جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 122884 14:42 1399/09/13
رشد 65 درصدی ارزش معاملات در بورس مازندان

رشد 65 درصدی ارزش معاملات در بورس مازندان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد 65 درصدی ارزش معاملات در بورس مازندان

رشد 65 درصدی ارزش معاملات در بورس مازندان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، بورس منطقه ای مازندران دومین هفته آذر ماه را نیز با روند افزایشی مبادله سهام پشت سر گذاشت . ارزش سهام مبادله شده این هفته بیش از ۶ هزار و ۴۱۹ میلیارد ریال بود که افزایش ۱۱۰ درصدی را نسبت به هفته گذشته نشان می دهد. فعالان بازار سرمایه در مازندران هفته پیش هم سه هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال سهام رد و بدل کرده بودند که نسبت به هفته قبل تر افزایش ۵۴ درصدی داشت.

این هفته هم سبد فروش سهام سنگین تر از خرید آنها توسط بورس مازندران بود به گونه ای که ۶۵ درصد ارزش معاملاتی معادل چهار هزار و ۱۷۳ میلیارد ریال مربوط به فروش بود .

سهم سبد خرید هم این هفته ۲ هزار و ۲۴۵ میلیارد ریال اعلام شد. تمایل به فروش سهام توسط فعالان بازار سرمایه مازندران در حالی رقم خورده است که شاخص قیمت طی هفته جاری بر مدار افزایشی بود و با رشد ۱۰۳ هزار و ۸۰۵ واحدی در آخرین ساعت روز چهارشنبه در پله یک میلیون و ۴۷۰ هزار و ۹۸۰ ایستاد. البته در حالی شاخص قیمت هفته جاری به بالاترین میزان خود در سه ماهه اخیر رسید که روز چهارشنبه برای دقایقی به یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۷۲۱ واحد نیز رسیده بود.

همچنین این هفته تعداد سهام معامله شده در بورس منطقه ای مازندران نیز رشد ۷۰ درصدی داشت و از حدود ۳۴۳ میلیون سهم در هفته گذشته به ۶۰۸ میلیون و ۷۶۶ هزار و ۸۸۷ سهم رسید. این هفته سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیشترین جذابیت را برای فعالان بازار سرمایه مازندران داشتند و در این میان سهام شرکت سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان رکورددار معاملات هفتگی بود.

پس از آن هم سهام شرکت های نوش مازندران، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی، صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت کمند و بانک تجارت بیشترین ارزش معاملاتی هفته را به خود اختصاص دادند. بورس مازندران این هفته در حالی به گرمای بازار بهاره و تابستانه خود نزدیک شد که در ۲ ماه اخیر روند نزولی و عقب نشینی را در معاملات سهام تجربه کرده بود.

روی‌گردانی از بازارهای موازی
یک کارشناس بازار سرمایه و فعال در بازار منطقه ای بورس مازندران در باره روند افزایشی معاملات سهام طی هفته جاری و رشد ۱۱۰ درصدی ارزش آن گفت : این وضعیت ریشه در چندین عامل و رویداد دارد که دست در دست هم گذاشته و رونق بازار را به همراه آورده اند.

سامی باباجانی مهم ترین عامل را افت شدید بازارهای موازی دانست و افزود : کاهش شدید قیمت ارز و فلزات گرانبها بار دیگر موجب روی گردانی و بی‌اعتمادی صاحبان سرمایه در استان و حتی کشور به این بازارها و روی آوری به بازار سرمایه شده است.

وی ادامه داد : به اصطلاح قهر صاحبان سرمایه از ارزش رو به کاهش بازارهای موازی باعث استقبال از بورس شده و سرمایه های جدیدی را وارد بازار کرده است. از آنجایی که سرمایه همواره باید از پول کاغذی به محصول و یا سرمیاه گذاری تبدیل شود، بی‌اعتمادی به بازار ارز و فلزات گرانبها بار دیگر سرمایه های سرگردان را به سمت بورس هدایت کرده است.

این کارشناس بورس همچنین جذابیت بازار را از دیگر دلایل جنب و جوش بازار و ورود سرمایه های جدید عنوان کرد و گفت : در ماه های اخیر مسائل سیاسی و اقتصادی تاثیر منفی بر بازار و ارزش آن گذاشت و باعث شد بخش قابل توجهی از فعالان بازار سرمایه از آن خارج شوند و یا در فضای صبر و انتظار پیشه کنند.

باباجانی رشد شاخص ها را از دلایل جذابیت برای بازگشت رونق به بازار بورس توصیف کرد و افزود : اکنون قیمت ها هم برای فروش سهامدارانی که تاکنون منتظر ماندند و هم برای خرید سرمایه گذاران جدید جذاب شده است.

باز شدن نمادهای پالایشی
این کارشناس اقتصادی به باز شدن نماد پالایشی‌ها در هفته جاری به عنوان متغییر اثرگذار بر افزایش معاملات در مازندران و کشور اشاره کرد و گفت : این هفته شاهد باز شدن نماد شرکت های پالایشی یا همان دارا دوم بودیم ، سهمی که سرمایه نسبتا زیادی از اقشار مختلف مردم را به خود جلب کرد و پس از چند ماه انتظار سرانجام در بازار رونمایی شد.

باباجانی افزود : از نکات قابل توجه در باز شدن نماد پالایشی ها بالا بودن قیمت آن بود زیرا برخلاف رویه عادی که باز شدن یک نماد در کف قیمت اتفاق می افتد، این هفته با حمایت دولت و ورود حقوقی ها، سهام پالایشگاهی ها در بالاترین قیمت باز شد که برای فعالان بازار به خصوص فروشندگان بسیار جذاب بود و تقریبا سود ۲۰ تا ۳۰ درصدی را به دنبال داشت.

وی همچنین تزریق ۱۰ هزار میلیارد ریالی از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه را نیز در جنب و جوش بازار اثرگذار دانست و گفت : این اتفاق تکان بزرگی به شاخص های بازار وارد کرد و بورس را به سمت جلو حرکت داد.

این فعال بازار سرمایه در مازندران در مورد آینده بازار بورس هم گفت : بورس بازاری پویا است که متغیرهای متنوعی بر آن تاثیر می گذارد اعم از مسائل اجتماعی ، سیاست داخلی ، سیاست خارجی ، مسائل منطقه ای و همچنین تغییرات در اقتصاد کشورهای دیگر به صورت مستقیم بر بازار بورس اثر گذار خواهد بود.

باباجانی افزود : اما در کوتاه مدت انتظار می رود بورس ایران روند رو به رشدی را طی کند و شاهد پویایی بیشتر این بازار باشیم. البته در این میان فعالان بازار نه تنها نباید بدون مطالعه در آن فعالیت کنند، بلکه نباید درگیر شایعات و حرف های غیرکارشناسی شوند. وی تاکید کرد : در شرایط عادی بورس امن ترین محل برای سرمایه گذاری است که در صورت ورود سرمایه به بخش تولید می تواند پویایی اقتصادی را نیز به همراه داشته باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |