پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 157782 15:02 1400/07/22
ماجرای حضور چینی‌ها برای ساخت مسکن در ایران چیست؟

ماجرای حضور چینی‌ها برای ساخت مسکن در ایران چیست؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ماجرای حضور چینی‌ها برای ساخت مسکن در ایران چیست؟

ماجرای حضور چینی‌ها برای ساخت مسکن در ایران چیست؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ماجرای حضور چینی‌ها برای ساخت مسکن در ایران پس از آنکه به نقل از اقبال شاکری، نماینده مجلس مطرح شد واکنش دیگر نمایندگان را ایجاد کرد که معتقدند با حضور ۵۰۰ هزار مهندس ایرانی، نیازی به حضور خارجی‌ها نیست و حالا حسابی خبرساز شده است.

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، سه روز قبل (۱۹مهرماه ۱۴۰۰) به نقل از اقبال شاکری ـ عضو کمیسیون عمران مجلس ـ عنوان شد که با چینی‌ها برای ورود به ساخت مسکن در قالب قانون جهش تولید مذاکره شده است. روز بعد هم عنوان شد که شاکری اعلام کرده وزارت راه و شهرسازی همانطور که با انبوه سازان داخلی در حال مذاکره است، یک طرف مذاکره هم چینی‌ها هستند.

به فاصله یک روز پس از این صحبت (۲۱ مهرماه ۱۴۰۰) محمدرضا رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران مجلس ـ مخالفت کمیسیون متبوع خود را با ساخت مسکن در داخل کشور توسط چینی ها اعلام کرد و گفت: وقتی بیش از ۵۰۰ هزار مهندس ساختمان در کشور وجود دارد هیچ دلیلی برای حضور شرکتهای خارجی در طرح تولید مسکن نیست.

به گفته رضایی کوچی، این موضوع در کمیسیون مطرح شد و نظر اعضای کمیسیون این بود که روی شرکت‌های داخلی در کشور سرمایه گذاری کنیم؛ کما اینکه از نظر صنعتی سازی این شرکت‌ها مشکلی نداریم و می‌توانیم به رویه ساخت این واحدهای ساختمانی نیز سرعت ببخشیم.

همان روز اقبال شاکری مجددا در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها به نوعی صحبت قبلی منتسب به خود را تکذیب کرد و گفت: «انشاءالله با توان داخلی موفق می‌شویم هر سال یک میلیون مسکن بسازیم. صحبتی هم که شده صرفا خبری بوده که وزارت راه و شهرسازی برای کارهای خودش با چینی‌ها مذاکره کرده است. در همین حد.»

در این خصوص ایرج رهبر ـ نایب رییس انجمن انبوه سازان ـ گفته است: در ایران قراردادهای کلانی که با شرکت‌های خارجی امضا می‌شود، شفافیت لازم را ندارد و نه تنها احتمال بروز فساد را تشدید می‌کند که اصولا مشکل عدم تحویل به موقع مسکن، مساله نقدینگی است، نه اینکه چینی‌ها توان فنی و مهندسی بالاتری دارند.

به گفته ایرج رهبر، وقتی دست دولت خالی است و توان تسویه بدهی خود را با پیمانکاران ندارد، چه پیمانکار ایرانی باشد و چه چینی، هر دو کار را رها می‌کنند.

پنج سال قبل هم در جریان برگزاری یک نمایشگاه ۵۷ شرکت خارجی در ایران حضور یافتند که ۴۰ شرکت از چین بودند. غرفه‌داران چینی تمایل خود را برای حضور در بازار پسابرجامی مسکن ایران اعلام کردند اما به دلایلی همچون رکود ساخت و ساز در ایران و مساله تحریمها این مساله محقق نشد. ماجرای تایید و تکذیب حضور سازندگان چینی برای ساخت مسکن در ایران، واکنشهای منفی دیگری را هم  در پی داشت. منتقدان به بدعهدی چینی‌ها در ساخت آزادراه تهران ـ شمال و شائبه استفاده آنها از برق ارزان قیمت ایران برای استخراج بیت‌کوین اشاره می‌کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |