سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 195012 11:56 1401/06/20
سهم دلار در تجارت خارجی ایران به ۳ درصد رسید

سهم دلار در تجارت خارجی ایران به ۳ درصد رسید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سهم دلار در تجارت خارجی ایران به ۳ درصد رسید

سهم دلار در تجارت خارجی ایران به ۳ درصد رسید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، محمدرضا مودودی با اشاره به اهمیت رمزارز در تولید، اشتغال و درآمد ارزی، گفت: در حال حاضر سهم رمز ارز در تجارت جهانی قابل توجه نیست و سهم ایران هم ناچیز است. گردش مالی رمز ارز روزانه حدود 200 میلیارد دلار است و سهم ایران از این گردش مالی کمتر از نیم درصد است؛ برآوردی که در این زمینه انجام دادیم کمتر از سالی 200 یا 300 میلیون دلار از طریق می‌توان واردات کرد این در حالیست که تجارت ما در زمینه واردات در حدود 50 میلیارد دلار است پس این عدد درشتی نیست.

رئیس سابق سازمان توسعه و تجارت تاکید کرد: مثلا 10 میلیون دلار به صورت آزمایشی از طریق رمز ارز برای واردات قطعات خودرو تخصیص داده شد.

این کارشناس حوزه تجارت بین‌الملل با بیان اینکه عدد تجارت با رمز ارز عدد درشت نیست، افزود: حساسیت‌ها روی این شیوه تجارت زیاد نیست اما باید به قیمت‌ها توجه کرد که قیمت بیت کوین چقدر بالا می‌رود؛ بیت کوین از 18 هزار دلار به 60 هزار دلار تغییر کرد و این تغییر برای بخش خصوصی خطرناک است و ممکن است این عددها برای دولت سنگین نباشد اما آسیب جدی را متوجه سرمایه‌ بخش خصوصی می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت تولید برق از طریق رمز ارز به چه صورت است، تصریح کرد: اگر می‌خواهند سرمایه گذاری روی رمز ارز انجام بدهند باید این فضا را برای آن فراهم کنند که با قیمت جهانی برق تولید بشود و این مهم باید مد نظر قرار بدهند چراکه هزینه تولید بیت کوین امروز قیمت آن بالا نیست. استفاده از برقی که ارزش جهانی آن تعیین شده است و به تولید رمز ارز تخصیص داده شده گزینه مناسبی است که از این محل درآمدزایی داشته باشیم برای این بخش ساختار مشخصی تعیین شود و مزارعی که می‌خواهند در آن تولید بیت کوین انجام شود در نظر گرفته شود و یا نیروگاه خورشیدی در اختیار آنها قرار بدهند.

مودودی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که بخش خصوصی نیز واردات از طریق رمز ارز را آغاز کرده باشند اما دلیلی برای رسانه‌ای کردن آن نمی‌دانند. تجارت با رمز ارز نمونه جایگزینی است که دولت فعلی مطرح کرده و از ابتدا نیز محدودیتی در این زمینه وجود نداشت و فعالان بخش خصوصی نیز منتظر تایید دولت نبودند. بیت کوین فضای بین المللی است و بسیاری از طریق تجارت دارند.

این کارشناس حوزه تجارت بین الملل تاکید کرد: تجارت از طریق رمز ارز پیچیدگی خاص خود را دارد و بخش خصوصی تولیدی و صنعتی که هنوز نگاه سنتی دارد بعید است که تجارت خود را از طریق رمز ارز انجام بدهد و چون رمز ارز فراتر از اراده یک کشور یا چند کشور است که بخواهند آن را مدیریت کنند در نتیجه شرایط ریسک کار را بالا می‌برد و با توجه  به تفکر سنتی و اینکه هنوز کشوری به صورت رسمی رمز ارزها را در نظام پولی و بانکی تایید نکرده به نظر می‌رسد استقبال از این بخش با آنچه مد نظر دولت است خیلی فاصله داشته باشد و بخش مولد کشور ترجیح می‌دهند منابع خود را در بخش امنی سرمایه گذاری کند.

وی در پایان بیان کرد: دولت تا حد امکان می‌خواهد محدودیت‌ها دلار را از دوش خود بر دارد بطوریکه سهم دلار در تجارت ما کمتر از 3 درصد است؛ یورو و واحد پول کشورهای چین و روسیه بیشترین سهم را تجارت ما دارند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |