شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 164715 08:54 1400/09/17
صادرات فرش دستباف امسال فقط 18.6 میلیون دلار شد

صادرات فرش دستباف امسال فقط 18.6 میلیون دلار شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صادرات فرش دستباف امسال فقط 18.6 میلیون دلار شد

صادرات فرش دستباف امسال فقط 18.6 میلیون دلار شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از مهر، عبدالله بهرامی با بیان اینکه در تجارت فرش، دست بخش‌خصوصی بسته است، اظهار کرد: در حالی که دولت وظیفه دارد برای صادرکننده انگیزه ایجاد کرده و مشوق در نظر بگیرد که میزان صادرات غیرنفتی افزایش یابد و برای کشور ارزآوری خوبی صورت گیرد، متأسفانه تاکنون برعکس بوده و دولت‌ها موانع ریز و درشت را پیش‌پای صادرات فرش دستباف ایران گذاشته‌اند. فعالان هنر-صنعت فرش حمایت نخواستند، همین که موانع از سر راهشان برداشته شود، کافی است.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران افزود: در حال حاضر سیاست بازگشت ارز حاصل از صادرات به مانع بزرگی برای صادرات فرش دستباف ایران تبدیل شده است به گونه‌ای که میزان صادرات این محصول را به شدت کاهش داده است. سال گذشته کل صادرات فرش دستباف ایران در حدود ۶۰ میلیون دلار بود و میزان صادرات تا پایان امسال نیز به ۵۰ میلیون دلار نمی‌رسد.

بهرامی ادامه داد: در حالی شاهد افت صادرات فرش دستباف هستیم که زمانی سهم صادرات فرش دستباف نیمی از صادرات غیرنفتی کشور بود. طی ۵ ماه نخست امسال تنها ۱۸.۶ میلیون دلار صادرات فرش دستباف داشتیم که جای تأسف است.

وی گفت: اصرار دولت روی بازگشت ارز صادرات فرش دستباف، باعث شده که تجار فرش روزهای سختی را سپری کنند و حتی از ادامه تجارت مأیوس شوند و سرمایه خود را به حوزه‌هایی ببرند که بازدهی مناسبی داشته باشد.

لزوم معافیت صادرکنندگان فرش دستباف از بازگشت ارز صادراتی

بهرامی تاکید کرد: معافیت صادرکنندگان فرش دستباف از بازگشت ارز صادراتی، مطالبه جدی فعالان اقتصادی این حوزه است اما متأسفانه متولیان هیچ توجهی به این موضوع نمی‌کنند و فقط مهلت بازگشت ارز صادراتی را طولانی می‌کنند و اخیراً به یک سال رسانده‌اند.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران اظهار کرد: صادرات فرش مانند سایر کالاها نیست و در ۹۰ درصد موارد فرش به صورت امانی صادر می‌شود؛ یعنی صادرکننده همان لحظه پولی دریافت نمی‌کند، اما متولیان هیچ اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند و با اصرار بر رفع تعهد ارزی، اعتبار صادرکنندگان را نشانه رفته‌اند.

مهاجرت گسترده طراحان و تولیدکنندگان فرش

وی با بیان اینکه صنعت فرش یک صنعت ارزآور و به شدت اشتغالزاست اما این موضوع برای دولت‌ها اهمیتی نداشته است، گفت: رقبای ما تا چند سال قبل طرح‌های ما را کپی می‌کردند اما به علت عدم حمایت و نبود جایگاه مناسب برای طراح فرش، طراحان و تولیدکنندگان بزرگ کشور به کشورهای خارجی به خصوص ترکیه مهاجرت کرده‌اند. در کشور ما به حوزه فرش دستباف بی مهری زیادی شده و حتی بیمه مناسبی برای فعالان این صنعت چه طراح، چه بافنده و … در نظر نگرفته‌اند.

بهرامی تصریح کرد: اصرار بر بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش دستباف، تهدید جدی برای اشتغال در صنعت فرش دستباف کشور است و در حالی که نزدیک به دو میلیون نفر در این حوزه به کسب‌وکار مشغول هستند، این شیوه‌نامه باعث شده که تجار فرش فعالیت در بازارهای صادراتی را کمرنگ کنند و تولید و به تبع آن خرید فرش در بازار داخل تحت تأثیر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تعداد بافنده‌های فرش دستباف به نصف رسیده است، اظهار کرد: با توجه به کمبود فرش و عرضه کم این محصول، قیمت نیز در داخل کشور بالا رفته است و مردم تمایلی به خرید ندارند. اگر وضعیت صادرات تسهیل شود قطعاً قیمت‌ها در داخل کاهش خواهد یافت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |