پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 113637 18:39 1399/07/07
رزم در میدان صنعت

رزم در میدان صنعت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رزم در میدان صنعت

رزم در میدان صنعت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دکترحسین محمودی اصل-کارشناس اقتصادی-وزارت صنعت، معدن و تجارت بعنوان یک سازمان عریض و طویل با انبوهی از تکالیف و مشکلات بایستی در روند شکل گیری شرایط اقتصادی و صنعتی کشور نقش موثری ایفا کند.

وزارت صنعت،معدن و تجارت بخش اعظمی از تولید ناخالص و اشتغال کشور را عهده داراست و بیش از۷۰ درصد صادرات غیرنفتی نیز با متولی گری این وزارتخانه صورت می گیرد. در شرایط تحریم نقش این وزارتخانه دو چندان می شود و به عبارتی مسئولیت نصف اقتصاد عملی بر دوش این وزارتخانه است. بنابراین وزیر این وزارتخانه باید به عنوان یک دائره المعارف علمی و تجربی، کلی اصول علمی و فنی و فصول قانونی و اجرایی در چالش باشد و باید سرفصل تنظیم بازار را نیز در چنین شرایط سختی در دستور کار خود قراردهد؛ با توجه به این مسائل می توان گفت باید یک شخص خلاق با روحیه جهادی و تعاملی با قدرت حذف حواشی و بروکراسی اداری مسئولیت وزارت را بپذیرد؛ بررسی وضع موجود با آمار دقیق و کاربردی و هدف گذاری براساس واقعیت ها از مزیت های یک برنامه عملیاتی مورد نیاز این وزارتخانه است.

دکتر رزم حسینی تجربه موفقی با معرفی الگوی مثلت توسعه اقتصادی دارد .همچنین در حوزه شناسایی و حذف قوانین و مقررات مزاحم تولید، تجربه پژوهشی و میدانی دارد که می توان کمک به سزایی به بخش های مختلف تولیدی نماید. تجربه اجرای سیاست مردمی نمودن اقتصاد مقاومتی با الگوی مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی که تجربه قلعه گنج کرمان و خراسان رضوی را به پیوست خود دارد قابلیت اجرا در مدل های مختلف در بخشهای مختلف تولید را دارد. تجربه قلعه گنج که در آن کمک و همراهی مردمان بومی به همراه استفاده از مسئولیت‌های اجتماعی شرکتها موجبات یک عملیات اجرایی قابل افتخار را فراهم کرد در سال 95 مورد تقدیر مقام معظم رهبری قرار گرفت و در سال 96 به دستور رئیس جمهوربه عنوان الگو به سایر استانها ابلاغ شد، استفاده مناسب از تمام ظرفیت های موجود می تواند بسیار راهگشا باشد، بی تردید چنین تجربه های بومی با پیوست های اجتماعی و اقتصادی مناسب، می توانند از مدلهای بین المللی غیرمنطبق با شرایط روزکشور، مفیدتر باشند.  

مولفه های موثر بر عملکرد بخش صنعت، معدن وتجارت، بازیگران مهم کانال ها و پیامدهای اثرگذار، محیط پیرامونی و داخلی، نقاط قوت، ضعف، فرصت وتهدید (swot) جهت گیری اسناد بالادستی، بایستی محورها و راهبردهای اصلی و اهم برنامه ها در حوزه تولید و تجارت را تشکیل دهد. البته سوابق دکتر رزم حسینی نشان می دهد  استفاده از بخش خصوصی با یک رویکرد عمیق و استفاده از ظرفیت های بورس جهت تامین مالی در یک برنامه جامع تر مورد توجه خواهد بود.

شاید اجرایی شدن برنامه ششم که مجموعه ای از آرزوهای نمایندگان مجلس در قالب قانون هست را سخت است و باید نهایت تلاش در جهت تنظیم بازار و جهش تولید با مشارکت بخش خصوصی صورت گیرد پیشنهاد میکنم وزیر پیشنهادی پس از اخذ رای اعتماد، با ایجاد یک داشبورد اطلاعاتی مناسب، پویا و آنلاین با ایجاد دسترسی با سطح بندی به هیات وزیران، نمایندگان مجلس، نهادهای نظارتی، فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و عموم مردم، درجهت شفافیت، دسترسی آزاد به اطلاعات، کمک به اخذ تصمیمات مناسب  فعالان و صاحبان کسب و کارها براساس واقعیت گام بردارند.

امیدواریم تمام مدیران کشور در قالب یک نظام مدیریتی مدون و ساختارمند با برنامه های واقع بینانه و براساس شناخت کامل از مجموعه تحت مدیریت خود، مدیریت جهادی علم پایه را اجرایی کنند؛ تجارب موجود در این مسیر راهگشا خواهند بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |