جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 196610 12:50 1401/07/04
صادرات صنایع غذایی 25 درصد رشد کرد

صادرات صنایع غذایی 25 درصد رشد کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صادرات صنایع غذایی 25 درصد رشد کرد

صادرات صنایع غذایی 25 درصد رشد کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، سید محمدرضا مرتضوی افزود: بخش خصوصی در سال جاری فعالیت‌های صادراتی خود در عراق و کشورهای سی. آی. اس (کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) را گسترده‌تر کرده است، زیرا امروز ارتباط با کشورهای عضو اوراسیا نظم، انضباط و قاعده‌ای پیدا کرده و بازارهای امیدوارکننده‌ای برای فعالان اقتصادی به شمار می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به گام‌های برداشته شده از سوی دولت در عقد قراردادهای مشترک با این کشورها، امروز بخش خصوصی با فراغ بال و اطمینان بالا در این بازارها حضور می‌یابد.

رییس خانه صمت استان تهران یادآور شد: این مسائل به همراه رکود نسبی فروش کالاها در داخل ناشی از رشد تدریجی نرخ ارز و کم شدن قدرت خرید مردم، منجر به افزایش تمایل شرکت‌ها برای صادرات شده است و پیش‌بینی می‌شود امسال صادرات بهتری از سال گذشته شاهد باشیم.

افزایش ۱۰ تا ۲۵ درصدی صادرات صنایع غذایی

وی بیان داشت: امروز در اکثر رشته فعالیت‌های صنایع غذایی شاهد رشد ۱۰ تا ۲۵ درصدی صادرات و همچنین در فولاد و پتروشیمی نیز شاهد گسترده‌تر شدن فعالیت واحدها هستیم.

مرتضوی ادامه داد: امسال شاهد بودیم سازمان توسعه تجارت اقدامات موثری در رفع موانع و رسیدگی به امور مرتبط پیش روی صادرات انجام داد و در این زمینه شرکت به شرکت به بررسی مشکلات پرداخت.

وی گفت: خانه صنعت، معدن و تجارت نیز ضمن ارتباط مستقیم با سازمان توسعه تجارت، مشکلات شرکت‌ها از جمله قوانین و مقررات دست و پاگیر، چگونگی همکاری با سفارتخانه‌ها، مشکلات شرکت‌ها در کشورهای هدف صادراتی و غیره را دسته بندی کرد تا سازمان توسعه تجارت ورود بهتری به مسائل داشته باشد.

رییس خانه صمت استان تهران ابراز امیدواری کرد: با اقدامات انجام شده و همچنین در صورت همکاری بانک‌ها، سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در رفع مشکلات، رتبه کسب و کار کشورمان در رنکینگ جهانی تا پایان سال بهبود چشمگیری داشته باشد.

وی اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت به عنوان یک سازمان حرفه‌ای و تخصصی، امسال اراده جدی در این زمینه نشان داده و بیش از پیش مورد وثوق بخش خصوصی قرار گرفته است که این موضوع به طور قطع به رونق صادرات کمک خواهد کرد.

مرتضوی با اشاره به اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه، این همسایه شمالی را بازار بسیار بزرگی برشمرد و گفت: امسال می‌توانیم جزو شرکای تجاری روسیه در واردات غلات و صادرات کالاهای ساخته شده باشیم.

مفسده‌انگیز بودن ارز ۴۲۰۰ تومانی

وی با اشاره به ناکارآمدی و مفسده‌انگیز بودن ارز ۴۲۰۰ تومانی در گذشته، اظهار داشت: هرچند تصور می‌کنیم رکود ناشی از برداشته شدن ارز دولتی تا آبان و آذرماه از بین برود، اما با حذف این ارز، نیاز واحدها به اعتبارات بانکی بیش از گذشته شده است.

رییس خانه صمت استان تهران خاطرنشان کرد: در صورتی که ال. سی داخلی توسعه یابد، می‌تواند کمک‌حال واحدها و بخش خصوصی باشد.

وی در عین حال، رفع تحریم‌های ظالمانه و توانایی بانک‌ها در اختیار قرار دادن نقدینگی به بخش تولید را در رونق تولید موثر برشمرد.

مرتضوی با تقدیر از استاندار تهران در فراهم آوردن امکاناتی برای به‌روزرسانی ماشین‌آلات و خطوط تولید و مجهز کردن آنها به فناوری روز، تاکید کرد: این اقدامات منجر به جنب و جوش در استان تهران شده و حتی در چند ماه اخیر شاهد کمبود کارگر حرفه‌ای در کارخانجات بوده‌ایم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |