مرگ تدریجی موسیقی هویتی آذربایجان هنرنمایی آشیق های وطنی در پستوی کافه خانه ها

0
۴۱۴ بازدید

موسیقی غنی، سنتی و اصیل آشیق (عاشیق) برخاسته از منطقه قره داغ ایران است و هنرمندان ما در زمان های گذشته این صنعت زیبا را در سراسر آذربایجان گسترانیده اند

اما متاسفانه برخی عوامل در کشور و بی توجهی مسئولان و مردم به این موسیقی، باعث ترویج آن در جمهوری آذربایجان فعلی و در نهایت ثبت این هنر اصیل ایرانی به نام این کشور در یونسکو شده است.به گزارش مهر، آشیق ها یا نوازندگان ساز سنتی آذربایجان میراث داران بخشی از ادبیات شفاهی ایران زمین هستند که از دیرباز پاسدار میراث فرهنگی و فولکلوریک ایران بوده و دارای خصوصیاتی ارزنده از جمله مردم داری، خوش باطن بودن و داشتن سجایای اخلاقی و انسانی و معنوی بالایی هستند که با الهام از طبیعت و زیبایی های آن با آهنگ دلنوازشان تاریخ، هنر، طبیعت، جنگ آوری، مهر، محبت و عطوفت را پیش چشم انسان ها زنده کرده و در ذهن آنها مجسم می سازند.
هنرمندان صنعت آشیقی ایرانی با وجود برخورداری از تخصص و علم کافی متاسفانه در هیچ جایی معرفی و شناسایی نمی شوند، در صورتی که شاعران و هنرمندان این صنعت در جمهوری آذربایجان برای خود شبکه های تلویزیونی مستقلی دارند که از طریق آنها تبلیغ می شوند و با توجه به ارتباط کم رنگ شاعران با هنرمندان موسیقی آشیقی داخلی، هنرمندان ایرانی از شعرهای کشور آذربایجان تقلید می کنند و به صورت رایگان اشعار آنها در کشور ما تبلیغ می شود در حالی که در این خصوص منابع غنی ادبی در سینه ها و کتاب های شعرای ایرانی محبوس شده است.  
رسانه ها به ویژه صدا و سیما برای معرفی شاعران و هنرمندان موسیقی داخلی نقش تاثیرگذاری دارند و غفلت از این امر ضربه جدی به هویت ملت ما وارد می کند بطوریکه به تدریج شاهد از بین رفتن این صنعت در کشور هستیم.
بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه مکان مناسبی برای ارائه موسیقی آشیق و ترویج آن در کشور وجود ندارد اکثر هنرمندان برای امرار معاش به کافه خانه های سنتی پناه می برند در حالی که به گفته هنرمندان این عرصه ایجاد مجتمع فرهنگی هنری برای فعالان این عرصه ضروری است.
موسیقی آشیق از مهمترین حلقه های تعلق فرهنگی و هویتی ایران و جمهوری آذربایجان است
یکی از هنرمندان برجسته موسیقی آشیقی جمهوری آذربایجان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اتحاد هنرمندان موسیقی آشیقی باعث قدرتمند شدن این صنعت در دنیا می شود، اظهار داشت: اگر هنرمندان ایران و جمهوری آذربایجان با یکدیگر اتحاد داشته باشند، می توانند این صنعت را به صورت قوی برای تمام ملت های دنیا معرفی کنند.
ترمی خان قربان اف ادامه داد: بنده با ارائه موسیقی آشیقی در کشورهای اروپایی شاهد شگفت زدگی آنها از این هنر بوده ام و با وجود اینکه متوجه معنی اشعار ما نمی شدند اما این موسیقی غنی و سنتی آذربایجانی تاثیر بسیار مثبتی در آنها گذاشته بود.
این هنرمند موسیقی آشیقی کشور آذربایجان همچنین با بیان اینکه هنرمندان آشیقی ایران از لحاظ علمی قوی هستند، افزود: هنرمندان این صنعت با وجود اینکه در دانشگاه به صورت آکادمی تحصیل نمی کنند، از لحاظ علمی قوی تر هستند.

قربان اف با اشاره به مشکلات اصلی هنرمندان موسیقی آشیقی جمهوری آذربایجان گفت: در حال حاضر نوازنده های موسیقی سنتی ساز آذربایجانی و هنرمندان این عرصه در جمهوری آذربایجان با مشکلات زیادی مواجه هستند.
وی همچنین در ادامه افزود: بنده حدود دو سال است که به علت وجود برخی مشکلات و محدودیت ها در برنامه های تلویزیونی شبکه های کشور آذربایجان حضور نمی یابم، چرا که با وجود محدودیت ها نمی توانم خواسته های درونی خود و تجربیاتم را به بیننده ها انتقال دهم.
نوازنده ساز سنتی آذربایجانی منطقه بورچالی کشور آذربایجان ارتباط صنعتگران موسیقی آشیقی کشورهای آذربایجان و ایران را یکی از بهترین راه های تبادل اطلاعات با یکدیگر دانست و ابراز داشت: هنرمندان با ارتباط بیش تر با یکدیگر می توانند اطلاعات خود را به یکدیگر انتقال دهند.
قربان اف خاطرنشان کرد: بنده در کنار پدرم موسیقی آشیقی را به صورت تجربی یاد گرفته ام و از دیگر اساتید برجسته جمهوری آذربایجان نیز تجربه های زیادی کسب کرده ام و تنها با تحصیل در دانشگاه نمی توان یک موسیقی دان حرفه ای بود، بلکه باید در نزد اساتید مجرب و شایسته تجربه کافی کسب کرد.
وی اضافه کرد: هنرمندانی که در نزد اساتید موسیقی به صورت تجربی آموزش می بینند، بیش از فارغ التحصیلان موسیقی در دانشگاه ها از علم مورد نیاز برای هنرنمایی در عرصه موسیقی آشیق برخوردار هستند.
هنرمند موسیقی آشیقی جمهوری آذربایجان با اشاره به کمرنگ شدن این موسیقی و جایگاه این صنعت در میان مردم منطقه به عنوان یکی از مهمترین حلقه های پیوند فرهنگی و هویتی آذری زبانها گفت: متاسفانه با رواج موسیقی بیگانه در این کشورها به تدریج موسیقی آشیقی جایگاه واقعی خود را به تدریج از دست می دهد و مردم نیز رغبت و استقبال کمتری به این موسیقی نشان می دهند.
قربان اف افزود: امروزه در دانشگاه ها آلات موسیقی دیگری برای نسل جوان آموزش داده می شود و متاسفانه آموزش حرفه ای در خصوص موسیقی آشیقی به دانشجویان ارائه نمی شود.
وی همچنین از برگزاری کنسرت مشترک هنرمندان موسیقی آشیقی در چند ماه آینده در تهران خبر داد و افزود: برگزاری کنسرت های مشترک هنرمندان آشیقی جمهوری آذربایجان و ایران باعث اتحاد هنرمندان این صنعت شده و بر قدرت آن می افزاید.

موسیقی غنی، سنتی و اصیل آشیق (عاشیق) برخاسته از منطقه قره داغ ایران است و هنرمندان ما در زمان های گذشته این صنعت زیبا را در سراسر آذربایجان گسترانیده اند

اما متاسفانه برخی عوامل در کشور و بی توجهی مسئولان و مردم به این موسیقی، باعث ترویج آن در جمهوری آذربایجان فعلی و در نهایت ثبت این هنر اصیل ایرانی به نام این کشور در یونسکو شده است.به گزارش مهر، آشیق ها یا نوازندگان ساز سنتی آذربایجان میراث داران بخشی از ادبیات شفاهی ایران زمین هستند که از دیرباز پاسدار میراث فرهنگی و فولکلوریک ایران بوده و دارای خصوصیاتی ارزنده از جمله مردم داری، خوش باطن بودن و داشتن سجایای اخلاقی و انسانی و معنوی بالایی هستند که با الهام از طبیعت و زیبایی های آن با آهنگ دلنوازشان تاریخ، هنر، طبیعت، جنگ آوری، مهر، محبت و عطوفت را پیش چشم انسان ها زنده کرده و در ذهن آنها مجسم می سازند.
هنرمندان صنعت آشیقی ایرانی با وجود برخورداری از تخصص و علم کافی متاسفانه در هیچ جایی معرفی و شناسایی نمی شوند، در صورتی که شاعران و هنرمندان این صنعت در جمهوری آذربایجان برای خود شبکه های تلویزیونی مستقلی دارند که از طریق آنها تبلیغ می شوند و با توجه به ارتباط کم رنگ شاعران با هنرمندان موسیقی آشیقی داخلی، هنرمندان ایرانی از شعرهای کشور آذربایجان تقلید می کنند و به صورت رایگان اشعار آنها در کشور ما تبلیغ می شود در حالی که در این خصوص منابع غنی ادبی در سینه ها و کتاب های شعرای ایرانی محبوس شده است.  
رسانه ها به ویژه صدا و سیما برای معرفی شاعران و هنرمندان موسیقی داخلی نقش تاثیرگذاری دارند و غفلت از این امر ضربه جدی به هویت ملت ما وارد می کند بطوریکه به تدریج شاهد از بین رفتن این صنعت در کشور هستیم.
بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه مکان مناسبی برای ارائه موسیقی آشیق و ترویج آن در کشور وجود ندارد اکثر هنرمندان برای امرار معاش به کافه خانه های سنتی پناه می برند در حالی که به گفته هنرمندان این عرصه ایجاد مجتمع فرهنگی هنری برای فعالان این عرصه ضروری است.
موسیقی آشیق از مهمترین حلقه های تعلق فرهنگی و هویتی ایران و جمهوری آذربایجان است
یکی از هنرمندان برجسته موسیقی آشیقی جمهوری آذربایجان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اتحاد هنرمندان موسیقی آشیقی باعث قدرتمند شدن این صنعت در دنیا می شود، اظهار داشت: اگر هنرمندان ایران و جمهوری آذربایجان با یکدیگر اتحاد داشته باشند، می توانند این صنعت را به صورت قوی برای تمام ملت های دنیا معرفی کنند.
ترمی خان قربان اف ادامه داد: بنده با ارائه موسیقی آشیقی در کشورهای اروپایی شاهد شگفت زدگی آنها از این هنر بوده ام و با وجود اینکه متوجه معنی اشعار ما نمی شدند اما این موسیقی غنی و سنتی آذربایجانی تاثیر بسیار مثبتی در آنها گذاشته بود.
این هنرمند موسیقی آشیقی کشور آذربایجان همچنین با بیان اینکه هنرمندان آشیقی ایران از لحاظ علمی قوی هستند، افزود: هنرمندان این صنعت با وجود اینکه در دانشگاه به صورت آکادمی تحصیل نمی کنند، از لحاظ علمی قوی تر هستند.

قربان اف با اشاره به مشکلات اصلی هنرمندان موسیقی آشیقی جمهوری آذربایجان گفت: در حال حاضر نوازنده های موسیقی سنتی ساز آذربایجانی و هنرمندان این عرصه در جمهوری آذربایجان با مشکلات زیادی مواجه هستند.
وی همچنین در ادامه افزود: بنده حدود دو سال است که به علت وجود برخی مشکلات و محدودیت ها در برنامه های تلویزیونی شبکه های کشور آذربایجان حضور نمی یابم، چرا که با وجود محدودیت ها نمی توانم خواسته های درونی خود و تجربیاتم را به بیننده ها انتقال دهم.
نوازنده ساز سنتی آذربایجانی منطقه بورچالی کشور آذربایجان ارتباط صنعتگران موسیقی آشیقی کشورهای آذربایجان و ایران را یکی از بهترین راه های تبادل اطلاعات با یکدیگر دانست و ابراز داشت: هنرمندان با ارتباط بیش تر با یکدیگر می توانند اطلاعات خود را به یکدیگر انتقال دهند.
قربان اف خاطرنشان کرد: بنده در کنار پدرم موسیقی آشیقی را به صورت تجربی یاد گرفته ام و از دیگر اساتید برجسته جمهوری آذربایجان نیز تجربه های زیادی کسب کرده ام و تنها با تحصیل در دانشگاه نمی توان یک موسیقی دان حرفه ای بود، بلکه باید در نزد اساتید مجرب و شایسته تجربه کافی کسب کرد.
وی اضافه کرد: هنرمندانی که در نزد اساتید موسیقی به صورت تجربی آموزش می بینند، بیش از فارغ التحصیلان موسیقی در دانشگاه ها از علم مورد نیاز برای هنرنمایی در عرصه موسیقی آشیق برخوردار هستند.
هنرمند موسیقی آشیقی جمهوری آذربایجان با اشاره به کمرنگ شدن این موسیقی و جایگاه این صنعت در میان مردم منطقه به عنوان یکی از مهمترین حلقه های پیوند فرهنگی و هویتی آذری زبانها گفت: متاسفانه با رواج موسیقی بیگانه در این کشورها به تدریج موسیقی آشیقی جایگاه واقعی خود را به تدریج از دست می دهد و مردم نیز رغبت و استقبال کمتری به این موسیقی نشان می دهند.
قربان اف افزود: امروزه در دانشگاه ها آلات موسیقی دیگری برای نسل جوان آموزش داده می شود و متاسفانه آموزش حرفه ای در خصوص موسیقی آشیقی به دانشجویان ارائه نمی شود.
وی همچنین از برگزاری کنسرت مشترک هنرمندان موسیقی آشیقی در چند ماه آینده در تهران خبر داد و افزود: برگزاری کنسرت های مشترک هنرمندان آشیقی جمهوری آذربایجان و ایران باعث اتحاد هنرمندان این صنعت شده و بر قدرت آن می افزاید.

(Visited 1 times, 1 visits today)

لینک کوتاه مطلب : https://jahaneghtesad.com/?p=2406