سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 163935 17:51 1400/09/10
عبور بورس از اَبَرچالش بی اعتمادی با اجرای کامل حاکمیت شرکتی

عبور بورس از اَبَرچالش بی اعتمادی با اجرای کامل حاکمیت شرکتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عبور بورس از اَبَرچالش بی اعتمادی با اجرای کامل حاکمیت شرکتی

عبور بورس از اَبَرچالش بی اعتمادی با اجرای کامل حاکمیت شرکتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

عضو انجمن حسابداران خبره ایران گفت: بنا به تعریف فدراسیون بین المللی حسابداران (IFAC)، حاکمیت شرکتی عبارت است از مسئولیت‌ها و شیوه‌های به کار برده شده توسط هیات مدیره و مدیران موظف با هدف مشخص کردن مسیر استراتژیک که تضمین کننده دستیابی به هدف ها، کنترل ریسک ها و مصرف مسئولانه منابع است. به بیان ساده اصل حاکمیت شرکتی بازوی اجرایی هیات مدیره برای هدایت شرکت به سمت اهداف تعیین شده است. پیاده سازی اصول حاکمیت شرکتی موجبات اطمینان و اعتماد مالکان، سهامداران و سایر ذی نفعان را فراهم می آورد زیرا آینه تمام‌نمای حفظ منافع آنها توسط مدیران اجرایی است.

رضا توسلی، نویسنده کتاب «نامه مدیریت با رویکرد کنترل‌های داخلی» در گفتگو با جهان اقتصاد با تشریح روند ابلاغ و الزام به اجرای حاکمیت شرکتی برای شرکت های بورسی گفت: باتوجه به موضوع ابلاغ دستورالعمل حاكميت شركتي شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ايران به تاريخ 12/08/1397 در راستاي حمايت از حقوق سرمايه‌گذاران، پيشگيري از وقوع تخلفات و نيز ساماندهي و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار طبق بندهاي 8 ،11 و 18 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار جمهوري اسلامي ايران و در راستاي اصلاح نهادي حاكميت شركتي طبق ماده 4 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوري اسلامي ايران، دستورالعمل حاكميت شركتي شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ايران، اين دستورالعمل از تاريخ ابلاغ لازم‌الاجرا است.

عضو پژوهشگران و نخبگان دانشگاه بیان داشت: پیرو عدم نظارت بر اجرای کامل، ابلاغیه تمدید الزام به اجرای حاکمیت شرکتی که در تاریخ 11/08/1399 صادر گردید که الزام به اجرا این مهم را برای شرکت‌های بورسی تعویق انداخت و الزام به اجرای مفاد این قانون را به تاریخ 01/10/1399 موکول کرد.

وی با اشاره به عدم اجرای کامل حاکمیت شرکتی گفت: عدم اجرای کامل حاکمیت شرکتی و عدم نظارت بر اجرای ابلاغیه های سازمان بورس و تمدید مدت اجرا موجب شده است تا شاهد سقوط آزاد شاخص کل بورس و حاصل ضرر فراوان عمومی و بی اعتمادی سهامداران هستیم، ولی درحال حاضر شایسته‌ترین راه برون رفت از ابر چالش بورس اجرایی نمودن حاکمیت شرکتی به صورت تمام و کمال است که این اقدام شایسته، توسط مدیران سازمان بورس با بیان های مختلف ارائه شده است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: پس از اجرای کامل حاکمیت شرکتی توسط شرکت های بورسی شاهد اعتمادسازی و غنا بخشیدن به اعتبار بازار سرمایه بین جامعه حاصل خواهد شد.

عضو انجمن حسابداران خبره ایران افزود : شایسته است، مسئولین عالی رتبه اقتصادی کشور برای جبران خسارت های مادی و معنوی و مدیریت های ناکارآمد قبل و همچنین بازیابی اعتماد عموم جامعه و بازگشت ثبات به بازار سرمایه، الزام به اجرای کامل دستورالعمل حاكميت شركتی شركتهای پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ايران را با جدیت بیش از پیش دنبال کنند و از طرفی شرکت‌های بورسی هم بپذیرند که اجرای کامل قوانین ابلاغی موجب ارتقاء شفافیت بنگاه اقتصادی شده و گامی در راستای بلوغ سازمانی و اعتلای بیشتر خواهد بود.

** ضرورت آنالیز کمیته های اصلی برای اجرای کامل حاکمیت شرکتی

توسلی افزود، بنگاه اقتصادی باید در راستای رعایت و بهبود نظام حاکمیت شرکتی، مبادرت به ایجاد کمیته‌‌های تخصصی با مشارکت اعضای هیأت مدیره و مدیران اجرایی نماید و با توجه به التزام شرکت در بورس اوراق بهادار تهران و به عنوان مصوبه این دستورالعمل «حاکمیت شرکتی شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران» در هیات مدیره مطرح و تصویب نماید و برای اجرای کامل از چارچوب و مکانیزم‌ های مختلفی جهت اجرای رویه‌های راهبری و حاکمیت شرکتی پیشنهاد می‌گردد به شرح کمیته‌های تخصصی وظایف محوله در فصول این دستورالعمل پیش‌بینی و اجرایی نماید.

عضو پژوهشگران و نخبگان دانشگاه بیان داشت: كميته های تخصصی شامل کمیته های حسابرسي داخلی، مديريت ريسك، انتصابات و کمیته جبران خدمات معرفی است که هرکدام از این کمیته ها وظایف خاص خود را دارند. در كميته تخصصي حسابرسي بنگاه اقتصادی به موجب منشور کمیته حسابرسی سازمان بورس و اوراق بهادار و با هدف تشکیل کمک به ایفای مسئولیت نظارتی هیئت ‌مدیره و بهبود آن جهت کسب اطمينان معقول از اثربخشي فرآیندهای نظام راهبری, مدیریت ریسک و کنترل‌های داخلی, سلامت گزارشگری مالی، اثربخشی حسابرسي داخلي، استقلال حسابرس مستقل و اثربخشی حسابرسی مستقل و رعايت قوانين، مقررات و الزامات است.

این کارشناس حسابداری بیان داشت: كميته تخصصي مديريت ریسک بنگاه اقتصادی به منظور ارزیابی ریسک‌های عملیاتی واحدهای فعال در شرکت و همچنین پایش ریسک‌های اعتباری و عملیاتی فعالیت‌ها قبل از اجرا و تصویب در هیئت مدیره جهت کاهش مخاطرات در راستای اهداف شرکت تأسیس گردد. ماموریت کمیته موضوعات مورد بررسی قرار گرفته و پس از تصویب به هیئت مدیره گزارش شده و در صورت تصویب توسط اعضای هیئت مدیره به صورت عملیاتی اجرا خواهند بود.

توسلی در پایان بیان داشت: کمیته انتصابات و جبران خدمات بنگاه اقتصادی نیز با هدف تقویت عدالت و افزایش اثر بخشی در جذب، ارتقاء و جبران خدمات کارکنان تشکیل شده تا در مجموعه سرمایه های انسانی, اقدامات مرتبط با جذب، ارتقاء و جبران خدمات به صورت یکپارچه و نظام مند و در چارچوب سیاست های حاکمیت شرکتی مجموعه انجام پذیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |