جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 121981 17:27 1399/09/08
ضرورت مدیریت نوسانات سرمایه ای در زمان فشارهای سیاسی

ضرورت مدیریت نوسانات سرمایه ای در زمان فشارهای سیاسی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ضرورت مدیریت نوسانات سرمایه ای در زمان فشارهای سیاسی

ضرورت مدیریت نوسانات سرمایه ای در زمان فشارهای سیاسی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

روز جمعه عناصر تروریست مسلح، خودرو حامل محسن فخری‌ زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند و ایشان را به شهادت رساندند. این موضوع موجب ترس در بین فعالان بازار سرمایه شد، چرا که بازار سرمایه سابقه ترورهای قبلی را ذهن داشت که با هر تروری که صورت می گرفت بازار تا دو روز ریزش می کرد. اما خوشبختانه این بار بازار در برابر این حادثه مقاومت نشان داد و علاوه بر این که شاخص کل بازار سرمایه قرمز پوش نشد، بلکه بیش از 23 هزار واحد تقویت شد. برای بررسی تاثیرات این ترور بر بازارهای داخلی با یک کارشناس اقتصادی گفتگو کرده ایم.

رضا خدایار، کارشناس اقتصادی در گفتگو با جهان اقتصاد گفت: منطقه آبستن جنگ است و ایران آن را نمی خواهد و مایل است سیاست «نه مذاکره، نه جنگ» فعلی را به سیاست «جنگ نه، مذاکره آری» تغییر دهد و دولت بی صبرانه منتظر تغییر دولت آمریکا در ژانویه است.

خدایار بیان داشت: ترور اخیر را می توان مانعی استراتژیک برای بازگشت آمریکا به مسیر برجام وعدم توافقی احتمالی بین دو کشور دانست و از آنجایی که مقام معظم رهبری بارها تاکید بر آن داشته اند که ما بارها پای میز مذاکره هم رفتیم، اما آمریکا و کشورهای غربی بوده اند که بر سر تعهدشان نماندند، بدیهی است اگر توافق احتمالی پس از جابجایی در کاخ سفید صورت بگیرد، دولت دستی باز برای مذاکره یا معامله با آن ها نداشته باشند. لذا این معادلات پیچیده در منطقه و متشنج کردن اوضاع در خاورمیانه و تلاش برای بی‌ثبات نشان دادن اوضاع توسط امریکا و اسرائیل و عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی به این دلیل است که نه تنها سیاست آمریکا بلکه میراث ترامپ در برجام باقی بماند و شرایط برای عدم بازگشت آمریکا به برجام برقرار شود .

این کارشناس اقتصادی افزود: لذا در این اوضاع، نوسانات سرمایه ای از جمله بازار ارز، طلا، خودرو و حتی مسکن دستخوش تغییراتی خواهد بود .

به نظر می رسد با فشار حداکثری کشورهای متخاصم به ایران، بانک مرکزی با هدف کنترل بازار ارز و عدم نشان دادن ضعف در این حوزه به این کشورها، قیمت ارز را پایین تر از حد فعلی کنترل کند و طلا نیز به تاثر از این موضوع فعلا سیری نزولی داشته باشد، بازار ملک در محدوده ۸۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و نیم رونق خواهد داشت و ملک های سنگین تر ممکن است بیشتر در رکود خرید و فروش قرار گیرند، بازار خودرو نیز فعلا همین سیر نزولی را در پیش خواهد داشت .

پیشنهاد می شود در شرایط فعلی برای حفظ انسجام ملی و کمک به حفظ ارزش پول ملی و عدم ایجاد تورم، از خرید و فروشهای غیرضروری خودداری کنیم، این مساله کمک می کند دولت به عنوان متولی امر بتواند با توزیع مناسب کالاهای اساسی و مورد نیاز و اولویت دار، از ایجاد تورم بیشتر جلوگیری کند و در شرایط سخت کنونی از این مرحله عبور کند. یادمان باشد ما با هر سلیقه و تفکر و گفتمان و قومیت، یک ایرانی هستیم و ایرانی یعنی غیرت، یعنی تعصب، یعنی اصالت، یعنی یکی بودن ما هرکه و از هر قوم و تفکر که باشیم، در مقابل دشمن یک تفکر واحد و یک ملت هستیم .



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |