جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 122404 19:48 1399/09/10
موج جدید افزایش سرمایه شرکت های بورسی

موج جدید افزایش سرمایه شرکت های بورسی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
موج جدید افزایش سرمایه شرکت های بورسی

موج جدید افزایش سرمایه شرکت های بورسی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

دو هفته ای است که اصلاح شاخص کل بورس تمام شده و شاخص کل در حال رکورد زنی برای فتح کانال های جدید را در سر دارد. ججالب این جاست که هم زمان با شروع صعود بازار سرمایه شاهد موج جدیدی از افزایش سرمایه شرکت های بورسی هستیم.

به گزارش جهان اقتصاد، تعداد افزایش سرمایه های شرکت های بورسی روند صعودی دارد. برخی از این افزایشسرمایه نیاز به اورده نقدی دارند و برخی دیگر سهام جایزه هستند. اغلب شرکت های که افزایش سرمایه می دهند شرکت های کوچک هستند اما به تازگی شرکت های بزرگ نیز به این وادی ورده کرده و به دنبال افزایش سرمایه شرکت خود هستند.

متاسفانه اکثر افزایش سرمایه شرکت های بورسی از محل سهام جایزه (که خود شامل از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و سود انباشته می شود) است، و افزایش سرمایه از محل آورده نقدی که موجب رشد داخلی شرکت و افزایش خط تولیدی شرکت می شود، کمتر دیده می شود.

در اخرین مورد هیئت مدیره بانک گردشگری به مجمع فوق العاده پیش نهاد داده است که شرمایه شرکت 140 درصد از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها (سهام جایزه) افزایس یابد.

در جول زیر لیستی از آخرین شرکت هایی که برنامه افزایش سرمایه را در دستور کار دارند مشاهده می کنید.

نام شرکتدرصدمحل افزایش سرمایهمرحله
وبرق200سود انباشتهپیشنهاد هیئت مدیره
فسرب3558تجدید ارزیابی دارایی هاپیشنهاد هیئت مدیره
پلاسک40آورده نقدیپیشنهاد هیئت مدیره
آسیا949تجدید ارزیابی دارایی هامدارک و مستندات درخواست
هجرت122آورده نقدیمدارک و مستندات درخواست
دماوند733آورده نقدی و سود انباشتهپیشنهاد هیئت مدیره
پدرخش200سود انباشتهپیشنهاد هیئت مدیره
نوری200سود انباشتهموافقت مجمع

همان گونه که در جدول مشاهده می کنید تقریبا تمام گروه های بورسی اعم از شرکت های سود ده و زیان ده در حال افزایش سرمایه  هستند. به طور معموم شرکت هایی که افزایش سرمایه دارند، نقدینگی بسیاری را به سوی خود جذب می کنند زیرا سرمایه گذاران انتظار افزایش بازدهی بیشتر از حد معمول را دارند و هر چه قدر که در صد افزایش سرمایه بزرگتر باشد معمولا درصد کسب بازدهی بیشتر افزایش می یابد. به نوعی می توان گفت یکی از دلایل پایان اصلاح بازار سرمایه، افزایش جذابیت بازار سرمایه به دلیل افزایش سرمایه شرکت های بورسی است.

**مراحل افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی

اولین مرحله پیشنهاد هیئت‌مدیره: هر افزایش سرمایه‌ای با تصمیم هیئت‌مدیره شرکت انجام می‌شود. به همین دلیل در مرحله اول هیئت‌مدیره پیشنهاد افزایش سرمایه خود را به سهام‌داران شرکت اعلام می‌کنند. بدین منظور شرکت اطلاعیه‌ای با عنوان «پیشنهاد هیئت‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه» را سایت کدال منتشر کرده و از این طریق به سهام‌داران شرکت مبنی بر تصمیم افزایش سرمایه اطلاع‌رسانی می‌کند. مرحله دوم  نظر حسابرس قانونی سازمان بورس: در این مرحله حسابرس قانونی سازمان بورس این گزارش توجیهی را بررسی می‌کند. سپس حسابرس قانونی سازمان بورس اطلاعیه‌ای با عنوان «اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی» در سایت کدال منتشر می‌کند. بعدا سازمان بورس بر پایه نظر این حسابرس، مجوز افزایش سرمایه را صادر می‌کند. مرحله سوم مجوز افزایش سرمایه صادر می شود: در این مرحله درصورتی‌که نظر حسابرس سازمان بورس نسبت به افزایش سرمایه مساعد باشد، سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه را صادر می‌کند. این مجوز در اطلاعیه‌ای تحت عنوان «مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه» در سایت کدال منتشر می‌شود. در این اطلاعیه میزان افزایش سرمایه و محل آن مشخص می‌گردد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |