جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 108488 19:08 1399/05/20
فرمول مالیاتی فعلی بهانه‌ای برای افزایش قیمت مسکن

فرمول مالیاتی فعلی بهانه‌ای برای افزایش قیمت مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فرمول مالیاتی فعلی بهانه‌ای برای افزایش قیمت مسکن

فرمول مالیاتی فعلی بهانه‌ای برای افزایش قیمت مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهناز اسماعیلی-نرخ مالیات بر خانه‌‌های خالی با فرمول فعلی،‌ بازدارنده نیست و کاهش قیمت ها با این فرمول کمتر از ۲۰ درصد است.

 محمد جواد عظیمی فرد، کارشناس اقتصادی و مشاور مالیاتی در گفتگو با جهان اقتصاد اظهار داشت: قانون مالیات بر خانه های خالی این روزها به موضوع روز جامعه مبدل شده است، به طوری که اخیرا در همین رابطه کلیات طرح دو فوریتی اصلاح قانون مالیات های مستقیم بر خانه های خالی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تا ثابت شود اراده اجرای این طرح و گرفتن نفس محتکران و سوداگران مسکن جدی است اما فرمول ارائه شده بازدارنده نیست و احتمالا اغلب محتکران و بازیگران بازار مسکن ترجیح می دهند تا مالیات را پرداخت اما خانه ها را واگذار نکنند.

وی تصریح کرد: اگر چه هنوز طرح به شکل کامل اجرایی نشده اما شکل فعلی آن سختگیرانه و محرکی برای فروش به حساب نمی آید. درحالی که اگر این ملک کلید نخورده باقی بماند، قیمت آن در سال آینده چند برابر خواهد شد. پس با این وجود همچنان محتکران ترجیح می دهند که مسکن را منجمد نگه دارند.

این کارشناس اقتصادی و مشاور مالیاتی ادامه داد: اگر قرار است از مالیات به عنوان ابزاری برای بازدارندگی و هشدار استفاده شود، پس باید فرمول آن برای محتکر ریسک پذیر و سختگیرانه باشد. درحالی که این شکل از مالیات نه تنها بازدارنده نیست بلکه سوداگر در پایان سال پس از پرداخت کردن مالیات، همان عدد را به مبلغ کل مسکن اضافه می کند.

وی با بیان اینکه طرح قانون مالیات بر خانه های خالی دارای ابهامات بنیادی است، افزود: آیا این طرح شامل خانه های سنددار می شود یا خانه های قولنامه ای و تعاونی نیز مشمول می شود؟ درحال حاضر بسیاری از سازمان ها دارای ساختمان ها و بلوک ها خالی هستند آیا مجموعه های دولتی نیز شامل مالیات می شوند؟  

عظیمی فرد گفت: برای بازدارندگی در چنین شرایطی، فرمول مالیاتی باید بدون شبهه، ابهام و کاملا سختگیرانه باشد اما با توجه به مطالبی که طی این مدت گفته می شود این نرخ گذاری مالیاتی اگر باعث افزایش قیمت مسکن نشود، در بهترین حالت ۱۵ تا ۲۰ درصد می تواند قیمت مسکن را کاهش دهد که با توجه به افزایش چندصد درصدی قیمت ملک در دوسال اخیر این ۲۰ درصد باز هم نمی تواند گره گشای این چالش باشد.

این مشاور مالیاتی یادآور شد: درحال حاضر هیچ اطلاعات دقیقی از تعداد خانه های خالی در کشور وجود ندارد ولی بر اساس آمار سال ۹۵ حدود ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که احتمالا طی این مدت این رقم افزایش یافته است.

 عظیمی فرد خاطرنشان کرد: دولت که طی چند سال اخیر اقدام اثربخشی را در زمینه ساخت مسکن انجام نداده، حالا قصد دارد با ابزار مالیاتی و فشار آوردن به محتکران خانه های منجمد شده و خالی از سکنه را به چرخه بازار ملک برگرداند تا به نوعی بتواند روند افزایش روز به روز قیمت مسکن را کنترل کند ولی با نگاه کلی می توان گفت این فرمول مالیاتی به جای آنکه بازدارنده و سیلی باشند، بیشتر بهانه افزایش قیمت ها خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |