جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 126594 17:03 1399/10/07
رشد ۴۹.۴ درصدی صدور پروانه کسب  در سال جاری

رشد ۴۹.۴ درصدی صدور پروانه کسب در سال جاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد ۴۹.۴ درصدی صدور پروانه کسب  در سال جاری

رشد ۴۹.۴ درصدی صدور پروانه کسب در سال جاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، «محمود بنانژاد» با اشاره به اعلام رشد ۴۹.۴ درصدی صدور یا تمدید جواز صنفی در هشت ماهه ابتدایی سال جاری بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: همواره موانعی برای صدور پروانه کسب وجود داشت، که یکی از آنها استعلام های متعدد و زمان‌بر پیش از صدور بود.

وی افزود: با شیوع ویروس کرونا برخی از مراحل فرآیند صدور و تمدید پروانه کسب تسهیل شده است به عنوان مثال، استعلام سازمان امور مالیاتی و تمدید کارت‌های بهداشت به تعویق افتاده است.

به گفته وی، در این مدت آموزش‌ها به صورت مجازی انجام شده است و در برخی از شهرستان‌ها و در ماه های ابتدایی اپیدمی کرونا، از کسبه تعهد گرفتند که بعدها در دوره‌های آموزشی شرکت کنند.

بنانژاد تصریح کرد: شرایط فعلی صدور پروانه کسب تسهیل شده که بر همین اساس برخی از افراد که پیش‌تر پروانه کسب نگرفته بودند در این مدت اقدام کرده اند و برخی برای اخذ پروانه‌های کسب پیش از کرونا اقدام کرده بودند و پرونده‌ها در این مدت به نتیجه رسیده است.

وی افزود: به این ترتیب، افزایش صدور پروانه‌های کسب به معنای رونق کسب و کار نیست و افرادی که بدون پروانه کسب، اشتغال داشتند، راحت‌تر این مجوز را دریافت کرده‌اند.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران اظهار داشت: با توجه به این که طی ماه‌های گذشته شاهد بوده‌ایم حتی کمک دولت در حفظ مشاغل صنفی چندان کارساز نبوده، نگرانی از آینده واحدهای صنفی جدی است زیرا در صورت ورشکستگی آنها، ایجاد دوباره آن‌ها پس از کرونا نیازمند هزینه‌های بیشتر، صرف زمان و انرژی زیادی است و حتی ممکن است اجرای این کار در بسیاری از موارد ممکن هم نباشد.

وی خاطرنشان کرد: حفظ این مشاغل، نیاز به سرمایه دارد و دولت با ارائه تسهیلات مناسب می تواند به حفظ مشاغل صنفی کمک کند زیرا تغییر روش‌های کسب و کار، امری دراز مدت است. بنابراین تزریق سرمایه به واحدهای صنفی در این برهه زمانی اهمیت بسیار بالایی دارد تا این واحدها حفظ شوند.

بنانژاد اظهار داشت: حفظ واحدهای صنفی هزینه‌های بسیاری دارد که در حال حاضر به هیچ عنوان متناسب با درآمد آن‌ها نیست اما واحدهای صنفی در تلاش هستند تا با سرمایه‌های پیشین خود، کسب و کارشان را حفظ کنند زیرا چنانچه واحدی ورشکسته شد، هم صاحب آن کسب و کار و هم نیروهای متخصص و شرکای تجاری آن واحد صنفی با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

وی افزود: از سوی دیگر، اگر به عنوان مثال یک هتل، کارمندان ماهر خود را که در زمان‌های مختلف آموزش دیده و تجربه کار دارند را از دست بدهد، پس از کرونا، جایگزینی این افراد، به هیچ عنوان ساده نخواهد بود و هزینه‌های تاسیساتی راه‌اندازی مجدد واحدهای صنفی نیز بسیار بالا خواهد بود.

کرونا ویروسی بود که نخست از کشور چین سر بر آورد و از اسفندماه سال ۹۸ ایران نیز با این بیماری درگیر شد. پس از آن بسیاری از مشاغل به طور کامل تعطیل شدند و بقیه صنف هایی که به طور محدودی اجازه فعالیت داشتند. طی ماه های گذشته شهرهای کشور به مناطق قرمز، نارنجی و زرد ناشی از شیوع کرونا تقسیم شدند و اصناف نیز در چهار گروه برای فعالیت در این مناطق جای گرفتند. در مناطق قرمز فقط گروه یک شغلی اجازه فعالیت دارند که تامین کننده نیازهای روزمره هستند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |