پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 120830 18:08 1399/09/01
كرونا بي امان مي كشد؛ تلاقي فرهنگ جامعه با عملكرد دولت

كرونا بي امان مي كشد؛ تلاقي فرهنگ جامعه با عملكرد دولت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
كرونا بي امان مي كشد؛ تلاقي فرهنگ جامعه با عملكرد دولت

كرونا بي امان مي كشد؛ تلاقي فرهنگ جامعه با عملكرد دولت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سجاد بهزادی، دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی

کرونا یک ساله شد و امروز دقيقا يک سال از شناسایی اولين مورد ابتلا به Covid19 در چين می‌گذرد، اين بيماری تا به امروز جان یک ميليون و ۲۵۰ هزار نفر را در سراسر جهان گرفته است.

كشور ما نیز در ركورد مرگ بيماران كرونايي خود در جهان انگشت نما شده است. مانند خيلي از مرگ هاي ديگر؛ مرگ جاده اي و مرگ در صانحه هوايي و مرگ پشت مرگ. به قول شاملو «مرگ اینك موج سنگین گذرزمان است که در ما می گذرد.» در كشور ما سالهاست مرگ و فقر با هم الفتي ديرينه دارند و زنده ماندن انسان ها با شاخص های نسبی رفاه یک آرزو شده است و چهره جامعه نشاط انگيز نيست.

حالا كرونا امان مان را بريده است. رییس کل سازمان نظام پزشکی كشور مي گويد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان افراد بستری شده در بیمارستان حدود ۱۵ درصد جانشان را از دست می‌دهند در حالي كه اين ميزان در كشور هاي ديگر دو درصد است.»

یک دلیل مهمی که مرگ و میرها در کشور کم نمی شود و در یک سالگی کرونا آمار کشته ها روند صعودی دارد اینست که بر عکس دیگر کشورها صورت مسئله برای ما چندان روشن نیست و عامل و معلول این مصیبت بزرگ هر کدام دیگری را متهم می کند.

دولت مي گويد: «محل موبايل ها ورفت وآمد هاي مردم را در نظر دارد ومردم رفوزه شدند، هنوز برخی مردم در این شرایط حاضر نیستند از سفرهای تفریحی و پاساژگردی دست بردارند و  فقط ۴۲ درصد مردم رعایت می کنند. درنهايت وزير بهداشت فرياد مي زند چقدر من و همکارانم باید التماس کنیم.»

از طرفي ديگر جامعه نيز دولت را عامل اين وضعيت مي داند. براساس نظريه قرارداد اجتماعي «جان لاک»، ما ملت ها از حق آزادی مطلق خود گذشتیم و حق حکمرانی را به دولت ها اعطا کردیم تا سلامت، امنیت و توسعه برای ما تضمین شود. در يك عبارت كلي جامعه ايران بر اين باور است که اگر كشور از نظر اقتصادي و سياسي مانند بسياري از كشورهاي ديگر، در شرايط عادي قرار داشت و دولت ها کارآمد بودند، هزینه زندگی گران نبود و دولت برنامه حمايت اقتصادي از قشرهاي آسيب پذير داشت؛ شاهد ركورد زني پياپي در مرگ انسان ها نبوديم.

اينجا است كه شعور و فرهنگ جامعه با عملكرد دولت با هم تلاقي پيدا كرده است و حاصل آن وضعيت نگران كننده اي است كه نشانه اي از بهبود در آن ديده نمي شود.

عده اي از صاحبنظران هم بر اين باورند كه کرونا در ايران مسئله بهداشتی نیست؛ بلكه سیاسی اجتماعی است. در جایی سخن وزير بهداشت اين باور را تاييد مي كند.«ایهاالناس بدانید که من به تنهایی نمی‌توانم اپیدمی جمع بکنم. اگر روزی شکستی را به پای ما بنویسند دهانم را باز می‌کنم و مقصران را خواهم گفت.» لذا عدم التزام به تصمیمات سیاسی واقتصادي مرتبط با كرونا و عدم اشراف و تسلط دولت‌ بر همه امور و جوانب، سبب شده است كشور در معرض آزمون مدیریت و راستی آزمایی مهمي قرار بگيرد.

مانند هميشه و با نگاه ايدئولوژيك عده اي نيز آمريكا را سبب مرگ ومير جامعه ايران در اثر اپيدمي كرونا مي دانند.در تازه ترين اظهارات وزیر نفت گفته است: «دولت آمریکا مسئول کشته شدن روزانه ۴۰۰ نفر از مردم ایران به‌دلیل همه‌گیری کروناست.»

گير افتاده ايم ميان دولتي كه فرهنگ جامعه را و جامعه اي كه عملكرد و ناكارآمدي دولت را و ديدگاهي كه آمريكا را مقصر مرگ هاي پي درپي امروز جامعه ايران به خاطر شيوع ويروس كرونا مي داند. کرونا شعور جامعه را و كارآمدي سيستم سياسي و بهداشتي ما را محک زده است.

اکنون کشور مرحله تازه ای از اپیدمی کرونا را تجربه می کند و وزیر بهداشت می گوید:«این آخرین فرصت تاب‌آوری نظام سلامت است، اگر مردم کوتاه بیایند بازی را می‌بازیم و به مرگ‌های ۴ رقمی می‌رسیم. مرگ چهار رقمی یعنی به ورطه‌ای خواهیم رسید که خلاص شدن از آن دشوار است.»

براساس حقیقتی که پیش چشم ماست و نمی توان آن را انکار کرد باید از همین الان گفت بازنده هستیم. وضعيتي از بحران در بخش هاي مختلف اجتماعي و اقتصادي جامعه امروز ايران به خوبي عيان است.عامل اين بحران تلاقی ناكارآمدي اجزاء سيستم و عملكرد مسئولان و فرهنگ جامعه است. براين اساس در عرصه هاي عمومي، نارضايتي بالايي از سطوح مدیریت وجود دارد که سالهاست روی هم تلنبار شده است.

اما دولت - ملت در ایران چقدر و تا كجا می خواهد با بحران های پیش روی خود سردرگم باشد و تهدید ها را به فرصت نزدیک نکند؟

جامعه به شهروند و الیت هایی نیاز دارد که ناظر بر تخصص و تعهد خود، در موقعیتی که قرار می گیرند مسئولیت پذیر و کنشگری فعال در جریان توسعه باشند و به دولتی نیاز دارد که به بازتولید الیت های ناکارآمد کمک نکند و به جای آنکه با سردرگمی اجزاء سیستم را در پوسته زیبای پوپولیست گرایی تقویت کند به مفاهیم واقعی توسعه، باور داشته باشد و در این مسیر برنامه ریزی کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |