پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 198498 19:17 1401/08/08
فقدان هویت اقتصادی در شهرهای جدید

فقدان هویت اقتصادی در شهرهای جدید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فقدان هویت اقتصادی در شهرهای جدید

فقدان هویت اقتصادی در شهرهای جدید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-به دنبال اجرای ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید که از خردادماه شروع شد، چهارشنبه هفته جاری عملیات ۱۰۰ هزار واحد گام دوم نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید آغاز می شود.

به گزارش جهان اقتصاد، درخصوص ۱۰۰ هزار واحد مرحله‌ی اول طرح نهضت ملی مسکن در بحث آماده‌سازی زمین بیش از ۶۰ درصد پیشرفت ‌ و در حوزه ساخت مسکن هم  بالای ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده است ، این جمله بخش از صحبت معاون وزیر راه و شهرسازی است . وی از آغاز گام دوم نهضت مسکن در شهرهای جدید خبر داده است اقدامی در شرایط کنونی اخیر امری محال به نظر می‏رسد.

خبرنگارجهان اقتصاد در این زمینه با بیت الله ستاریان، کارشناس حوزه مسکن به گفتگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

این کارشناس حوزه مسکن اظهار کرد: مگر در فاز نخست طرح نهضت ملی مسکن ساخت یک میلیون واحد مسکونی تحقق پیدا کرد که بتوان درباره آغاز گام دوم در شهرهای جدید صحبت کرد؟ درحالی که فاز دوم ادامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی است.

ستاریان بیان کرد: هر اقدامی که برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی صورت می گیرد نتیجه آن حداقل در خوشبینانه ترین حالت در چهارسال آینده مشخص می‏شود که با تعداد واحدهای تکمیل شده و واحدهای درحال ساخت، شمار واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به زیر یک میلیون رسیده است.

وی افزود: آغاز فازهای جدید یا تحویل زمین ذیل طرح نهضت ملی مسکن هریک در مرحله گفتمان دربردارنده یک بحث است و در منصه اجرا مسایل پیچیده خود را دارد که بسیار زمان براست.

این کارشناس حوزه مسکن در خصوص چرایی ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید گفت: ساخت این واحدها در شهرهای جدید برای وزارت راه و شهرسازی سهل‌الوصول‌‌تر است چرا که در این شهرها پیگیری خدمات رسانی پنهان می‏ماند، یعنی در شهرهای میانی نمی‏توان منطقه ای را ایجاد کرد، چراکه در این صورت فشار خدمات به خود شهر تحمیل می‏‏شود اما در شهرهای جدید فعلا مسکن را می‏سازند و به تدریج امکانات و فضاهای لازم را فراهم می‏کنند.

ستاریان تاکید کرد: در شهرهای جدید از نظر ساختاری با مشکل مواجه هستیم زیرا هیچ یک هویت شهر را دارا نیستند و به نحوی به جای جذب سرریز جمعیت شهرهای مادر، جمعیت اصلی شهرهای دیگر را جذب کرده و پایلوت شهر مادر شده‌اند به طورمثال مردم به جای سکونت در تهران، در پرند و پردیس ساکن می‏شوند و خدمات را از شهر مادر می‌گیرند.

ستاریان گفت: هنگامی که شهری هویت اقتصادی نداشته باشد، آویزان شهرهای همجوار می‏شود که عموما شهرهای ماهواره‌ای از منظر خدمات و اقتصادی و... به شهرهای مادر وابسته هستند.

به گفته ستاریان، در تمام دنیا نسخه شهرهای جدید پیچیده شده و جواب نداده است. در کشورهای دنیا در 15 مورد این شهرها مشکل داشتند که در تمام کشورها مشکلات مثل هم تکرارشده است؛ در ایران هم این اتفاقات تکرارشده به طوری که بین شهرجدید و شهرمادر حاشیه‌نشینی توسعه پیدا می‏کند و به شهرهای خوابگاهی تبدیل می‏شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |