سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 106027 23:58 1399/03/04
شکست تحریم، بیخ گوش امریکا

شکست تحریم، بیخ گوش امریکا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شکست تحریم، بیخ گوش امریکا

شکست تحریم، بیخ گوش امریکا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

روزبه پارسازاد گروه انرژی

نخستین محموله فرآورده‌های نفتی ایران شامل بنزین و گازوئیل وارد منطقه آزاد اقتصادی ونزوئلا شد. این محموله نفتی که زیر سایه نگاه تنش آفرین آمریکا در روز گذشته به مقصد رسید، نمادی از شکستن اعتبار و نفوذ تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا به شمار می‌آید.

حالا جهانیان بار دیگر منتظر رسیدن چهار کشتی دیگر در همین مسیر به مقاصد معین شده در ونزوئلا هستند. تحلیلگران مسائل بین‌المللی عقیده دارند که بقیه محموله‌های نفتی ارسالی از سوی ایران به ونزوئلا هم بدون در سر و مزاحمت آمریکا به مقصدهای معین شده در ونزوئلا خواهند رسید.

این اقدام مشترک میان ایران و ونزوئلا از این جهت اهمیت مضاعف دارد که علاوه بر اثبات و نمایاندن بی‌اثر بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بی‌اثر بودن تحریم‌ها علیه ونزوئلا در کنار سرزمن آمریکا با وجود نفوذ و اقتدار بیشتر آمریکا برای اثرگذاری بر اقتصاد ونزوئلا را نیز به روشنی به همه دنیا نشان داد.

از جمله دیگر ویژگی‌های این مبادلات که موجب شگفتی شده است کیفیت مبادله هزینه‌های این تجارت میان ایارن و منزوئلا است که به جای دلار آمریکا و یا ارزهای متداول دیگر، با ذخایر طلا انجام شده و برای تبادل ارزش این معاملات لازم نیست بانک‌های مرکزی صاحبان ارزهای معتبر جهانی و یا خزانه‌داری آمریکا دخالتی داشته باشند و یا مجوزی را بدهند.

نکته بسیار مهم دیگر در این اقدام تاریخی آن است که ایران که خود سالها است که برای تأمیین لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای صنعت نفت خود مورد تحریم قراردارد، توانسته است تجهیزات و مواد مورد نیاز برای راه‌اندازی پالایشگاه‌های تولید بنزین ونزوئلا را هم که در شرایط توقف تولید قرار داشته‌اند، را فراهم کرده و برای آنان ارسال کند.

 این اقدام نشان می‌دهد که تحریم‌ها با وجود تلاش و اقدام‌های بسیار گسترده و بی‌سابقه آمریکا برای کنترل آن نتوانسته است مانعی جدی برای توقف استخراج، تولید و فروش نفت ایران به شمار بیاید.

این امر به روشنی موجب آشکار شدن این حقیقت شد که  متخصصان و کارشناسان ایرانی نه چندان به سادگی اما با اعتماد و اعتقاد راسخ خود توانسته‌اند در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، صنعتی و نفتی راه را برای تلاشگران مبارزه با تحریم‌های آمریکا باز کنند و در سطح جهان ناکارآمدی‌های تحرم‌ها را نشان دهند.

اما در آن‌سوی ماجرا در ونزوئلا نیز ارسال بنزین و سوخت ایرانی که برای مردم موجب نشاط و شادمانی فروان شده است. زیرا آنان که به دنبال تحریم‌های گسترده آمریکا با وجود زندگی بر روی گسترده‌ترین ذخایر نفتی جهان از بهره‌گیری از این ذخایر ارزشمند محروم هستند، در روزهای اخیر ناچار از ایستادن در ساعت‌های طولانی برای دریافت اندکی بنزین برای انجام کارهای ضروری خود بودند و حالا امیدوار هستند که با دریافت بنزین ایرانی روزهای بهتری را در پیش‌رو داشته باشند و برای روزهای بعد خود هم با حمایت‌های فنی ایران بتوانند بنزین مصرفی خودشان را در داخل ونزوئلا تولید کنند و با آرامش به زندگی خود بدون اعتنا به تحریم‌های آمریکا ادامه بدهند.

 مقام‌های ونزوئلا در صدر و مقام‌ها و کارشناسان سیاسی و اقتصادی دیگر کشورها هم در پی این اقدام مشترک ایران و ونزوئلا در حال تحلیل مستمر و اظهار نظر در باره آثار و تبعات این  اقدام بر آینده سیاست‌های تحریمی آمریکا هستند و برآورد می‌شود که از این پس نمی‌توان انتظار دارشت که

مانند دوره‌های پیشین از سوی کشورهای دیگر جدی گرفته شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |