چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 181059 20:10 1401/03/07
سهم مجوزها در وقوع حادثه «متروپل»

سهم مجوزها در وقوع حادثه «متروپل»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سهم مجوزها در وقوع حادثه «متروپل»

سهم مجوزها در وقوع حادثه «متروپل»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-در فرآیند ساخت مسکن باید عوامل مختلفی از قبیل کارفرما، مدیرپروژه، شهرداری، نظام مهندسی و... دست به دست هم می‏دهند حال اگر بحث ساختمان‏های مرتفع و بلند مرتبه مطرح باشد، این موارد باید با توجه بیشتری دنبال شود تا یک ساختمان با استانداردهای لازم ساخته شود و بر اثر یک سهل انگاری گرفتار حادثه ای مانند پلاسکو و بد تر آن حادثه ناگوار و دردآور ریزش ساختمان متروپل آبادان نشود.

به گزارش جهان اقتصاد؛ چند روزی است که خبر ریزش ساختمان متروپل واقع درخیابان امیری آبادان  خبرساز شده است و خبری که برای خانواده‏ های ساکنین آن‏ها که در غم از دست دادن عزیزانشان هستند، شوک آور و برای مردم مردم غافلگیر کننده بود به طوری که اکنون شهرآبادان اندوه بزرگی به سر می‏‏برد و شهرهای اطراف نیز با مردم داغدار احساس همدردی می‏کنند. اکنون گروه‌های آتش‌نشانی و امدادی در حال جست‌وجو و شناسایی جانباختگان در محل حادثه هستند.

تاکنون نظرات مختلفی درباره علل وقوع این فاجعه دردناک از سوی کارشناسان از قبیل عدم نظارت‌های مهندسان و عدم پیگیری تخلفات ساختمانی توسط شهردار و... عنوان شده است.

 با توجه به اهمیت این موضوع خبرنگارجهان اقتصاد با حسن محتشم، عضوهیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران درباره علل تاثیرگذار در ریزش ساختمان‏های بلند مرتبه به  گفتگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار کرد: درساختمان‏های مرتفع و برج‏ها پیش ازهراقدامی باید الزامات مربوطه رعایت شود تا پروانه‏های ساختمانی صادرشود البته  با این  که صدور پروانه به عنوان مجوزی برای آغاز ساخت و ساز است اما کیفیت ساخت و ساز به عواملی وابسته است.

 به گفته وی، کیفیت ساختمان و چگونه یک ساختمان ازایستایی کامل و سازه مناسب برخوردارباشد به عواملی از قبیل مجری، پیمانکارو خود کارفرمایی که از نیروها و خدمات استفاده می‏کند و افزون بر آن مسئولیت ناظر معرفی شده از سوی سازمان نظام مهندسی بستگی دارد..

محتشم  افزود: ناظرین ساختمان‏ها وظیفه خود را در چارچوب نقشه‎های کشیده شده محاسباتی و معماری محدود می‏کنند به طوری که خود را ملزم می‏کنند که طبق نقشه‏های محاسباتی و مورد تایید شهرداری که برای صدور مجوز قرار گرفته است، نظارت کند و شاید درکیفیت شاید آن طور که باید دقت لازم را به عمل نیاورند.

وی افزود: اجرای درست درساختمان در کیفیت ساخت و ساز یک ساختمان بسیار موثر است. ساختمان‏های فلزی برای جوشکاری و فوندانسیون و از نظر رعایت الزامات کیفیت اجرا باید توسط مجری با پیمانکار ذی صلاح و در راس آن‏ها کارفرمایی که مجوزها را اخذ کرده است، باید مورد نظارت قرار دهد تا یک ساختمان هنگام ساخت از استاندارد لازم برخوردار باشد.

این فعال حوزه مسکن گفت: بخش دیگری که درساختمان‏ها و برج‏های بلند مرتبه الزام دارد مربوط به بحث نگهداری از ساختمان است.هنگام ریزش ساختمان پلاسکو بی دقتی در نگهداری این بنا  و بهره برداری غیر اصولی مشاهده شد.

محتشم گفت: ساختمان های مرتفع و برج‏های بلند درسطح کلانشهرها وجود دارد که باید شهرداری‏ها اخطار لازم را بدهند و برای هیات مدیره ‏های ساختمان‏ها اختیاراتی را نیز قایل شوند که ساکنین ملزم به همکاری با آن‏ها باشند که در نگهداری از ساختمان دقت لازم را به عمل آورند چرا که مادامی که نگهداری از ساختمان الزامات مربوطه رعایت قوانین، بهره برداری اصولی پیگیری نشود، می‏تواند حواث ناگوار دیگری را درآینده رقم بزند.

وی در خصوص علل وقوع حادثه متروپل عنوان کرد: برای علل وقوع حادثه متروپل آبادان هم باید به ریشه صدورمجوزها باز گردند و طراحی نفشه‏ های محاسباتی، میزان دقت مجری ساختمان در اجرا ، نظارت ناظر ساختمان حین ساخت وساز مورد بررسی قرار گیرد و کارفرمای این پروژه باید برحسب قراردادهایی که منعقد کرده باید از نیروهای ماهر، توانمند و دارای مجوز استفاده می‏کرد .

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران عنوان کرد: به علت ابن که شناختی نسبت به سازه متروپل ندارم در خصوص علل وقوع این حادثه نمی‏توانم اظهار نظری کنم اما عوامل مختلفی می‏تواند درآن موثرباشد از جمله این که  ممکن است دقت لازم در نقشه‏های محاسباتی به عمل نیامده باشد و حتی استانداردهای لازم نیز رعایت نشده باشد، علل دیگر نیز به نحوه اجرای این پروژه و نحوه بهره برداری آن نیز بستگی دارد و در نتیجه باربیش از حد موجب می‏شود که از میزان مقاومت این ساختمان کاسته شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |