پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 117602 21:35 1399/08/09
مدیرعامل شرکت پیشگامان کی پاد اعلام کرد: تولید ضدباج افزار رنسام پاد برپایه هوش مصنوعی

مدیرعامل شرکت پیشگامان کی پاد اعلام کرد: تولید ضدباج افزار رنسام پاد برپایه هوش مصنوعی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مدیرعامل شرکت پیشگامان کی پاد اعلام کرد: تولید ضدباج افزار رنسام پاد برپایه هوش مصنوعی

مدیرعامل شرکت پیشگامان کی پاد اعلام کرد: تولید ضدباج افزار رنسام پاد برپایه هوش مصنوعی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ضد باج افزار رنسام پاد به عنوان اولین ضدباج افزار تولید شده برپایه هوش مصنوعی، در ایران و توسط شرکت پیشگامان کی پاد تولید شد.

وحید دهستانی، مدیرعامل شرکت پیشگامان کی پاد در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد با بیان این مطلب افزود: باتوجه به مخاطراتی که در فضای سایبری توسط باج افزارها وجود داشته و  در سال های اخیر نیز شدت گرفته، رنسام پاد به عنوان ضد باج افزاری منحصر به فرد توسط متخصصان ایرانی تولید و  در مدت کوتاه بهره برداری، موفق به تامین نظرات مصرف کنندگان در حد رضایت شده است.

وی با اشاره کوتاهی به تاریخچه شرکت پیشگامان کی پاد که از سال 1384 در حوزه امنیت اطلاعات فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: باتوجه به تجربه بیش از یک دهه این شرکت و تحلیل و بررسی های انجام شده، به این جمع بندی رسیدیم که امروز کشورمان به  یک محصول امنیتی کاملا بومی، بر پایه هوش مصنوعی نیاز دارد که نتیجه این هدف گذاری تولید ضد باج افزار رنسام پاد است.

دهستانی ادامه داد: این محصول در آزمایشگاه های مورد تأیید مرکز افتای ریاست جمهوری در معرض آزمایش های تخصصی قرار گرفته و گواهی ارزیابی امنیتی این مرکز را دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه دو خصیصه ویژه این محصول موجب شده تا استفاده از آن خصوصا در شرایط تحریمی کنونی برای شرکت ها و سازمان های ایرانی دارای مزیت ویژه باشد، توضیح داد: رنسام پاد ضد باج افزاری است که هم بر پایه هوش مصنوعی تولید شده، و هم کاملا داخلی است، لذا سرورها، ارتباطات، تعاملات و تمامی آنچه به عنوان پشتیبانی محصول باید رقم بخورد، در داخل کشور و توسط شرکت پیشگامان کی پاد مدیریت و انجام می شود.

مدیرعامل شرکت پیشگامان کی پاد گفت: این محصول دارای یک مدل هوشمند تشخیص باج افزار است که با بررسی ROI های مختلف نسبت به تشخیص باج افزار اقدام می کند و از طرف دیگر به جهت حساس بودن باج افزارها و نتیجه ای که در سیستم قربانی بر جای می گذارند، چند تکنیک تشخیص اضافه از جمله هانی پات نیز بکار گرفته شده تا بدین ترتیب خطای تشخیص در این محصول به صفر نزدیک باشد. همچنین قابلیت های کاربردی مکمل نیز در این محصول وجود دارد تا طبق نیاز و خواست کاربران در کاربردهای خانگی و سازمانی تنظیم و بکار گرفته شوند.

وی در مقایسه با سایر محصولاتی که بر پایه تکنیک های سنتی بانک اطلاعاتی امضا و تطبیق الگو تولید می شوند، اظهار داشت: تمام محصولات سنتی از قبیل آنتی ویروس ها معمولا دارای یک بانک اطلاعاتی امضا هستند و تکیه عمده این محصولات بر همین فاکتور است، بطوریکه اگر امضای یک بدافزار یا باج افزار خاص به عنوان یک بروز رسانی در بانک اطلاعاتی منتشر شود، امکان جلوگیری از آن را خواهند داشت. اما اگر به هر دلیلی امضای یک باج افزار جدید در این محصولات موجود نباشد، معمولا توانایی مقابله را نداشته و لذا سیستم کاربر آلوده خواهد شد. البته محصولات آنتی ویروس نیز از تکنیک های تشخیص هوشمند (Heuristics) و امثالهم نیز استفاده می کنند، اما چون رسالت آنتی ویروس ها دفاع و مقابله با همه ی انواع بدافزار - و نه فقط باج افزار - است، لذا این تکنیک ها و قابلیت های تعبیه شده بسیار عمومی و در عین حال پیچیده هستند، بطوریکه یک بدافزار با کاربست یک سری روش ها یا انجام تغییرات امکان عبور از این تکنیک ها را خواهد داشت. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که تکنیک ها و قابلیت های هوشمند در این قبیل محصولات برای مقابله مطلوب با بد افزارها کافی نیستند، که البته اینکه همچنان بانک اطلاعاتی آنتی ویروس ها در سال 2020 به روز رسانی می شوند، خود ناظر به همین توضیحات است.

دهستانی ادامه داد: از طرف دیگر باید این نکته را در نظر داشت که معمولا فعالیت باج افزارها منجر به یک نتیجه یک طرفه و غیرقابل بازگشت می شود، که در واقع رمز شدن داده ها و فایل های قربانی می باشد. لذا با در نظر داشتن شرایط کارکرد و عمق مقابله ای که آنتی ویروس ها در قبال باج افزارها می توانند ارائه دهند، ریسک استفاده از این محصولات به تنهایی مشخص می شود. در این حالیست که در محصول رنسام‌پاد به طور تخصصی راجع به مقوله باج افزارها کار شده، و در یک فضای ایزوله، نسبت به تحلیل رفتار در ROI های مختلف اقدام می شود، بطوریکه قابلیت مقابله کامل در قبال باج افزارها فراهم شود.

وی افزود: با توجه به اینکه شرکت پیشگامان کی پاد یک مجموعه دانش بنیان است و ضد باج افزار رنسام‌پاد مورد تأیید شورای عالی استان یزد قرار گرفته و استاندار نیز برای حمایت از این محصول ملی مساعدت های لازم را انجام داده اند، شرکت پیشگامان کی پاد بر اساس نقشه راهی که برای خود ترسیم کرده است، تولید سایر محصولات امنیتی بر پایه هوش مصنوعی را هدف گذاری کرده است.

مدیر عامل شرکت پیشگامان کی پاد اظهار داشت: همان طور که اشاره شد در این محصول به صورت تخصصی بر روی باج افزار کار شده و از طرفی این محصول با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد، لذا از خروج ارز جهت تهیه لایسنس محصولات خارجی جهت مقابله با باج افزار جلوگیری خواهد شد. این موضوع در چارچوب فعالیت جهادی و کمک به امنیت سایبری کشور است که همه کاربران اعم از کاربران خانگی یا کاربران سازمانی کوچک یا بزرگ امکان استفاده از این محصول را داشته باشند، چرا که هزینه ای بالغ بر حداقل یک چهارم محصولات مشابه خارجی دارد.

دهستانی اضافه کرد: این محصول در دو نسخه مستقل و مبتنی بر کنسول قابل ارائه است، بطوریکه در سازمان‌های دولتی یا مراکزی که کامپیوترهای داخلی به دلیل مسائل امنیتی امکان ارتباط با اینترنت را نباید داشته باشند، اقدام به راه اندازی یک سیستم کنسول خواهد شد، تا بدین ترتیب اولا نیاز به دسترسی کامپیوترهای داخلی به اینترنت جهت استفاده از این محصول مرتفع شود، ثانیا حتی اطلاعاتشان جهت فعال سازی محصول وارد سرور پشتیبانی شرکت -که البته در داخل کشور هست - هم نشود.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای طراحی و پیاده سازی این محصول سرمایه گذاری زیربنایی شده است، مطرح کرد: این محصول در مدت زمان اندکی که از رونمایی آن می گذرد مورد استقبال شرکت های داخلی قرار گرفته است و همچنین مقدمات صادرات آن فراهم شده و با برخی از کشورهای همسایه نیز مذاکراتی انجام شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |