جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 163904 13:56 1400/09/10
قیمت مسکن در برخی از مناطق تهران

قیمت مسکن در برخی از مناطق تهران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قیمت مسکن در برخی از مناطق تهران

قیمت مسکن در برخی از مناطق تهران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، پس از رشد ۳۳ درصدی معاملات مسکن شهر تهران در آبان‌ماه نسبت به مهرماه، بررسی‌ها از افزایش محسوس بازدید از آگهی‌های ملکی در آبان ماه نسبت به مهرماه حکایت دارد. بیشترین میزان رشد بازدید از آگهی‌های مسکن در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به ترتیب مربوط به مناطق ۲۲، ۳، ۱۵، ۱، ۹، ۱۷، ۱۰ و ۴ بوده است.

قیمت پیشنهادی مسکن در آبان ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته ۰.۸ درصد و با وزن دهی به مناطق بر اساس تعداد معاملات قطعی ۲.۸ درصد بوده است. در ماه قبل تعداد آگهی‌های فروش ملک در این سامانه نیز ۵.۲ درصد افزایش پیدا کرد. در حال حاضر متوسط قیمت پیشنهادی هر متر مسکن در این سامانه ۵۰ میلیون تومان است که این رقم در ماه گذشته ۴۹.۶ میلیون تومان بود. میانگین قیمت بر اساس معاملات قطعی نیز متری ۳۲.۷ میلیون تومان گزارش شده در حالی که ماه قبل این عدد ۳۱.۹ میلیون تومان بوده است.

بر اساس داده‌های سامانه کیلید، اما تغییرات میزان بازدید آگهی‌های آبان نسبت به مهرماه که می‌تواند نشانه‌ای از تقاضای بالقوه خرید مسکن باشد گویای آن است که در منطقه ۱ میزان بازدیدها ۵۲ درصد، منطقه ۲ بالغ بر ۳۱ درصد، منطقه ۳ به میزان ۱۳۳ درصد، منطقه ۴ معادل ۳۳ درصد، منطقه ۵ بالغ بر ۹ درصد، منطقه ۶ به میزان ۱۲ درصد، منطقه ۷ معادل ۲۶ درصد، منطقه ۸ بالغ بر ۳۰ درصد، منطقه ۹ به میزان ۵۰ درصد، منطقه ۱۰ معادل ۳۴ درصد، منطقه۱۱ بالغ بر ۱۲ درصد، منطقه ۱۲ به میزان ۱۱ درصد، منطقه ۱۳ معادل ۱۵ درصد، منطقه ۱۴ به میزان ۳۰ درصد، منطقه ۱۵ بالغ بر ۹۳ درصد، منطقه ۱۶ معادل ۴۶ درصد، منطقه ۲۰ بالغ بر ۳۸۲ درصد، منطقه ۲۱ به میزان ۹ درصد افزایش یافته است. از طرف دیگر بازدید از آگهی‌ها در منطقه ۱۸ معادل ۳۳ درصد و منطقه ۲۲ به میزان ۱۶ درصد کاهش داشته و در مناطقه ۱۹ تغییر محسوسی ایجاد نشده است.

اقبال به آگهی‌های مسکن افزایش یافت

دو نمایه افزایش معاملات مسکن و جنب‌وجوش نسبی برای اطلاع از وضعیت بازار ملک می‌تواند تحت تاثیر مذاکره برای لغو تحریمها و تمایل به خرید دارایی‌های ثابت مربوط باشد. در روزهای اخیر قیمت ارز با مقداری افزایش مواجه شد و قیمتهای قطعی مسکن طی یک ماه گذشته در شهر تهران ۱.۲ درصد بالا رفت؛ در حالی که بازار بورس روند ریزشی داشت و در شرایطی که اواسط ماه گذشته در کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد قرار داشت طی یک روند کاهشی به یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد در روز ۱۰ آذرماه رسید. به نظر می‌رسد بازارهای مالی در ایران تحت تاثیر مذاکرات برای احیای برجام در حالت سردرگمی قرار دارند.

معمولا در ماه‌های پایانی سال هر دو طرف عرضه و تقاضا انتظار رونق بازار مسکن را دارند. در سال جاری نیز تحت تاثیر عواملی مثل آغاز مذاکرات برای احیای برجام و رشد نسبی قیمت ارز، خرید دارایی‌های ثابت از جمله مسکن به منظور رشد یا ثبات سرمایه در برنامه‌های سرمایه‌گذاران قرار دارد. این نگاه سفته‌بازانه به بازار مسکن منجر به رشد نسبی معاملات شد. فعالان بازار ملک معتقدند که تقاضای مصرفی به دلیل سرکوب توان خرید، رشد چندانی نداشته و علت افزایش معاملات در آبان ماه به خرید و فروشهای سرمایه‌ای مربوط می‌شود.

از طرف دیگر به دلیل رشد حدود ۶۰۰ درصدی قیمت مسکن شهر تهران که از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا کنون اتفاق افتاده، ظرفیتی برای رشد سنگین قیمت وجود ندارد. طی هشت ماه گذشته متوسط رشد قیمت مسکن در تهران ۵.۷ درصد بوده؛ در حالی که تورم عمومی به حدود ۴۵ درصد رسیده است. این نشان می‌دهد بازار مسکن به ثبات رسیده و با توجه به عقب ماندن از تورم عمومی، قیمت واقعی مسکن در مسیر کاهش قرار دارد.

بنابراین گزارش، آبان ماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۹ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۲ و ۱۷.۷ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات انجام شده در این ماه نیز حدود ۷.۳ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل  و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۳۳.۵ و ۶۳.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |