شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 106689 18:15 1399/04/03
عبور مجتمع کارون بزرگ از چالش ها

عبور مجتمع کارون بزرگ از چالش ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عبور مجتمع کارون بزرگ از چالش ها

عبور مجتمع کارون بزرگ از چالش ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رضاحسین زاده ترکالکی - حدود نیم قرن از فعالیت چرخه تولید در شرکت کشت و صنعت کارون شوشتر آن می گذرد و درچهل و سومین دوره بهره برداری از سطح مزارع نیشکری و تولید شکر سفید، دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش جهان اقتصاد، شرکت کارون دراوایل دهه 90 رو به افول رفت و کارگران روزهای سخت و تلخی را که ناشی از ضعف مدیریتی بود تجربه کردند شرکت بزرگی که در آن برهه زمانی به خاطر نبود مدیریت قوی و برنامه ریزی صحیح هر روز به خاطر فرار از مشکلات و سرپوش گذاشتن برمعضلات به واحدهای هلدینگی کوچکتری تبدیل می شد؛ به گونه ای که تاخیر پرداخت حقوق پرسنل به 6 ماه در سال رسید.

بدهکاری های انباشته شده شرکت به مراکز دولتی، کارون بزرگ را به یک مجتمع پیرشکست خورده و نیمه تعطیل در آورده بود.

همه این اتفاقات موید این نکته بود که کارون نیازمند نفس تازه ای بود تا بار دیگر خون در رگهایش جاری شود و با اتحاد و همدلی مجموعه مدیریتی و پرسنل، امید را صدا کنند و به تولید٬ جامه عمل پوشانند.

«کارون» مدیریتی از جنس کارون میخواست تا شناخت کافی و وافی از نیشکر داشته باشد و زخمهای کهنه صنعت چهل ساله  بزرگترین مجتمع تولید شکرسفید خاورمیانه را درمان کند، بار دیگر خط تولید را به حرکت در آورد و به تحصن های کارگران پایان دهد.

با همه اینها درنهایت امسال چهل و سومین دوره بهره برداری نیشکر از سطح مزارع کارون با تمام سختی ها در خرداد 1399 به پایان رسید.

دوره ای که نه تنها بارندگی های پاییز-زمستان-بهار گاها عملیات برداشت نیشکر را متوقف می کرد، بلکه یخبندان(یخ زدگی مزرعه)و حتی شیوع  ویروس کرونا مشکلات را چندین برابر کرده بود اما همت و تلاش مجموعه پرسنل متعهد کارون بزرگ، با طرح و برنامه ریزی مدیران متخصص توانست از موانع پیش رو عبور کند و در سخترین شرایط  به بهره وری 000'90تن تولید شکر دست یابد.

فرامرز شادمان معاونت مدیرعامل این شرکت به خبرنگارما گفت: چهل و سومین دوره عملیات بهره برداری در تاریخ 5 آبان 1398 آغاز شد که طی 213 روز در 8 خرداد1399به پایان رسید. هرچند بارندگی های فصلی و یخ بندان مزارع به مدت 102 روز عملیات برداشت نیشکر را متوقف کرد، اما با تلاش شبانه روزی پرسنل کارون و مدیریت راهبردی مجموعه ، طی111 روز زمان خلق شده بهره برداری نیشکر، توانستیم از نیشکر برداشت شده از سطح000'15هکتار در بخش کشاورزی، تولید شکر در کارخانه را به مقدار تناژ000'90تن برسانیم؛ هرچند پیش بینی ما براساس شرایط جوی طی دوره برداشت نیشکر 52 روز وقفه پیش بینی شده بود اما بخاطر روند افزایش بارندگی ها و سرمای شدید، توقف عملیات برداشت نیشکر از سطح مزارع به حدود دو برابر ایام پیش بینی شده رسید.

شادمان افزود: در راستای نحوه شاخص بهره برداری سال 93 تا99، آسیاب ها با سرعت بالا و رفع نواقص طی 42 سال گذشته، امسال آسیاب ها شرایط مطلوبی داشت و تا دهه دوم بهمن ماه مناسب ترین زمان استحصال نیشکری در دوران بهره برداری را شاهد بودیم که در کنار تولید 000'90 تن شکر - نیز000'58 تن ملاس و000'398 تن باگاس تولیدی داشتیم، که با توجه به شرایط جوی و شیوع بیماری کرونا که اقتصاد کشور و مجتمع های تولیدی و بازار کسب و کار را تحت الشعاع خود قرار داده بود. در سخت ترین شرایط بوجود آمده، کارکنان شرکت کشت و صنعت کارون با رعایت پروتکل های بهداشتی همواره در سه شیفت کاری به صورت شبانه روزی برای تولید شکر و صنایع جانبی نیشکری تلاش نموده تا سهمی در تحقق شعار جهش تولید بیانات نوروزی مقام معظم رهبری داشته باشیم.

معاونت صنعت کارون ادامه داد، مدیریت کارون بزرگ با ارائه یک برنامه هدفمند پنج ساله برای ارتقای تولید در صنعت نیشکر به دنبال آن است که تولید را به شرایط مطلوب با ظرفیت اسمی کارخانه (000'200) تن شکر در سال برساند که امیدواریم در چهل و چهارمین دوره بهره برداری این مهم تحقق یابد. هرچند اگر شرایط جوی، حوادث غیرمترقبه، موارد آسیب پذیر در صنعت نیشکری درسال جاری موجب تعطیلی بیش از حد پیش بینی شده درهنگام برداشت نیشکر نگردد، با توجه به انگیزه همگانی بر تولید مضاعف و برنامه ریزی های کارشناسی شده و در حال بررسی و همدلی مجموعه برای جهش تولید، قطعا در پایان دوره بهره برداری سال1400 کارون به اوج تولید ظرفیت اسمی خواهد رسید.

شادمان در ادامه برنامه ویژه اقتصادی در حوزه صنعت و کشاورزی را اینگونه تشریح کرد: کارخانه تولید شکر کارون در آینده به دو خط تولیدی نیشکری و چغندری تبدیل خواهد شد. شادمان ضمن امیدواری تحقق این موضوع مهم ابراز داشت؛ طرح مطالعاتی اجرای پروژه صنعت چغندری در شرکت کارون  ارائه شده وبا کارشناسان برزیلی درحال رایزنی هستیم. هرچند بخاطر شیوع ویروس کرونا، فعلا شرایط سفر و حضور کارشناسان برزیلی به کشورمان و بازدید از کارخانه مناسب نیست.اما روند اجرایی طرح چغندری از طریق ویدیو کنفرانس با کارشناسان کشور برزیل که داری صنعت چغندری قوی درجهان را داراهستند، طی چندین مرحله انجام شد که نیازمند گسترش کوره های آهک برای تحویل مقدار چغندر بالغ بر 000'8 تن است که در سطح کشور نمونه نخواهد داشت.

شادمان براساس شرایط بوجوده آمده کشور ناشی از ویروس کرونا و نیاز جامعه به مواد ضدعفونی به ویژه الکل بیان داشت: جانمایی شرکت تولید الکل در مجاورت کارخانه تولید شکر کارون مورد موافقت مدیرعامل قرار گرفته، که با توجه به تولید ملاس در شرکت کارون می توان به راحتی الکل تولید کرد و نیازمندیهای منطقه جنوب کشور را برطرف نمود که روال اداری اخذ مجوزهای ساخت و راه اندازی شرکت الکل درحال پیگیری ست.

معاونت صنعت کارون درپایان گفتگوی خود گفت: شرکت قند حبه کشت و صنعت کارون که سالهاست از فعالیت و چرخه تولیدی ایستاده، چناچه دولت حمایت کند یا بخش های خصوصی دولتی خواهان و خریدار قندحبه کارون باشند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |