جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 126630 18:41 1399/10/07
مسکن دوباره گران می شود!

مسکن دوباره گران می شود!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مسکن دوباره گران می شود!

مسکن دوباره گران می شود!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واکاوی «افت مقطعی قیمت مسکن» در گفتگوی جهان اقتصاد با بیت الله ستاریان

مهناز اسماعیلی-در آذرماه 99 متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، 269.1 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل 1.1 درصد کاهش نشان می‌دهد.

قیمت مسکن همیشه روند رو به رشدی را داشته است. در دو سه سال اخیر که قیمت‌ها مدام چند برابر شد و به نظر نمی‌رسید این افسار پاره شده، مهارشدنی باشد اما حالا در گزارش ماهانه بانک مرکزی قیمت‌ها کاهش‌یافته است.

البته قیمت‌ها که کاهش‌یافته، در کنارش معاملات هم همچنان ریزشی است. تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ماه مورد گزارش، به 2.6 هزار واحد مسکونی محدود شد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 42.8 و 73.2 درصد کاهش نشان می‌دهد.

این در حالی است که آبان ماه متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 271.9 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 1.8 و 118.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.

 در همین رابطه، خبرنگار جهان اقتصاد با بیت اله ستاریان، کارشناس بازار مسکن به گفتگو پرداخت.

بیت اله ستاریان درباره اینکه آیا کاهش یک درصدی قیمت مسکن در آذر ماه می تواند نشانه آغاز روند نزولی قیمت در این بخش باشد؟ گفت: اساسا چنین نوع تحلیلی در رابطه با مسکن درست نیست که مثلا ظرف یک فرصت یک یا دو ماهه بررسی کنید و بگویید آمار این را نشان می دهد، پس روند صعودی یا نزولی است. مسکن یک موضوع است که از بُردارها و پارامترهای زیادی برخوردار است یعنی از همه ابعاد باید تحلیل شود، بعد پیش بینی شود که برای ماه ها یا سال های آینده چه اتفاقی در حوزه مسکن خواهد افتاد.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: آیا در50-40 سال گذشته قیمت مسکن روند نزولی داشته است؟ رشد مسکن نسبت به کل شاخص اقتصادی کشور دو و نیم برابر بالاتر از میانگین بوده است. حالا چه اتفاقی افتاده که می خواهد کاهش پیدا کند؟ ما چه کاری در این حوزه انجام دادیم؟ پس یک شبه خوشحال شدن و یک شبه ناراحت شدن منطقی نیست. مسکن یک مقوله درازمدت است که باید با برنامه و با یک مجموعه بردارهای مختلف مطالعه شود. شما باید مسائل جمعیتی، رشد خانوار، وضعیت ساختمان ها، مطالعه استهلاک ساختمان، رشد اقتصادی، نقدینگی و ... را مطالعه کنید، بعد بگوییم ما این فعالیت را انجام دادیم، قیمت مسکن می خواهد کاهش پیدا کند. در حالی که در شرایط کرونا که کل اقتصاد دچار رکود شده است، بخش مسکن ما شروع به رشد کرده است، آیا ما افسار خاصی به مسکن بستیم که بتوانیم آن را کنترل کنیم؟

وی با بیان اینکه پیش بینی ما بر اساس مسائل بین المللی، اقتصاد داخلی، کمبود مسکن در جامعه و مقدار تولیدی که امسال و سال قبل در حوزه مسکن داشتیم، افزایش قیمت مسکن است، اظهار کرد: یعنی تا عید قیمت مسکن افزایش می یابد و بعد از عید هم جهش بیشتری خواهد یافت. اگر این سرازیری سرمایه ها از غرب به شرق که تمام کارشناسان مدعی هستند که بعد از کرونا روی خواهد داد، اتفاق بیفتد، شرق بهترین محمل برای سرمایه پذیری است و یکی از این قطب ها می تواند ایران باشد. اینجا ما توسعه خواهیم داشت و یکی از الزامات توسعه هم بحث ساختمان و مسکن است.

ستاریان با تاکید بر اینکه مطالعه مسکن آمارگیری صرف نیست که این کار را مرکز آمار انجام دهد یا بانک مرکزی بلکه یک مطالعه عمیق و وسیع و مانیتورینگ دائمی و با برنامه است، گفت: انتشار آمار به این شکل، آدرس غلط دادن است چراکه وقتی گفته چنین آماری داده می شود، به معنای این است که ما نیازی به مسکن نداریم و دیگر مسکن نسازید. مثلا زمانی که وزیر راه و شهرسازی می گوید مسکن پایین خواهد آمد، وزرا و متولیان بخش مسکن باید پاسخگوی حرف هایی که می زنند، باشند و باید مرجعی وجود داشته باشد که اگر خسارتی با این حرف ها به مردم می زنند، به آنها رسیدگی شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |