جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 168916 19:01 1400/10/21
«مخاطره استقلال» با اجرای مدل نفت در مقابل کالا

«مخاطره استقلال» با اجرای مدل نفت در مقابل کالا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«مخاطره استقلال» با اجرای مدل نفت در مقابل کالا

«مخاطره استقلال» با اجرای مدل نفت در مقابل کالا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واکاوی نظام تحریم های آمریکا علیه کشورها در گفت‌وگوی جهان اقتصاد با رضا پاکدامن

بحث نظام حقوقی و اجرایی تحریمهای آمریکا علیه کشورها، موضوع بسیار مهم و تخصصی است که می بایست در محیطهای علمی، بدون دخالت دادن احساس و پیش فرضها،  بصورت دقیق ارزیابی شده و نتایج مطالعات در اختیار نهادهای تصمیم‌گیری قرار گیرد.

رضا پاکدامن، کارشناس حقوق انرژی و معاملات بین‌المللی، با اشاره به شرایط موجود تحریم‌های بین‌المللی و فرامرزی آمریکا اظهار داشت: دلایل قابلیت و توان دولت آمریکا برای اعمال تحریم سایر کشورها و اتباع خارجی متعدد بوده که می توان آنها را در دو گروه  وابستگی و یا ارتباطات عمیق سیاسی، امنیتی و نظامی جامعه جهانی به آمریکا در قالب پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه و وابستگی و ارتباطات عمیق تجاری، دلار و شبکه بانکی آمریکا، در قالب قراردادهای دوجانبه یا بلوک‌های اقتصادی طبقه بندی کرد.

وی با اشاره به همین مجموعه عوامل، میزان تاثیرگذاری سیاست‌های آمریکا در قالب تحریم‌های متنوع را بسیار بالا برده است گفت: همین عوامل به‌عنوان قدرت نرم آمریکا، نیاز به استفاده از قدرت سخت را برای پیشبرد اهداف و سیاست‌ها به حداقل رسانده است.

وی تصریح کرد: طبق آمار رسمی اداره کنترل دارایی خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) ، در حال حاضر ۱۰ کشور  تحت تحریم‌های متنوع آمریکا  قرار دارند که  تعداد موارد تحریم ایران ۱۷۳۳ ، سوریه ۶۷۶ ، اکراین ۴۱۹ ، کره شمالی ۴۱۴ ، روسیه  ۳۳۴ ، ونزوئلا، ۳۳۳ ، چین ۲۴۶ ، کوبا ۸۲ بلاروس ۳۸ ، هنگ کنگ ۸ است.

پاکدامن عنوان کرد: همانگونه که مشاهده می‌گردد، تعداد تحریم‌های بخش‌های مختلف ایران چندبرابر سایر کشورها حتی با مواضع تند ضد آمریکایی است و مفهوم فشار حداکثری دولت آمریکا بر ایران از همین ارقام ملموس‌تر می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: تحریم‌های ناظر بر سازمانها و شرکتها ۷۹۹ مورد، بانک‌ها ۱۴۰ مورد، افراد ۳۹۴ مورد ، هواپیما ۱۹۵ مورد، کشتی ۲۰۵ مورد ریز تحریم‌های آمریکا علیه بخش‌های مختلف ایران است.

وی بیان کرد: این حجم بی‌سابقه از تحریم‌ها که بخش اعظم آن طی ۴ سال دولت ترامپ وضع گردید، بی‌شک آثار کمرشکنی بر بخش‌های مختلف اقتصادی کشور اعم از عمومی و خصوصی داشته و مستقیم یا غیر مستقیم بخش اعظم مردم را متاثر و متضرر کرده است.

به گفته وی، البته در شرایط بحرانی جامعه، همواره یک گروه اقلیت از طریق واسطه گری، گران فروشی، پولشویی و حتی کلاهبرداری سودهای نجومی برده اند، که بدرستی کاسبان تحریم نامیده شده اند.

وی با بیان اینکه این مجموعه تحریم‌ها، در عمل کشور را محاصره کرده اند تصریح کرد: به‌طوری کشور ایران با داشتن ظرفیت‌های زیاد اقتصادی و موقعیت ممتاز جغرافیایی که از دوران کهن محور جاده ابریشم برای تجارت جهانی بوده ، اینک حجم تجارت خارجی آن به شدت تنزل کرده و حتی شرکای اصلی تجاری ایران به چند کشور همسایه عراق ، امارات و ترکیه و چین محدود شده و امکان تبادل مالی حتی با این گروه کوچک از کشورها با مشکلات اساسی مواجه است.

 پاکدامن گفت: وابستگی به چهار کشور در تجارت خارجی ، و بدتر از آن تنزل روش‌های مبادلاتی به نفت در مقابل کالا ، استقلال کشور هم از جنبه اقتصادی و هم از جنبه سیاسی به مخاطره خواهد انداخت.

وی خاطرنشان کرد:  یا اینکه برای ایران که مدعی تامین انرژی اروپا و  شبه قاره هند را دارد ، بستن قرارداد سواپ گاز ترکمنستان به آذربایجان نباید به عنوان یک موفقیت بزرگ‌ تلقی شود و شاید حتی واقعه‌ای مشکوک و تحقیرآمیز نیز می توان آن‌را تلقی کرد.

وی با بیان اینکه نظام تحریم‌های آمریکا بسیار دقیق و هوشمند و سازوکار نظارت و مجازات آن بسیار موثر است عنوان کرد: بنابراین هم طراحان تحریم‌ها از طیف گسترده تحریم‌ها بر ایران و هم طرف‌های ایرانی هدف تحریم از میزان تاثیرگذاری تحریم‌ها واقفند ، و نباید با شعارهای روش‌های خنثی سازی ، این واقعیت عینی را انکار کرد.

وی در پایان اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود، باید به هر میزان  که امکان رفع  ۱۷۳۳ مورد  تحریم‌ وجود داشته باشد ، برای آن تلاش کرد و منتظر معجزه در مناسبات جهانی نماند و مضافا اینکه زمان زیادی به بازگشت احتمالی جمهوری خواهان به قدرت در آمريکا نمانده که باید از هر روز این فرصت باقیمانده برای تقویت و مقاوم سازی زیرساخت‌ها استفاده کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |