پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 135901 13:49 1399/12/16
سقوط بورس در اولین روز هفته

سقوط بورس در اولین روز هفته

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سقوط بورس در اولین روز هفته

سقوط بورس در اولین روز هفته

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، بورس اوراق بهادار تهران که این روزها روی دور کاهش شاخص قرار گرفته، در پایان معاملات امروز شنبه اولین روز کاری هفته هم با کاهش 8173 واحد به رقم یک میلیون و 169 هزار و 743 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن با 330 واحد کاهش به رقم 430 هزار و 934 واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 4 میلیون و 674 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 3 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 428 هزار نوبت معامله و به ارزش 3429 میلیارد تومان داد و ستد کردند. اگر ارزش معاملات فرابورس که به بیش از 16 هزار و 372 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، معامله‌گران امروز در دو بازار بورس و فرابورس بیش از 19 هزار و 801 میلیارد تومان داد و ستد کرده‌اند.

نقشه معاملات امروز بورس تهران امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند اما میزان ریزش‌ها زیر یک درصد بوده است. به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 0.69 درصد کاهش یافت اما شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 0.8 درصد کاهش یافت. شاخص آزاد شناور 0.56 درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس 0.86 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 0.49 درصد کاهش یافت.

روند یکساله شاخص بورس تهران امروز نمادهای مهم بورسی که قبلاً شاخص‌ساز بودند، در کاهش شاخص اثر داشتند، به گونه‌ای که بیشترین اثر کاهشی را نمادهای ملی مس، پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، بانک ملت و بانک پاسارگاد بر عهده داشتند. نمادهای پرتراکنش در بورس شامل شستا، تولید نیروی برق آبادان، توسعه و عمران امید،‌پتروشیمی بوعلی‌سینا، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری خوارزمی و دارویی برکت بوده‌اند.

در فرابورس ایران هم امروز اوضاع خوشایند نبود، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات 79 واحد دیگر ریزش کرد و به رقم 16 هزار و 905 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 157 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران در فرابورس ایران بش از 989 میلیون سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 342 هزار معامله و به ارزش 16 هزار و 372 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

پالایش یکم واحدهای سرمایه گذاری پالایش یکم که از سوی دولت به 10 هزار تومان رسیده، امروز به 8141 تومان رسیده است و هنوز معامله گران به حدود 19 درصد زیان همراه هستند، در حالی که مقامات دولتی بارها قول داده بودند، کاری می‌کنیم که خریداران پالایش یکم زیان نبینند. امروز نمادهای رایان هم‌افزا و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند در سوی دیگر نمادهای بیمه پاسارگاد هلدینگ معدنی خاورمیانه، آریا ساسول، صنعتی مینو صبا تأمین بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل ذغال‌سنگ پروده طبس، توسعه و عمران استان کرمان، توسعه مسیر برق گیلان، برق و انرژی پیوندگستر پارس،‌سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، صنایع لاستیک یزد و توسعه مولد نیروگاهی جهرم بوده‌اند.

روز گذشته محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: سود مربوط به عملکرد سال 98 سهام عدالت تا قبل از پایان سال به حساب دارندگان سهام عدالت چه در روش مستقیم و یا روش مدیریت غیرمستقیم به صورت متمرکز واریز می‌شود.

وی همچنین گفت:‌ سود به دست آمده سهام عدالت برای هر فرد 200 هزار تومان بوده است که واریز سود به طور کامل به شرط این است که در زمان تقسیم سود توسط شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت فرد دارنده آن سهام بوده باشد و کسانی که سهام خود را فروخته‌اند سود به خریداران جدید اختصاص می‌یابد.

همچنین ممکن است تا قبل از پایان سال همه سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت نشود که در آن صورت به هر میزان از این 200 هزار تومان سود دریافت شود برای سهامداران عدالت واریز و بقیه سود در سال جدید واریز خواهد شد. به هر حال کارشناسان بورس و مسؤولان مرتب می‌گویند سرمایه‌گذاری در بازار بورس باید حتما از محل پس‌اندازهایی صورت گیرد که نیاز فوری به آن وجود ندارد و در حال حاضر با توجه به ریزش‌های پیاپی شاخص بورس در چند ماه گذشته اکثر سهام بورسی ارزنده شده است، اما سهامداران حتما مطالعه و مشورت و تحقیق داشته باشند.

همچنین به گفته رئیس سازمان بورس، قرار است برای کسانی که پرتفوی سرمایه‌گذاری آنها در بورس زیر 10 میلیون تومان است این سرمایه‌گذاران خرد از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت ساماندهی شوند تا میزان ریسک و زیان آنها به حداقل کاهش یابد.به هر حال سرمایه‌گذاری در بورس ابزاری برای افزایش پس‌انداز ملی و سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور به شمار می‌رود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |