از24هزارتومان را تجربه خواهدکرد.ثانیا درچند ماه باقی مانده دولت دوازدهم احتمال تزریق منابع ارزی قابل توجه و کاهش قیمت ها وجود دارد.برخی تحلیلگران معنقدند باتوجه به بالابودن نرخ حواله درهم و ارزش دلار در کشورهای همسایه و همچنین عدم گشایش واقعی در وضعیت اقتصادی کشور، احتمال یازگشت قیمتها به مسیر صعودی وجوددارد.

شاخص سهام در ادامه مسیر کاهشی خود، در هفته منتهی به26دی با افت6.2درصدی از مرز1میلیون230هزار واحد نزول کرد.

افت بیش از40هزار واحدی شاخص کل در روز سه‌ شنبه حاکی از افزایش شدید فروش از سوی سرمایه ‌گذاران حقیقی است.افت شاخص هم ‌وزن در دو روز پایانی هفته نیز نشان از سنگینی صف‌های فروش در نمادهای کوچک‌تر و تشدید جو نااطمینانی در بازار است.کاهش ارزش دلار و ادامه سیاستهای خلق الساعه دولتی از مهمترین عوامل ریزش شاخص سهام در سومین هفته متوالی بوده است.

درهفته منتهی به15ژانویه سرعت رشد قیمت انواع نفت درپی اعلام قرنطینه در کشورهای اروپایی و چین و نگرانی از آینده اقتصاد جهانی و تقاضای نفت اندکی تعدیل شد.

پیروزی دموکراتها در انتخابات سنا و افزایش احتمال تصویب تدابیر محرک مالی می تواند بر تحریک تقاضا و رشد قیمت نفت موثر باشد.

ازسوی دیگر انتشار گونه های جهش یافته ویروس کرونا و سرعت پایین واکسیناسیون در کشورهای مختلف، نگرانیها را از بهبود اقتصاد جهانی افزایش داده و می تواند کاهش قیمت نفت را به دنبال داشته باشد.

در هفته گذشته ارزش جهانی طلا با افت4.4درصدی به رقم1830دلار رسید.رشد بازده اوراق خزانه و رشد شاخص دلار به بالای۹۰واحد از دلایل کاهش بهای طلا بوده است.امضای توافق تجاری برگزیت و تصویب بسته کمک مالی کرونایی در آمریکا منجر به افت شاخص دلار به پایینتر از90واحدشد.افزایش مبتلایان به ویروس کرونا و احتمال تصویب بسته های محرک مالی جدید در آمریکا می تواند بررشد قیمت طلای جهانی تاثیرگذارباشد.بسیاری از تحلیلگران معتقدند باتوجه به گسترش سیاست‌های پولی انبساطی در سراسر جهان و اثرات تورمی آن احتمال جهش قیمتی طلا بسیار محتمل است.

بیت کوین که در هفته های اخیر رشد بی سابقه ای را به ثبت رسانده بود در هفته منتهی به15ژانویه مجددا از مرز39هزاردلار عبور کرد.این در حالی است که روز دوشنبه تن به اصلاح8هزار دلاری داده بود.به عقیده برخی تحلیل گران بخشی از ارزش این دارایی حباب بوده و احتمال ریزش قیمت بیت کوین وجود دارد.از سوی دیگر احتمال تصویب بسته‌ های مالی بیشتر، رشد تورم انتظاری و ریسک بازارها را در پی دارد و در نتیجه امکان جهش تقاضای بیت کوین دور از انتظار نیست.

در هفته منتهی به8ژانویه همه فلزات اساسی رشد مثبت به ثبت رساندند اما درهفته گذشته برخی فلزات روند اصلاحی در پیش گرفتند.افزایش مبتلایان به ویروس کرونا و جهش این ویروس و اعلام قرنطینه در کشورهای اروپایی و چین عامل اصلاح قیمت برخی فلزات پایه بوده است.تقویت احتمال تصویب بسته های مالی و ادامه تزریق نقدینگی از سوی دولت‌ ها می تواند تداوم رشد قیمت فلزات پایه را در پی داشته باشد.

جمال رزاقی - رییس اتاق بازرگانی شیراز



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |