جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 113983 18:35 1399/07/09
رونمایی از اولین کارت زرد مجلس یازدهم

رونمایی از اولین کارت زرد مجلس یازدهم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رونمایی از اولین کارت زرد مجلس یازدهم

رونمایی از اولین کارت زرد مجلس یازدهم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

زنگنه سرانجام مجلس نشینان را قانع نکرد

گلناز پرتوی مهر -وزیری که نامش در رسانه ها «شیخ الوزرا‌»ست و بارها با رفتن به بهارستان، مجلس نشینان را قانع می کرد، این بار تکمیل نشدن فاز 14 پارس جنوبی اولین کارت زرد مجلس یازدهم را برایش رقم زد.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، در آخرین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قبل از شروع تعطیلات دو هفته‌ای پارلمان، ابراهیم رضایی، نماینده دشستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از بیژن زنگنه، سوالی درباره علت عدم بهره برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی مطرح کرد که پس از استماع صحبت‌های وزیر نفت، نماینده مردم دشتستان، از توضیحات وی قانع نشده و خواستار آن شد که پاسخ‌های وزیر به رأی نمایندگان گذاشته شود.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۸۷ رأی موافق، ۱۲۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در جلسه علنی توضیحات وزیر نفت را قانع کننده ندانستند و به وی کارت زرد دادند.

ابراهیم رضایی در تشریح سوال خود از وزیر نفت درباره علت عدم بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی، گفت: پارس جنوبی یکی از ارزشمندترین نقاط کشور است که بزرگترین میدان گازی مشترک با قطر را شامل می‌شود و ارزش اقتصادی آن حداقل ۶۰ درصد تولید ناخالص ملی است.

وی بیان کرد: فاز ۱۴ پارس جنوبی پروژه ملی با ارزشی است که معادل دو فاز پالایشگاهی را شامل می‌شود و قرار بود با افتتاح آن ۵۶ میلیون متر مکعب گاز در میعانات گازی به ظرفیت کشور اضافه شود و باید در سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسید اما هنوز تکمیل نشده است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زنگنه در آغاز فعالیت‌ خود در وزارت نفت این پروژه را از اولویت خارج کرد، گفت: فاز ۱۴ پارس جنوبی رکورددار تأخیر در اجرای یک فاز گازی در ایران است که دلیل آن هم تصمیمات نادرست مدیریتی است.

رضایی با اشاره به اظهارات زنگنه درباره علت تاخیر در تکمیل این پروژه، گفت: وزیر نفت ضعف پیمانکار را عامل تاخیر در اجرای پروژه عنوان کرد در حالی که وی مدیرعامل پروژه و دارای وظیفه خطیر هدایت پروژه بوده و نباید این مسئولیت را به گردن دیگران بیاندازد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاخیر در اجرای فاز ۱۴ پروژه پارس جنوبی تنها یک نمونه از تاخیرها نیست، بلکه این موضوع را در بحث های دیگری چون کیش، آزادگان، قراردادهای خارجی و کارت سوخت هم می بینیم.

**زنگنه: آنچه که در پارس جنوبی انجام شده کاری بی‌سابقه است

زنگنه در پاسخ به این سوال، درباره علت تأخیر در بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی بیان کرد: در سال ۱۳۹۲ که بنده در وزارت نفت حضور یافتم ما با کمبود عظیم گاز در کشور روبرو بودیم. بنده اولین کاری که به عنوان کار مدیریتی انجام دادم اولویت‌بندی فازهای پروژه برای پیشرفت و بهره‌برداری بود. با اولویت‌بندی که صورت گرفت امروز ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این محل گاز تولید می‌شود. چه خاصیتی داشت که ما هر ۱۷ فاز پارس جنوبی را جلو می‌بردیم و تا ۸۰ درصد می‌رساندیم اما تولیدی نداشتیم در حالی که امروز ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این محل گاز تولید می‌شود؟ ما توانستیم گاز را از دریا بیرون بیاوریم و آن را شیرین کنیم و به استاندارد شبکه برسانیم و مورد استفاده قرار دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در مواردی به دلیل تحریم‌ها ما تجهیزات لازم را نداشتیم. ما منابع مالی خود را برای اتمام هر چه سریع‌تر این پروژه اولویت‌بندی کردیم. خوشبختانه امروز تمام بخش دریایی این پروژه به اتمام رسیده است و در آنجا تولید گاز داریم. در فاز ۱۴ پالایشگاه خلیج فارس امروز چهار سکو در دریا فعال شده است و از سال ۹۷ کار شروع شده و ما گاز به خشکی می‌آوریم و در آنجا تصفیه می‌کنیم. تاکنون ۴۲ میلیارد مترمکعب گاز آورده شده و آن را تصفیه کرده‌ایم. افتتاح سه تریلیر از فاز ۱۴ این پالایشگاه تا سال آینده تأثیری در مقدار تولید نخواهد داشت و ظرفیت اضافه پالایشگاه محسوب می‌شود.

وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: ما در فاز ۱۴ پارس جنوبی با مشکلات زیادی روبرو بودیم چرا که تعداد زیادی از شرکت‌ها مسئولیت اجرای این پروژه را بر عهده داشتند. بنده در پروژه‌های زیادی کار کرده‌ام. از پروژه‌های کوچک گرفته تا نیروگاه‌ها و سدها و حداقل‌هایی را از مدیریت پروژه‌ها یاد گرفته‌ام. زمانی که در یک پروژه چندین شرکت دخیل باشند اشکالاتی نیز به وجود خواهد آمد. ما در ابتدا آمدیم و بخش‌های مختلف پروژه را تفکیک کرده و هر کدام را به یک شرکت سپردیم. بخش دریا را به یک شرکت سپردیم که به نتیجه نیز رسیدیم و بخش‌های دیگر را نیز به همین ترتیب تقسیم‌بندی کردیم. در این پروژه یک اشتباه ساختاری انجام شده بود و خریدها به یک شرکت دولتی و اجرا به سایر شرکت‌ها داده شده بود که از نظر عملیاتی با مشکل روبرو می‌شدیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |