شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 110240 17:19 1399/06/05
منصفانه دولت را قضاوت کنیم

منصفانه دولت را قضاوت کنیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
منصفانه دولت را قضاوت کنیم

منصفانه دولت را قضاوت کنیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

محمدرضا تابش، نماینده ادوار مجلس- در هفته دولت وظیفه دارم از خدمتگزاران مردم که در شرایط سخت فعلی سکان دار هدایت جامعه هستند تشکر و قدردانی نمایم و سعه صدر و عزم آنها را بر پذیرش نقدها و اعمال اصلاحاتی که منجر به توسعه و پیشرفت کشور و رفاه و رضایتمندی مردم گردد، طلب نمایم.

یاد همه شهیدان عرصه خدمت از جمله شهیدان رجایی و با هنر و شهیدان عرصه سلامت را گرامی می دارم.

-بر خویش لازم می دانم در مقام ارزیابی عملکرد دولت با توجه به اینکه خود در مجلس دستی بر آتش داشته ام منصفانه قضاوت نمایم و ابراز دارم با توجه به تحریم های سخت اعمال شده بعد از خروج آمریکا از برجام از سال 97 که پایداری حکومت ایران را بیش از چند ماه نمی دانستند، با مجموعه تمهیدات انجام شده نابسامانی اجتماعی شکل نگرفت، حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان و یارانه ها به موقع پرداخت شد و اجرای پروژه های عمرانی تعطیل نگردید.

-اما شاهد رشد بالای اقتصادی نبودیم، رکود و تورم بر مردم و اقتصاد و تولید کشور فشار وارد کرد که این عوامل خارج از اختیارات دولت در نارضایتی مردم تأثیرگذار بود اما وقتی نتوان نفتی صادر کرد و پول صادرات را وصول نمود، پیش بینی این وضعیت می شد که با پایمردی مردم کشور از تاب و توان نیفتاد و امیدواریم انشاءا... به سرعت وضعیت بهبود یابد.

-و اما اینکه دولت چه کارهایی می توانست و یا باید انجام دهد:

اصلاحات ساختاری،عدم اتکا به نفت، اتکا به درآمدهای پایدار، شفاف نمودن و سامان دهی یارانه های پنهان خصوصاً در بخش انرژی، استفاده بهینه از داراییهای خود دولت (از قبیل املاک و سهام)، ادغام دستگاههای موازی، جلوگیری از هزینه های غیر ضرور و اولویت بندی اختصاص بودجه به دستگاهها، اصلاح ساز و کارهای مالیاتی و رسیدگی به معیشت مردم خصوصاً اقشار آسیب پذیر 

**پاسخ به سوالات

1-دولت با قطع درآمدهای نفتی و دسترسی های ایران به سوئیفت و ورود به لیست سیاه اف ای تی اف با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند اقدامات دولت برای اداره کشور را چطور ارزیابی می کنید؟

ج: علیرغم اعمال تحریم های ظالمانه و مخالفتها و سنگ اندازی های ناروای رقبا و مخالفان دولت، اکنون بزرگترین موقعیت برای دولت در عرصه اقتصادی فراهم شده است و آن اهتمام به اصلاحات ساختاری درآمدزاست.

به عنوان مثال با واگذاری سهام از طریق صندوق دارا دوم (به ارزش حدود یکصدهزار میلیارد تومان) موقعیت مناسبی برای دولت در جبران کسری ها و اداره کشور فراهم می آید.

بنابراین اهتمام به اصلاحات ساختاری که مجدداً امروز نیز مورد تأکید رهبری معظم انقلاب قرار گرفت و استفاده از ظرفیت تصمیم گیری سریع در جلسه هماهنگی اقتصادی سران سه قوه می تواند در جهت تحقق این مهم راه گشا باشد.

2-راهکارهایی که دولت برای تامین بودجه در پیش گرفته تا چه حد امکان عملیاتی شدن دارد چه ظرفیتهای دیگری وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد؟

ج: طبق برآورد مرکز پژوهشهای مجلس، برآورد کسری بودجه دولت در سالجاری حدود 250 هزار میلیارد تومان است (البته دولت عدد کمتری را ذکر می کند).

البته این کسری بودجه رقم زیادی است اما ظرفیت اقتصادی ایران بالاتر و فراتر است.

- برای تأمین کسری بودجه امسال دولت از مجلس مجوز فروش 80 هزار میلیارد تومان انتشار اوراق گرفته است.

- با تحقق عملیات بازار باز وعده داده شده توسط بانک مرکزی، که اگر به درستی انجام شود پیش بینی می گردد حدود70 هزار میلیارد تومان نیز از این طریق تأمین شود.

- همانگونه که در قبل گفتم بهترین کار برای اصلاحات ساختاری و هم تأمین کسری بودجه واگذاری سهام دولتی است که بخش عمده‌ای از کسری بودجه با این روشها تأمین خواهد شد.

-اینکه درجایی گفتم فروش اوراق برای دولت از فروش اوراق نفتی به صرفه تر است دلیلش اینکه با توجه به افزایش نرخ های بهره اوراق جهت تأمین مالی تا 22-20 درصد و پیش بینی تورم تا پایان سال 45-40 درصد تقریباً تأمین مالی بلندمدت برای دولت با اتکاء به این روش مجانی خواهد بود.

3- طی هفته های اخیر دولت برنامه ای برای فروش نفت مطرح کرد که در شورای هماهنگی سران اقتصادی مطرح شده و در حال طی مراحل اداری است این طرح با هجمه هایی در روزهای گذشته مواجه شد ارزیابی شما از این طرح و دلیل این هجمه ها چیست؟

ج: در این موضوع شاید رقبا و مخالفان دولت هجمه هایی ناروا داشته اند اما برخی از صاحب نظران اقتصادی نیز فروش اوراق نفتی را برای تأمین کسری بودجه مناسب نمی دانند چون نرخ تأمین مالی را بالا می برد و کسی دیگر خریدار اوراق نیست که دولت با اتکاء به آن می خواهد کسری بودجه را جبران نماید.

مردم نیز محاسبه گرند اگر به روش محاسبه ما یزدیها تا دو سال دیگر نرخ ارز حول و حوش 35 هزار تومان و نفت بشکه ای 50 دلار باشد کسی که اوراق نفتی را بخرد به راحتی 30 درصد سود می برد. اگر قیمت نفت و ارز بالاتر رود، سودش افزایش می یابد. پس فروش اوراق نفتی باعث اقبال کمتر مردم به اوراق مشارکت می شود که روش تأمین کسری بودجه کم هزینه تری است.

4- طی هفته های اخیر طرحهایی از سوی نمایندگان مجلس ارائه شد از سوی دیگر رییس مجلس هم از طرح بسته اقتصاد مردمی رونمایی کرد ارزیابی شما ازاین طرحها چیست آیا این طرحها می تواند گرهی از زندگی مردم باز کند؟

ج: در طی این مدت کوتاه از شروع به کار مجلس تا اواخر هفته گذشته حدود 50 طرح اعلام وصول شده که این حجم طرح در این مدت کوتاه کمی تعجب برانگیز است.

برخی از طرح ها واجد مشخصه های طرح نیست مثلاً عنوان شده طرح ممنوعیت تاسیس دانشگاههای غیرانتفاعی ولی متنی در ضرورت تهیه طرح ارائه نداده اند و فقط به ذکر چند دلیل اکتفا کرده اند. که امیدوارم در سایه پختگی و کسب تجربه این ایرادات مرتفع گردد.

در حوزه اقتصاد سه، چهار موضوع مطرح شده از قبیل بحث تخصیص یارانه بنزین به خانوارها، سهام عدالت و ... که اینها خیلی شفاف و اجرایی نیست.

راجع به بسته اقتصادی مجلس حرف تازه ای ندارد. یا تکرار وعده ای است که دولت داده و یا بیشتر مقصود اصلاحات ساختاری از قبیل اصلاح نظام بودجه ریزی و اصلاح نظام مالیاتی و ... است که بارها توسط مقام معظم رهبری، مجالس و دولتهای گذشته و فعلی مطرح گردیده است. در هر صورت حرف دندان گیر و جدیدی ملاحظه نشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |