جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 108120 18:03 1399/05/10
ساخت کامیون‎های ویژه حمل تجهیزات فضایی در چین

ساخت کامیون‎های ویژه حمل تجهیزات فضایی در چین

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ساخت کامیون‎های ویژه حمل تجهیزات فضایی در چین

ساخت کامیون‎های ویژه حمل تجهیزات فضایی در چین

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

همه تجهیزات سنگین پیش از پرتاب به فضا نیاز به حمل و نقل زمینی دارند و این کار خود به یک دسته دیگر از تجهیزات ویژه نیاز دارد که قدرت و انعطاف‎پذیری لازم را داشته باشند. بزرگ‎ترین پایگاه طراحی و ساخت کامیون‎های ویژه حمل تجهیزات فضایی در شهر شائو گان استان هو‎بی قرار دارد که در آنجا باید یک آزمایش ویژه انجام دهند. این کامیون‎ها مخصوص حمل و نقل تجهیزات ویژه هستند و 450 تن وزن و تا 20 متر طول و 6.1 متر عرض دارند. سطح محوطه بار هر یک از این کامیون‎ها  یک و نیم برابر یک زمین بدمینتون است.

یکی از مهندسین پروژه ساخت این ماشین آلات می‎گوید: «گانتری 150 تنی  و وزنه‎های 300 تنی باهم 450 تن وزن دارند که با وزن دو هواپیمای بوئینگ 747 برابری می‎کند. کامیون‎های ویژه این کارخانه، به عنوان یک وسیله نقلیه سنگین به بیشترین تعداد چرخ نیاز دارند و برای انتقال قطعات بزرگ هواپیما و فضاپیما مورد استفاده قرار می‎گیرند».

قبلا بازار تولید این محصولات در اختیار آلمان قرار داشت. مهندس «یانگ کای» برای تقسیم فشار روی جاده 64 چرخ را طراحی کرده است. کنترل این تعداد چرخ به پیشرفته‎ترین سیستم کنترل نیاز دارد. یانگ کای خطاب به راننده این کامیون می‎گوید: «زاویه فرمان این چند محور اکنون 32 درجه است.» بای شویه فنگ راننده جواب می‎دهد: «بسیار خوب. دریافت کردم». او کامیون را می راند و به طور متوالی دور می‎زند. این کار یکی از آزمایش‎های مهم برای سنجش عملکرد مکانیکی کامیون است. کامیون هم بلند و هم وسیع است. برای کاهش شعاع چرخش، هر یک از چرخ‎ها می‎تواند تا 100 درجه به دو طرف چرخش داشته باشد. برای آنکه 64 چرخ کامیون کاملا با هم همآهنگ باشند، 6 دستگاه کنترل روی کامیون نصب شده و به 16 سیلندر فرمان و  16 جعبه تعلیق فرمان مستقل نیاز دارد. با استفاده از این نوع کامیون ، کارهای حمل موشک به محل میدان پرتاب موشک کاملا از شیوه سنتی انتقال ریلی دور شده و بسیار راحت‎تر، مؤثرتر و با بهره‎وری بالاتر انجام می‎شود.

بزرگ ‎ترین پایگاه ساخت موتورهای دیزلی جهان در فاصله هزار کیلومتری شهر وی فان، استان شان دونگ کشور چین قرار دارد. گروه مهندس «لیو چینگ‎ای» کار نصب موتور کامیون را انجام دهند. لیو چینگ‎ای می‎گوید: «صنایع ساخت چین در حال رسیدن به یک مرحله پیشرفت فوق‎العاده هستند. فناوری استفاده از چدن گرافیتی متراکم  یکی مهم‎ترین فناوری‎ها در صنعت موتور‎سازی است. با توجه به این موضوع ما تصمیم گرفتیم  که این فناوری را از آن خود کنیم.» در این پایگاه بیش از 700 سیلندر قرمز رنگ که کلیه سیلندرهای آزمایشی تیم لیو چینگ ای در 3 سال گذشته هستند دیده می شود. هر سیلندر نتیجه یک آزمایش است.

 بدنه کلیه این سیلندرها  با استفاده از چدن گرافیتی متراکم ساخته شده؛ این ماده از جمله بهترین مواد برای ساخت موتورهای درجه یک در جهان است و درجه مقاومت و قدرت آن دو برابر چدن خاکستری سنتی است . قبلا تنها سوئد و آلمان تا حدی به این فناوری دست پیدا کرده بودند. مهم‎ترین راز پژوهش‎ و طراحی مهندسان چینی در رشته نقره‎ای رنگ درون این سیم نهفته است. این سیم را درون کوره قرار می‎دهند، آهن مذاب در برخورد با گرافیت و حرارت بالا به چدن گرافیتی متراکم  تولید می‎شود. لیو چینگ ای و گروهش برای دست پیدا کردن به فرمول پودر سیاه داخل این سیم 4 سال کامل وقت صرف کردند. لیو چینگ ای می‎گوید: «صدها ترکیب مختلف وجود دارد که هر کدام به ترکیب و آزمایش‎های گوناگون نیاز داشت.» با وجود دست پیدا کردن به فرمول فناوری تولید، محصول موجود باید دقیق باشد. آهن مذاب ظرف 50 ثانیه بیش از 1400 درجه گرما می‎بیند تا تبدیل به چدن گرافیتی شود. چدن گرافیتی مذاب وارد قالب می‎شود و این کار باید در 8 دقیقه انجام داده شود. هر مرحله باید مورد کنترل لیو چینگ ای قرار گیرد، گرافیت هنگام ترکیب با آهن مذاب شکلی میان گلوله و نورد دارد و ثبات آن بسیار پایین است. در چنین شرایطی ساختن چدن گرافیتی بسیار مشکل است. کلیه مشخصات فنی تحت کنترل کامل لیو چینگ ای و گروهش قرار می گیرد.

 لیو چینگ ای می‎گوید : «مثل پرت کردن یک سکه در هوا است که یک روی آن تولید چدن خاکستری و طرف دیگر آهن است. حالت میان این یعنی ایستادن سکه روی لبه آن، چدن گرافیتی خواهد بود. تولید صنعتی نیازمند آن است که همیشه سکه روی لبه‎اش بایستد». در کارگاه مونتاژ هر دقیقه سه دستگاه موتور دیزلی تولید می‎شود. در همه کامیون‎های ویژه حمل ونقل فضایی چین نسل جدید موتورهای ساخته شده با چدن گرافیتی نصب می‎شود. لیو چینگ ای می‎گوید: «به عنوان شرکت پیشرو در صنعت موتورسازی، ما وظیفه داریم که به پیشرفته‎ترین سطح جهان برسیم و این رؤیای ملی صنایع ساخت چین به شمار می‎رود.»

منبع: پایگاه خبری رادیو تلویزیون چین



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |