سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 162223 18:46 1400/08/28
میدان‌داری کشاورزان برای مطالبه حقشان از زاینده‌رود

میدان‌داری کشاورزان برای مطالبه حقشان از زاینده‌رود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
میدان‌داری کشاورزان برای مطالبه حقشان از زاینده‌رود

میدان‌داری کشاورزان برای مطالبه حقشان از زاینده‌رود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-هنگامی که نام استان اصفهان به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن هر کسی خطورمی‏کند، موضوع زاینده رود زیبا است، که اوج جلوه زیبایی اصفهان درکنار پل خواجو و سی و سه پل را در روزگاری به نمایش می‌گذاشت اما اکنون «زنده‌رود» از بی‌آبی رنج می‏برد و کمی آن طرف‌تر کشاورزان از نداشتن آب برای کشت‏های خود رنجی سخت‌تر را تحمل می‏کنند به طوری که اکنون این رودخانه خشک شده، به بستری برای بیان نگرانی‏های کشاورزان و اعتراض آن‏ها نسبت به این مساله تبدیل شده است و همصدایی مردم با شعارهایی مانند «زاینده‌رود جاری؛ حق مسلم ماست» در سراسر استان طنین‌انداز شده است تا شاید مسئولین را به چاره‌اندیشی وادار کند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ همان طور که پیش‌تر درباره اعتراض کشاورزان استان اصفهان و مطالبات آن‏ها در خصوص تامین حقابه زاینده رود بیان شده بود، شنیده‏ها و اخبار منعکس شده از رسانه‏ها حاکی از این است که دامنه این اعتراضات تا روز جمعه 28 آبان ماه سال جاری ادامه داشته است به طوری که کشاورزان در کنار پل خواجو رسیدگی به مطالبات و مشکلات مرتبط با زاینده‌رود را از مسئولین خواستار شدند. تصاویر و فیلم‏های موجود از تجمع روز جمعه نشان‌دهنده اهمیت این موضوع و همراهی مردم نیز با این مساله است، چراکه قشرعظیمی از مردم نیز خواستار پاسخگویی مسئولین در این باره هستند و همواره بر احیای زاینده‌رود، رفع مشکلات آلودگی و فرونشست تاکید دارند.

نکته قابل توجه این تجمعات این است که اصفهانی‌ها اعلام کردند که مطالبه آن‌ها مسائل آب و کشاورزی است و به دشمنان اجازه سوءاستفاده از این مقوله را اجازه نخواهند داد.

پیش‌تر کشاورزان اصفهانی در بهار و تابستان اعتراضاتی داشتند و به آن‏ها به دلیل خساراتی که وارد شده بود مبالغی اعطا شد اما اکنون پولی ندارند و از ابتدای مهرماه در راستای پیگیری مطالبات خود دست به اعتراض زدند که تاکنون اقدام عملی برای تحقق خواسته‏های آن‏ها صورت نگرفته است.

حتی پیرو سفر وزیر نیرو به استان اصفهان بار دیگر در روز جمعه ۲۱آبان ماه ، کشاورزان  خواستار پیگیری حق‌آبه خود شدند و وعده پیگیری و حل مشکلات را به آن‌ها داد و همچنان نیز مردم با حضور در پل خواجو به حمایت از کشاورزان برخواستند. 

پیش‌ترکارشناس محیط زیست و توسعه پایدار در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد گفته بود که، این تجمعات دراعتراض به عدم تخصیص حقابه کشاورزی زاینده‌رود آغاز شده است و متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در راستای تحقق مطالبات معترضین صورت نگرفته است. مردم و شهروندان اصفهانی به این وعده‏ها اعتمادی ندارند زیرا بارها از این وعده‏ها داده شده وعمل نشده است.

«محمدرضا محبوب‌فر» حتی نسبت به کسری کسری 2.9 میلیارد مترمکعب دشت اصفهان هشدار داده بود و وضعیت منابع آبی دراین استان را خطرناک دانست و تاکید داشت که هرگونه برداشت از آب‏های زیر زمینی و آب‏های سطحی به صورت سد سازی و انتقال آب متوقف شود.

**دستور ویژه صادر شد!

به دنبال فراگیر شدن دامنه اعتراضات کشاورزان اصفهانی معاون اول رئیس‌جمهور برای حل مشکل آبریز زاینده‌رود به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی دستور ویژه صادر کرد.

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در یک دستور ویژه به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی خواستار رسیدگی فوری به حل مشکل آبریز زاینده‌رود در هر سه استان چهارمحال‌ و بختیاری، اصفهان و یزد شد.

**وزیر نیرو از کشاورزان اصفهان عذرخواهی کرد

وزیر نیرو ضمن عذرخواهی از کشاورزان اصفهان از تشکیل فوری جلسه ستاد احیای زاینده رود برای تصمبم‌گیری درباره مشکلات این حوضه خبر داد.

سید علی اکبر محرابیان ظهر روز جمعه در پی تجمع مردم اصفهان در بستر خشکیده زاینده رود برای احیا و رسیدگی به مشکلات این حوضه، در گفت‌وگو با خبر سراسری شبکه یک سیما از برگزاری جلسه ستاد احیای زاینده رود در اولین فرصت خبر داد و اظهار داشت: امید است با پیشنهاداتی که به این جلسه می‌بریم، تصمیمات مناسبی اتخاذ شود و مردم این حوضه را از نتایج آن مطلع کنیم که باعث خوشحالی آنان شود.

وی افزود: مقرر شد که وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در کنار وزارت نیرو به صورت فعال وارد شوند تا شرایط را مدیریت کنیم تا آسیبی را که به برخی کشاورزان رسیده است را به حداقل برسانیم.

وزیر نیرو گفت: در پایان از همه کشاورزان اصفهان عذر خواهی می‌کنم که شرمنده آنها هستیم و نمی‌توانیم آنچه که لازم است برای کشت آنها، آب را تأمین کنیم و امیدواریم با فضل و عنایت الهی در ماه‌های آینده این کمبودها را جبران کنیم.

گفتنی است، در سال‏های اخیر کشور با بحران خشکسالی مواجه شده است و وضعیت منابع آبی ایران روز به روز بدتر شده است به طوری که خشکی بسیاری از سدها و رودخانه‏های دایمی و فصلی کشور را شاهد بوده‌ایم  و بی‌توجهی به اصل «عدالت» در سیاستگذاری‏های آبی، منجر به بروز نارضایتی‏های اجتماعی شده است در حالی که باید اجرای عدالت آبی در دستور کار مسئولین قرار گیرد، حتی  دربحث پیگیری مطالبات کشاورزان در خصوص حقابه از زاینده‌رود از طریق مجاری قانونی باید به این نکته توجه کرد، حتی وزیر نیرو در سفر به استان اصفهان با تاکید براینکه باید با رعایت عدالت، خود را با کم‌آبی سازگار کنیم، اظهار کرده بود که این که آب و کم‌آبی باید به عدالت تقسیم شود، ضمن این‌که باید بتوانیم با این میزان آب، تولید را اضافه کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |