شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 152267 19:12 1400/06/08
ردپای دوباره هیولای خاموشی در شهرها

ردپای دوباره هیولای خاموشی در شهرها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ردپای دوباره هیولای خاموشی در شهرها

ردپای دوباره هیولای خاموشی در شهرها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

آخرین ماه تابستان هم به‌خیرنگذشت

فریده خدادادی-گرمای زودرس در سال جاری ماجرای قطع برق را همانند سال‏های گذشته به مردم گوشزد کرد اما به دلیل سهل انگاری مشترکین پرمصرف کار را به جایی رساند که وزارت نیرو را مجبور به اعمال خاموشی‏های گسترده در اوج گرمای تابستان در ماه‌های تیر و مرداد ماه سال جاری واداشت که پس از مدتی مجدد فروکش کرد و گویا این داستان در روزهای شهریورماه همچنان قوت گرفته است به طوری که فصل جدید از خاموشی‏های پراکنده را در پایتخت شاهد هستیم و مسئولین حوزه برق علت آن را افزایش مصرف و کاهش همکاری صنایع اعلام کرده اند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ در سال‏های اخیر وزارت نیرو برای مصرف بهینه مشترکین، الگوی مصرف را تعریف کرده و از شهروندان درخواست نمود که  الگوی مصرف را به ویژه در فصول گرم رعایت کنند چراکه هر نوع بی‌تفاوتی و ساده انگاشتن این موضوع به تجهیزات فرسوده شبکه برق آسیب وارد می سازد و چه بسا بازسازی و نوسازی آن امری صروری است اما با وجود شرایط اقتصادی و بودجه ای تامین منابع مالی برای این مهم بسیار دشوار است. افرایش مصرف برق باعث شده بود که در ماه‏های نخست فصل تابستان قطعی برق ادامه دار شد و خساراتی را نیز به وسایل برقی و کارخانه‏های سیمان و حتی کارخانه‏های تولید مصالح ساختمانی وارد ساخت حتی بیمارستان‏ها را در حین درمان بیماران کرونایی با مشکل مواجه ساخته بود اما با ورود رییس جمهور منتخب به این جریان و پیگیری وزیر نیرو سابق و همکارانش ازتعداد خاموشی‏ها کاسته شد به حدی که قرار شد هرگونه قطعی برق براساس برنامه زمان‌بندی شده از قبل به مردم اطلاع داده شود با وجود کاهش قطعی برق در ماه گذشته اما مجدد از شهریورماه خاموشی‏ها ازسر گرفته شده است و با وجود تاختن بی‌محابا گرما درآخرین ماه تابستان و نزدیک شدن به فصل پاییز تکرار دوباره ماجرای خاموشی مردم را کلافه کرده است به حدی که پس از وصل برق استفاده از دورتند کولرهای آبی و سایر وسایل برقی توسط آن‏ها افزایش می‏یابد و از همه بدتر خود مصرف برق روزانه بخش صنعت نیز فشار مصاعفی را بر تاسیسات وارد می‏سازد که گویا در این شرایط برای وزارت نیرو چاره ای جز قطع برق باقی نمی‏گذارد.

** اما علت خاموشی های مجدد تهران چیست؟

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در خصوص چرایی این موضوع به ایسنا گفت: دیروز نیاز مصرف کشور ۶۴ هزار ۲۰۰ مگاوات و میزان تولید نیروگاه‌های حرارتی و برق آبی ۵۳ هزار مگاوات بود که این اختلاف ۱۱هزار مگاواتی بخشی با کاهش مصرف مشترکان عمده، صنایع و چاه‌های کشاورزی که در طرح های تشویقی قرار دارند مدیریت شد.

وی افزود: الباقی را ناچار به اعمال محدودیت بر مشترکان مطابق با جداول هستیم البته روز گذشته دو حادثه نیز اتفاق افتاد که آن ها خارج از برنامه بود و هرکدام نهایت تا یک ساعت بعد از حادثه برطرف شد.

سخنگوی صنعت برق اظهار کرد: امیدواریم مشترکان به ویژه در ساعت ۱۲ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳ همکاری بیشتری با صنعت برق داشته باشند در این صورت محدودیت ها به حداقل ممکن خواهد رسید.

رجبی مشهدی با بیان اینکه میزان همکاری صنایع نسبت به یکماه گذشته کمتر شده است که بخشی از آن مربوط به تولید اکسیژن می شود و بخشی نیز مربوط به خواست صنایع برای افزایش تولید است، گفت: هماهنگی های لازم با صنایع صورت گرفته که از امروز و روزهای آینده میزان همکاری افزایش یابد.

به گفته وی، قطعا با همکاری صنایع و مشترکان محدودیت ها کاهش می یابد لذا تقاضا ما از همه مشترکان رعایت الگو مصرف و توجه بیشتر به صنعت برق است.

به تازگی  نیزوزیر نیرو گفت: قول میدهیم میزان خاموشی‌ها به صفر نزدیک شود

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت نیرو «علی اکبر محرابیان » افزود: در باره خاموشی های اخیر با همکاران جلسه هایی برگزار شد.

وی ادامه داد: بر این اساس اکنون معاون برق و انرژی و سایر دست اندرکاران در مرکز دیسپاچینگ ملی مستقر شده اند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: مقرر شد میزان خاموشی ها به حداقل ممکن تنزل داده شود.

محرابیان گفت: در طول تابستان و فقط در بخش خانگی در برخی روزها شاهد ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات خاموشی بودیم.

وی ادامه داد: این درحالی است که روز گذشته میزان خاموشی اعمال شده به کمتر از ۵۰۰ مگاوات رسید و عمده آن در بخش عمومی و اداری بود.

 و اما

باید بدانیم که در این روزهای سخت اقتصادی  و مرگبار کرونایی که زندگی برای همه دشوارشده است می‏توان با راهکارهای ساده مانند استفاده نکردن از وسایل برقی پرمصرف در ساعت‏های اوج مصرف، استفاده از وسایل برقی با راندمان مصرف کم، استفاده بیشتر از نور خورشید و... با  یکدیگر همکاری کرد تا برق مراکز درمانی قطع نشود و بیماران امیدشان برای زنده ماندن نا امید نشود.

علاوه بر این با وجود این که  بخشی از تجهیزات صنعت برق در سراسر کشور فرسوده است، از وزارت نیرو و شرکت توانیر انتظارمی‏رود که برای بازسازی تجهیزات فرسوده شبکه برق تلاش کنند و دولت و مجلس نیز باید این مهم را اولویت قراردهند تا انجام این کار با سرعت بیشتری دنبال شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |