چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 121071 18:53 1399/09/02
«میان دستی های» نفت به داد «پایین دستی ها» برسند

«میان دستی های» نفت به داد «پایین دستی ها» برسند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«میان دستی های» نفت به داد «پایین دستی ها» برسند

«میان دستی های» نفت به داد «پایین دستی ها» برسند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد

گلناز پرتوی مهر _ آزادسازی قیمت نفت کوره و اعلام قیمت واقعی فروش نفت به پالایشگاه‌های مادر، این مزیت را دارد که مشکلات عدیده واحدهای تولیدی پایین دست را در تامین خوراک حل نماید، اما مشکلاتی چون عدم تسری این مزیت از پالایشگاه های میانی به واحدهای پایین‌دست، عرضه و مدیریت قطره‌چکانی خوراک در بورس و مهمتر از آن عدم عرضه کامل خوراک و خام فروشی، مشکلات را در تامین مناسب خوراک و قیمتهای واقعی در بورس مضاعف نموده است.

سیدحمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: ۱۵ درصد از تولید پالایشگاه ها، به فرآورده های ویژه اختصاص دارد به طوری که از زمان خصوصی شدن پالایشگاه ها، شرکت پخش و  وزارت نفت نمی تواند سیاست گذاری برای این بخش اعمال کند و پالایشگاه ها مطابق با قانون، تمام کالاهای خود را در بورس عرضه می کنند اما  تعدادی پالایشگاه میانی بین تولید کنندگان و صادرکنندگان فرآورده‌های ویژه، وجود دارد که از تمامی امتیازات خاص استفاده می کنند اما حاضر نیستند به صنایع پایین دست خود تسری بخشند.

وی ادامه داد: اخیرا براساس توافق های انجام شده، قرار است خوراک پالایشگاه ها با قیمت های واقعی فروش نفت صادراتی ایران  حساب شود که در واقع از این طریق تخفیف مناسبی به پالایشگاه ها داده و از سوی دیگر به موجب این امر، فرآورده آنها با قیمت واقعی خریداری شود.

وی تصریح کرد: پالایشگاه ها با  توجه به صادرات به کشورهای همسایه و تخفیفی که می دهند و نزدیک به قیمت های بین المللی می فروشند، سود آن ها به شدت افزایش پیدا می کند اما متاسفانه حاضر نیستند در قیمت گذاری قیمت وکیوم باتوم‌ و حلال ها و ... ، فرمول وزارت نفت را اعمال کنند.

وی افزود: در راستای عملیاتی کردن این مهم با وزارت نفت و شخص آقای زنگنه در خصوص خوراک پالایشگاه ها مکاتبه شده است و تاکید شده که این فرآیند تسریع پیدا کند و پالایشگاه ها موظف هستند این خوراک را به صنایع  پایین دستی تسری دهند.

وی گفت: با پیگیری های به عمل آمده با شورای رقابت، مجلس و برنامه ریزی وزارت نفت سعی شده است تا به نحوی این مشکل حل شود و ممکن است با ورود پالایشگاه های میانی، قیمت پایه ای که در بورس عرضه می شود، قیمت پایه را اصلاح و برمبنای نرخ های جدید اعمال کنند.

وی بیان کرد: اگر در عرضه مواد اولیه، قطره چکانی عمل شود و تمام محصولات خود را عرضه نکنند، قیمت ها افزایش و کار برای واحد‌های تولیدی و صادراتی کشور دشوار شده و امکان پذیر نیست.

وی بیان کرد: از رییس کمیسیون انرژی مجلس، نیز درخواست پیگیری این موضوع شده است و قول مساعد دادند به زودی در کمسیون انرژی مجلس در جلسه ای از دست اندرکاران تصمیم گیری از قبیل مسئولان ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت، بورس انرژی، پخش و پالایش بخواهند که در این جلسه حضور پیدا کنند تا بتوان کارگروهی تخصصی در زیرمجموعه ستاد تنظیم بازار تشکیل داد وآن را قانونی کنند تا بتوان تصمیم گیری کرد خوراک کل واحد‌های میان دستی به بورس وارد و  قیمت گذاری رعایت شود در این صورت  می توان روند رو به رشد صادراتی در بخشی  از اقلام حفظ کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |