پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 149759 19:22 1400/05/12
موج‌سواری مافیای مصالح ساختمانی در آشفته بازار مسکن

موج‌سواری مافیای مصالح ساختمانی در آشفته بازار مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
موج‌سواری مافیای مصالح ساختمانی در آشفته بازار مسکن

موج‌سواری مافیای مصالح ساختمانی در آشفته بازار مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-صنعت مسکن و ساختمان، موتور پیشران هر اقتصادی است که متأسفانه در سال‏های اخیر ساخت آن با فراز و نشیب‏های بسیاری همراه بوده است که از جمله آن‏ها می‏توان به افزایش قیمت مصالح ساختمانی اشاره کرد.

به گزارش جهان اقتصاد؛ مسکن از کالاهای مصرفی مهم خانواده ها محسوب می‏شود که در ماه‏‏های اخیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی، انبوه‌سازان و روند ساخت و ساز را با مشکل مواجه کرده است که این خود بر افزایش قیمت مسکن نیز تاثیرگذار بوده است و این توزیع نامناسب مصالح ساختمانی و انحصار فروش در کارخانه‌ها موجب شده، دلالان و سوداگران به این بازار ورود کنند و حتی عرضه این نهاده‌های ساختمانی  در بورس کالا به منظور شفافیت معاملات بین عرضه و تقاضا نیز با موفقیت چندانی همراه نبوده است و تنها، راه را برای مافیای این حوزه فراخ‌تر کرده است.

**وزیر راه؛ مخالف اصلی عرضه مصالح ساختمانی در بورس

اخیرا نیز وزیر راه و شهرسازی عرضه سیمان در بورس را باعث سوداگری دانسته و مخالفت خود را در دولت نسبت به این مساله اعلام کرد.

«محمد اسلامی» در خصوص دلالی مصالح ساختمانی و افزایش قیمت سیمان، فولاد و میلگرد با تاکید بر اینکه مخالف عرضه مصالح ساختمانی در بازار بورس است، گفت که در کشور ما از هر مشکلی که پیش می‌آید عده ای سوء استفاده می کنند. همزمان با قطعی برق کارخانجات که به دلیل کمک به زندگی مردم انجام شد سیمان وارد بورس شد که دولت در آن نقشی ایفا نکرد. شخصا مخالف بردن مصالح ساختمانی به بورس هستم. زیرا اینها شبکه توزیع سنتی خود را داشتند. بردن مصالح ساختمانی در بورس سوداگری است و با آن مخالف هستم که در دولت نیز آن را مطرح کردم. امیدوارم جلوی این کار گرفته شود.

** عدم نظارت و مدیریت، علل گرانی مصالح ساختمانی

یک عضو کمیسیون عمران نیز در گفتگوی اخیر خود با ایسنا علل گرانی مصالح ساختمانی عدم نظارت و مدیریت دانسته و سایر دلایل را بهانه می‏داند.

کمال حسین پور درباره علل افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بازار و راهکارهای کنترل قیمت آن، بیان کرد: تنها دلیل اصلی افزایش قیمت مصالح ساختمانی، متاسفانه عدم مدیریت صحیح و نظارت بر بازار است. در خصوص سیمان ما شاهد بودیم که یکباره بدون فراهم کردن شرایط لازم آن را در بورس عرضه کردند و برخی افراد سودجو در بورس آن را خریداری کردند و با قیمت بالا در بازار عرضه می کنند. مسلما یک مصالح فروش خُرد توان حضور در بورس را ندارد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهار کرد: متاسفانه هیچ برنامه ای برای نحوه توزیع آن پس از خرید در بورس و حتی سقف میزان سودی که خریدار می تواند داشته باشد، دیده نشد. در خصوص سایر مصالح ساختمانی نیز وضعیت همین است. عدم نظارت بر نحوه توزیع و نبود مدیریت صحیح در این حوزه تنها عامل گرانی ها است، وگرنه هیچ اتفاقی نسبت به دو ماه پیش رخ نداده که شاهد افزایش قیمت باشیم.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باید نحوه توزیع، قیمت گذاری و نظارت بر بازار مورد بازنگری قرار گیرد. امروز هیچ کسی پاسخگو نیست که در این حوزه چه سیاستی حاکم شده و چرا به اینجا رسیده ایم؟. تنها دلیل این وضعیت نبود نظارت و مدیریت صحیح است که باید اصلاح شود و سایر دلایل صرفا بهانه تراشی هستند.

خبرنگار جهان اقتصاد درادامه به منظور بررسی این موضوع با مجتبی بیگدلی، رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان به گفت‏ وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان اظهار کرد: هر دولت پس ازروی کار آمدن دغدغه مسکن و شغل  دارد این در حالی است که کشورهایی که با مشکل مسکن مواجه هستند با مساله شغل روبرو نیستند اما به صورت کاذب به ساخت مسکن روی می‏آورند.

بیگدلی بیان کرد: هنگامی که آیت الله رییسی تولید یک میلیون واحد مسکونی را مطرح می‏کند مشخص است که می‏داند مسکن موتور پیشران اقتصاد است که یک هزار و 200 گروه شغلی به این صنعت وابسته و 80 درصد اشتغال کشور زیر مجموعه این صنعت است.

وی مدعی شد، با کمال تاسف وزیر دولت سابق، طرح‏هایی که با مردم را با مبالغ 5 الی 8 میلیون صاحبخانه می‏کرد را غیرکابردی دانسته و حتی برای ساخت یک واحد نیز اقدام نکرد و از سوی دیگر نیز روحانی اقرار کرد که در این حوزه کم کاری شده است و به تغییر وزیر این حوزه اقدام کرد و متاسفانه طرح‏هایی که هیچ کدام به نتیجه نرسیدند را در ادامه شاهد بودیم.

** سیمان برای تولید کننده 750 درصد سود دارد

بیگدلی افزود: درحال حاضر سیمان برای تولید کننده 750 درصد سود دارد در حالی که در کشورهای پیشرفته دنیا اجازه احداث کارخانه سیمان داده نمی‏شود زیرا این کارخانه‏ها تا شعاع 400 کیلومتری اطراف خود را از لحاظ زیست محیطی آلوده می‏سازد و به نابودی کشاورزی منطقه منجر می‏شود به همین دلیل این کشورها کارخانه‏های تولید سیمان خود را به سمت کشورهای توسعه نیافته سوق دادند؛ به طورمثال کارخانجات تولید سیمان بلژیک و انگستان در بنگلادش و آلبانی واقع است.

رییس مجمع ملی صنعت مسکن ایران افزود: مواد اولیه کارخانجات تولید سیمان در کشور ازخاک رس و آهک تشکیل شده است و همانطور که اشاره شد با محاسبات به عمل آمده سیمان برای تولیدکننده 750 درصد سود دارد و این یعنی یک باندی در کار است و می‏توان گفت در کشور مافیا و باند اصلی وجود دارد و مافیای اصلی در بورس خوابیده است.

**15 نفر در کشور 90درصد سیمان را پیش خرید کردند

بیگدلی مدعی شد: 15 نفر در کشور 90 درصد سیمان را پیش‌خرید کردند و با 20 برابر سود به فروش آن اقدام می‏کنند. انبوه ساز به مصالح شاخص ساختمانی از جمله سیمان، آهک، آجر و فولاد نیاز دارد که متاسفانه تمامی این موارد در بورس عرضه شده و به دست عده ای دلال داده شده است که باید آیت الله رییسی برای حل این مسایل ورود پیدا کند و این مافیا را شناسایی کند.

وی همچنین مدعی شد: علت مافیابازی در مصالح ساختمانی، فساد در بدنه دولت، کم کاری «دولت گرین کارتی» و با کمال تاسف خیانت‏ بخش‏هایی که در ارتباط با مقوله مسکن با عناوین مسکن امید، مسکن حمایتی، مسکن خانه اولی ها، صندوق مسکن و... ورود کردند است.

این مدرس دانشگاه گفت: دادستان کل کشور و سازمان بازرسی، به دلیل این که چرا درهنگام وقوع سونامی مسکن، دولت و وزارتخانه عظیمش اقدامی دراین حوزه انجام نداده است را باید مورد بازخواست قرار دهد و این جزو مطالبات ماست.

به گفته بیگدلی، در دولت‏های گذشته انبوه سازان نزدیک به سه میلیون مسکن مهر با تسهیلات 5 الی 7 درصد برای مردم ساختند.

** عرضه مصالح شاخص ساختمانی در بورس معقول نیست

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان با بیان این که درهیچ  نقطه ای از دنیا مصالح شاخص ساختمانی مانند فولاد و آهن در بورس عرضه نمی شود، اظهار کرد: عرضه مصالح شاخص ساختمانی در بورس معقول نیست و رانت خیز و مافیا ساز است و باید این سیستم توزیع مافیایی نابود و در کل سیستم توزیع اصلاح شود.

بیگدلی یادآور شد: ما مجموعه ای از انبوه سازان جهادی در قرارگاه تولید مسکن و مجمع ملی مسکن اعلام آمادگی می‏کنیم که ظرف مدت زمان چهل روزه تجهیز کارگاه کنیم  تا سالی1.5میلیون مسکن تولید شود و این مسکن را ظرف مدت زمان یکسال به اتمام برسانیم، زیرا سوابق ما در مسکن مهر به اثبات رسیده است و برای انجام این کار ریالی به بودجه نیازی نداریم و همان تسهیلات بانکی کافیست و در راستای تاکید رهبر انقلاب به مانع زدایی‏ها، تنها از دولت جدید انتظار می‏رود که دراین مسیر مانع زدایی‏های لازم در آب ، برق، گاز، ثبت اسناد، دارایی و شهرداری و نظام مهندسی را انجام دهد .



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |