جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 163781 19:40 1400/09/09
زنگ خطر امیکرون در ایران به صدا در آمد

زنگ خطر امیکرون در ایران به صدا در آمد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
زنگ خطر امیکرون در ایران به صدا در آمد

زنگ خطر امیکرون در ایران به صدا در آمد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-کرونا مهمان ناخوانده‌ای که مدت‏هاست برای خود جا خوش کرده و بی محابا جولان می‏دهد و قصد جان هموطنانمان را کرده است و گویا قصد رفتن ندارد و این بار هم صدای جهش دیگری از این ویروس تحت عنوان «اُمیکرون» به گوش می‏رسد.

به گزارش جهان اقتصاد، با قرار گرفتن در سومین ماه از فصل زیبای پاییزبا اخبارخوشایند خارج شدن اغلب شهرها از وضعیت قرمز کرونایی و کاهش آمار مبتلایان و فوت شدگان ناشی از کرونا مواجه هستیم که از تسریع روند واکسیناسیون در کشور حکایت دارد و البته در این میان خودداری عده‌ای از تزریق واکسن و عادی‌انگاری که به ابتلای آن‏ها به کرونا را شاهد هستیم. از سوی دیگر زمزمه‏های جهش سویه دیگری از ویروس کرونا تحت عنوان اُمیکرون در آفریقای جنوبی نیز باز زنگ خطر هوشیاری را به صدا درآورده است که در صورت هر نوع بی توجهی و اهمال نسبت به این موضوع باید شاهد فجایع جبران ناپذیر آن در کشوربود.

خبرنگارجهان اقتصاد نیز پیرواهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب فر، کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت و عضو انجمن علمی آموزش  بهداشت و ارتقا سلامت ایران به گفت‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید:

این کارشناس حوزه بحران‏های محیطی در ارتباط با سویه جدید کرونا تحت عنوان اُمیکرون اظهار کرد: ویروس اُمیکرون یک ویروس ناشناخته‌ای است و از طرفی افرادی که در قاره آفریقا به ویژه آفریقای جنوبی به این ویروس مبتلا شدند، دارای علایم خفیفی بودند روی این افراد اثرات قابل توجهی ایجاد نکرده است.

**غوغاسالاری کشورها در مورد کرونا

محبوب فر افزود: با توجه به این که تبعیضی در واکسیناسیون جهانی به وجود آمد و واکسن بین کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته صنعتی نسبت به کشورهای توسعه نیافته و جهان سوم بیشتر توزیع شد، بیشترغوغاسالاری نسبت به اُمیکرون به وجود آمده است و به همین علت قصد دارند تبعیض بین کشورهای فقیر و غنی را پایان دهند.

**23درصد از جمعیت آفریقای جنوبی بر علیه کرونا واکسینه نشدند

وی گفت: در حال حاضر 23درصد از جمعیت آفریقای جنوبی برعلیه کرونا واکسینه نشدند و جزو کشورهایی هستند که با روند پایین واکسیناسیون مواجه بوده است.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت افزود: عنوان شده که در کشور آفریقای جنوبی ویروس اُمیکرون جهش پیدا کرده است و باید در گام نخست واکسن را وارد قاره آفریقا کرد و تزریق دوز سوم واکسن برای کل دنیا و سنین 50 سال پیش الزامی باشد. ازطرفی به دولت‏ها فشار وارد شده که واکسیناسیون دوز دوم برای افرادی که تزریق واکسن را انجام نداده‌اند، اجباری شود.

محبوب فر افزود: در کشور ایران تزریق دوز سوم واکسن کرونا به افراد 12 سال به بالا مطرح شده است.

به گفته وی، ترس و وحشت ایجاد شده به دلیل ویروس اُمیکرون در کشورآفریقا به وجود آمده است، بحث قرنطینه در این کشور و بستن مرزها را به دنبال داشته است که به نوعی تندروی تلقی می‌شود زیرا در خود آفریقا و سایر نقاط دنیا از جمله کانادا و استرالیا این ویروس را صرفا شناسایی کردند اما اطلاعات دقیقی درباره آن وجود ندارد. به طور مسلم از حیث نگرانی که این سویه جدید در تمام مردم دنیا و از جمله ایران ایجاد کرده است، علایم این بیماری در مبتلایان بسیار خفیف بوده و بیشتر به صورت کوفتگی، خستگی و سرفه خفیف این بیماری را گذراندند و مانند جهش دلتا بیماری وحشتناکی نبوده است.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران تاکید کرد: این ویروس از طریق تست پی سی آر در آفریقای جنوبی شناخته شده است زیرا ویروس کرونای افریقایی30 نوع جهش داشته و یکی از جهش‏های آخر آن تحت عنوان امیکرون ظاهر شده است و براساس نظریه‌های یک انجمن پزشکی در آفریقای جنوبی از این سویه جدید خبردادند که همانند ویروس بتا است و نام آن را امیکرون نهادند. این انجمن عنوان کرده برخلاف هیایویی که رسانه‏ها، سازمان بهداشت جهانی علیه آفریقا درمورد این ویروس به راه انداختند، افرادی که به این ویروس مبتلا شدند دارای علایم خفیفی هستند اما سرایت‌پذیری و انتقال آن بسیار است یعنی این ویروس در داخل تمامی کشورهای دنیا فراگیر شده و جایگزین ویروس دلتا می‏شود اما افراد مبتلا به هنگام ابتلا سطح اکسیژن آن‏ها کاهش نمی‏یابد و افراد با تجویزپزشک و ادامه فرآیند درمان به شرایط زندگی خود باز می‏گردند.

 وی مدعی شد: از ویروس جهش یافته اخیر به عنوان پایان کرونا یاد کردند یعنی همانند مطلبی که پیش‌تر توسط دانشمندان ژاپنی در مورد تضعیف ویروس کرونا بیان شده بود همین اتفاق در آفریقای جنوبی در حال وقوع است.

محبوب فرعنوان کرد: اگر این ویروس قابل شناسایی نبود شرکت فایزر وعده تولید واکسن آن را مطرح نمی‏کرد.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت گفت: به طور قطع، روش دانشمندان ایران در زمینه واکسن‏های تولیدی در داخل کشور مشابه روش تولید واکسن‌های روسیه و چینی است و آن‏ها می‌توانند واکسن‏های آمریکایی مانند فایزر را هم تولید کنند و این تکنولوژی است که دنیا به آن دست پیدا کرده است.

**اهمیت به‌روز رسانی واکسن های موجود

محبوب فرعنوان کرد: مهم‌تر از بحث تولید واکسن در کشور به روز رسانی واکسن‏های موجود برای تزریق دوز سوم است.

وی مدعی شد: اکنون درمورد واکسن‏های چینی و ایرانی که به مردم تزریق شده و ادعای تزریق 105 میلیون دوز واکسن وجود دارد، این است که مشخص شده که حتی این واکسن‏ها به روزنشده بودند.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران تصریح کرد: در مورد واکسن آنفولانزا گفته می شود که سالی یک دوز یعنی مربوط به همان سال میلادی جاری است، تزریق شود و به‌روز شده است.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران عنوان کرد: درحال حاضربه طور قطع  نمی‏توان ادعایی نسبت به وجود یا عدم وجود ویروس امیکرون در کشور مطرح کردزیرا تجهیزات آزمایشگاهی وزارت بهداشت و درمان و توانایی کادر آزمایشگاهی و تشخیصی در کشور برای شناسایی این ویروس کافی نیست.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |