جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 164922 12:18 1400/09/18
صادرات دریایی گازوئیل برای تامین سوخت زمستانی متوقف شد

صادرات دریایی گازوئیل برای تامین سوخت زمستانی متوقف شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صادرات دریایی گازوئیل برای تامین سوخت زمستانی متوقف شد

صادرات دریایی گازوئیل برای تامین سوخت زمستانی متوقف شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، امیرحسین تبیانیان با بیان اینکه عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی همچنان با همان آیین نامه سال ۹۹ انجام می شود، ادامه داد: همه مواردی که مورد نظر فعالان بازار نفت بوده در این آیین‌نامه دیده شده بود.

وی افزود: تاکنون نیز موضوعی مبنی بر نیاز به تغییر آیین‌نامه به شرکت ملی نفت ایران اعلام نشده است.

تبیانیان با تاکید بر اینکه عرضه نفت خام و میعانات گازی برای صادرات دریایی در بورس انرژی موفق نبوده است، گفت: اما عرضه‌های زمینی میعانات گازی با موفقیت انجام می‌شود و حجم محموله‌های عرضه شده نیز ۵ تا ۱۵ هزار تن در هر عرضه است.

نماینده شرکت ملی نفت در بورس تاکید کرد: با این حال بازار عرضه فرآروده‌های نفتی در بورس انرژی جذاب‌تر است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل فصل سرما و تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌های کشور، تخصیص فرآورده برای صادرات محدود شده است، افزود: با وجود این موضوع، به صورت منظم عرضه‌ها در بورس انرژی انجام شده است.

نماینده شرکت ملی نفت در بورس ادامه داد: مهمترین فرآورده نفتی که توسط شرکت ملی نفت ایران صادر می‌شود، نفت کوره است که عرضه آن متوالی و جدی ادامه دارد.  

وی با تاکید بر اینکه سعی می‌کنیم حجم عرضه‌ها را بیشتر کنیم تا پاسخگوی تقاضا باشد، گفت: ماهانه حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن نفت کوره برای صادرات در بورس انرژی عرضه می‌شود که کل عرضه‌ها موفقیت‌آمیز است.

تبیانیان بازار صادرات فرآورده‌های نفتی را بازاری با کشش بالا دانست و افزود: با این حال، به منظور تامین نیاز داخلی گازوئیل در فصل زمستان برای سوخت دوم نیروگاه‌ها، صادرات دریایی این فرآورده که بر عهده شرکت ملی نفت ایران بوده، متوقف شده است.  

به گزارش ایرنا، صادرات فرآورده‌های نفتی از جمله کانال‌هایی است که در شرایط تحریم توانست مصداق متمرکز شدن بر سیاست دوری از خام فروشی مبتنی بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب را در این خصوص عینیت بخشد.

البته در این خصوص باید چند محور را مد نظر قرار داد؛ نخست آنکه باتوجه به هم‌زمان بودن صادرات بنزین و شیوع کرونا، این ایپدمی خود مزید علتی شد تا روند مصرف سوخت خودروها کاهش بیابد و ذخایر بنزین و گازوئیل افزایش پیدا کند و در ادامه محموله‌های بیشتری از سوخت به  بازارهای هدف ارسال شد.

اما با از بین رفتن همه‌گیری کرونا، بازارهای جهانی در تولید و مصرف انرژی به جایگاه پیشین خود بازخواهند گشت ایران نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. بنابراین در آینده‌ای نزدیک مصرف بنزین به دوران پیش از کرونا باز می‌گردد و این به معنای نزدیک شدن به جریان واردات سوخت خواهد بود. براساس آمار منتشر شده میانگین مصرف بنزین در ۶ ماه امسال به ۸۵ میلیون لیتر در روز رسیده که خود موید این ماجرا است.

دوم آنکه نیروگاه‌ها در زمستان با کمبود ۲۰۰ میلیون مترمکعبی سوخت اصلی خود یعنی گاز مواجهند پس براساس تعهدی که برعهده شرکت ملی پالایش و پخش گذاشته شده است باید نیاز نیروگاه‌ها با سوخت مایع را رفع شود. این درحالی است که یک کارگروهی نیز برای تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها از سوی این شرکت تشکیل شده است تا برای کنترل اوضاع برنامه دقیق تری را بچیند.  

درحال حاضر ظرفیت تولید بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر و ظرفیت تولید گازوئیل ۱۲۵ میلیون لیتر است درخصوص بنزین باید گفت که هم اکنون به صورت میانگین ۸۵ میلیون لیتر بنزین روزانه در کشور مصرف می شود و مصرف گازوئیل نیز روزانه ۹۶ میلیون لیتر است که با رفع موانع تردد میزان مصرف سوخت شدت بیشتری خواهد گرفت. بنابراین با این روند شتاب گرفته مصرف، آیا بنزین و گازوئیل مازادی برای صادرات باقی می ماند؟   

همان‌طور که محرز است تامین نیاز بازار داخلی با احیا کردن خط صادرات مانند دو خط موازی درحال حرکت هستند. از آنجایی که میزان بی‌محابای مصرف انرژی در کشور دربین سایر کشورها شدت چشمگیری پیدا کرده است به نظر می‌رسد با تعمق بیشتری در این باب، باید کنترل و نظارت در متعادل ساختن مصرف انرژی انجام شود.

بر اساس آمار موجود سالیانه ۱۵۰ میلیارد دلار انرژی در داخل کشور مصرف می‌شود. یک عدد کلان که نشانگر عدم علاج تب تند مصرف سوخت است، بنابراین باید طی اقدامی عاجل نسبت به شکاف اتلاف انرژی هم در بخش تولید هم دربخش مصرف اقداماتی انجام شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |