پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 138727 15:40 1400/02/01
سد هراز سه سال آینده افتتاح می‌شود

سد هراز سه سال آینده افتتاح می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سد هراز سه سال آینده افتتاح می‌شود

سد هراز سه سال آینده افتتاح می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرناف محمد ابراهیم یخکشی روز چهارشنبه در حاشبه بازدید معاون وزیر و مدیر کل  مدیریت  بحران  کشور از سدهراز افزود : در سال ٩٩ هم حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سد هزار تخصیص یافت و توانستیم این سد را از رکود چند ساله حاکم خارج و کارهای اولیه را انجام دهیم.

وی میزان پیشرفت فیزیکی سد هراز را در حال حاضر ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت که تا پایان سال  ١٠ درصد دیگر از عملیات اجرایی سد انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران افزود که برای تکمیل پروژه راه جایگزین و تکمیل سد هراز حدود ٨٠٠  تا یکهزار میلیارد تومان به قیمت روز اعتبار نیاز است.

وی با اعلام این که امسال برای این طرح از فاینانس نیز استفاده خواهد شد ، ابراز امیدواری کرد که با صدور مجوز از سوی سازمان برنامه و بودجه ، اعتبار بیشتری از آنچه که برای سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده برای تکمیل سد هراز مهیا شود.

یخکشی وعده داد که اگر اعتبار مورد نیاز از طرق مختلف تامین شود ، سد هراز تا سه سال آینده به بهره برداری می رسد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در این بازدید برای تامین اعتبار بیشتر برای تکمیل سد هراز  از محل بودجه این سازمان قول مساعد داد.

قابلیت سد هزار تامین آب زراعی ۱۱۰ هزار  هکتار اراضی  کشاورزی ، آب شرب ۱۴ شهر و ۵۰۰ روستامنطقه و همچنین تامین انرژی برقابی به میزان ۲۵ مگابایت و کنترل سیلاب و بهبود شرایط زیست 

محطیی است.

ساخت سد هراز که به عنوان سد " منگول " هم در طراحی های اولیه شناخته می شود در سال های ۶۹ و ۷۰ردیف اعتباری در بودجه ملی کشور گرفت ، اما به دلیل اختلافات سیاسی ، زیست محیطی و 

اجتماعی ، عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال بعد در سال ۱۳۸۸ آغاز شد.

سد مخزنی هراز بر روی رودخانه ای با همین نام در آمل در حال ساخت است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی   است که  قرار است به ارتفاع ۱۵۰ متر با طول تاج ۳۷۳ متر ساخته شود. 

ظرفیت نهایی پیش بینی شده برای این سد ۶۵۰ میلیون مترمکعب است و به تنهایی می تواند برابر با هشت سد بزرگ و کوچک موجود در مازندران و ۸۰۰ قطعه آببندان فعلی استان ذخیره سازی آب انجام دهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |