پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 108321 13:19 1399/05/15
طعم تلخ تنهایی در جامعه ایران

طعم تلخ تنهایی در جامعه ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
طعم تلخ تنهایی در جامعه ایران

طعم تلخ تنهایی در جامعه ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سجادبهزادی، دانش آموخته دکتری جامعه شناسی سياسي

در گذار از سنت به مدرنیته و دل نگراني هاي اين روزهاي جامعه ایرانی، بنظر می رسد هر كدام از ما بیش از هر زمان تنهاييم.

به باور نويسنده اگر چه یک انسان مدرن در جامعه كنوني همچنان با رنج‌هایی مثل «تضاد»، «تناقض» و «تعارض» روبرو است اما همين انسان از درد ورنج سالهاي تاريك بي نوايي عبور كرده است واهنگ مدرنيته تحولات ساختاري را براي رفاه او فراهم كرده است.ولي با اين حال طعم تلخ تنهايي همچنان مردمان ملل هاي عقب مانده را رها نكرده است.امروز سایه شوم فقر، بیکاری و آسیبهای اجتماعی بیش از هر دستاورد صنعتی و اقتصادی بر گرده مردم ما احساس می شود. اعتیاد، طلاق و ناهنجاریهای اجتماعی، نه تنها در این مدت کنترل  نشده اند که با افزایش نگران کننده ای نیز همراه بوده اند.

آمارها مي گويد امروزه جامعه ایرانی در دو پدیده مختلف تنهاترین وحتی تلخ ترین دوران خود را سپری می کند.

یک: تنهایی در تجرد

در یکی دو دهه اخیر، تغییر سبک زندگی ومشكلات معيشتي سبب شده است که بسیاری از جوانان جامعه ايران به سوی «تجرد قطعی» کشیده شوند. "یک و نیم میلیون نفر در آستانه تجرد قطعی" آماري است كه اخيرا يكي از نمايندگان مجلس مطرح كرد.قاصی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: "ما امروز ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم که  متأسفانه نزديک به یک و نیم میلیون نفر آنها در آستانه تجرد قطعی قرار دارند." به گفته مرکز آمار ایران، دهه شصتی ها بیشترین سهم از جمعیت کشور را دارند و یک سوم مردهای دهه شصتی و ۱۹ درصد زنان این دهه هنوز ازدواج نکرده اند.چقدر ما تنهاييم ؛چرا ما تنهاييم؟

دوم: تنهایی در تاهل

گفته مي شود در جهان امروز معیار توسعه دیگر آسفالت خیابان ها ، برج های عظيم  و كارخانه ها نيست و اگر مردم سرزمینی چنین معیارهایی را عامل توسعه خود می دانند نشانگر آن است که هنور با مفهوم توسعه فاصله داشته و به این زودی ها به توسعه و پیشرفت نخواهند رسید. میزان توسعه یافتگی یک جامعه در جهان امروز را مثلا باید از وضعیت زنان دانست.مسائلی مانند خشونت خانگی  علیه زنان، سن ازدواج، فرصت های اشتغال، نگاه مردان به جنسیت و زنانگی از عوامل مهم توسعه یا عدم توسعه یک کشور است.

در سال ۷۷ در کنار ثبت هر هزار ازدواج  ۸۰ مورد طلاق در ایران صورت گرفته است. ۲۰ سال بعد یعنی در سال ۹۷، این عدد حدود چهار برابر شد و به ۳۱۸ مورد طلاق در هر هزار ازدواج رسید. شواهد نشان مي دهد كه بنظر مي رسد ،آمار اين بحران در سال 98 رشد بيشتري نيز داشته است.

در آمار ديگري كه روزنامه جوان منتشر كرده است  گفته مي شود یک‌سوم از نوزادان ایرانی سقط جنین می‌شوند.طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، هر روز هزار جنین در کشور توسط والدین کشته می‌شود که تنها حدود ۱۰ مورد آن قانونی است. به عبارتي با توجه به آمار ۱۸ هزار فوتی تصادفات سالانه ۲۰ برابر بیشتر از فوتی‌های ناشی از سوانح رانندگی، سقط جنین داریم.چقدر ما تنهاييم؛چرا ما تنهاييم؟

حالا مانده است كه شما تورم را به تنهایی اضافه کنید.مرکز آمار ايران گزارش داده است  ایران چهارمین کشور پر تورم جهان شده است. معاون اقتصادی و محاسبات مرکز آمار اعلام کرد "قیمت ۴۷۵ کالا با توجه به نرخ تورم، با سرعت متوسط ۲۶درصد در حال صعود است که این عدد، ما را در لیست ۴ کشور پرتورم جهان قرار می‌دهد."

اين آمارهاي سياه كه همگي از سوي مراكز و مراجعه رسمي داخلي منتشر شده است چه پيامي را مي خواهد به ما برساند؟آيا مسيري كه ما تاكنون طي كرديم اشتباه بوده است و جهان بيني ما دچار اشتباه است يا همه چيز عادي است و جاي نگراني نيست؟پاسخ دقيق وحقيقي براي اين پرسش مي تواند چشم انداز آينده جامعه ايران را نشان دهد و نشان مي دهد كه در روزها و سالهاي آينده ما تنها تر و رنج هايمان سنگين تر خواهد شد؛يا اينكه نگراني ها بيهوده است و از اين گردنه ي سخت به خوبي عبور خواهيم كرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |