شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 106866 13:59 1399/04/11
راهکار شرکت های نفتی در دوران پسا کرونا

راهکار شرکت های نفتی در دوران پسا کرونا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
راهکار شرکت های نفتی در دوران پسا کرونا

راهکار شرکت های نفتی در دوران پسا کرونا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

درماه های اخیر ما شاهد افت شدید نفت بوده ایم تا جایی که در بخشی از مناطق دنیا ارزش ذخیره این ماده ارزشمند بی معنی شده است، در زمان وقوع بحران کرونا و آسیب های فراوانی که به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی وارد شد است زنگ خطری برای تمام شرکت های نفتی دنیا به صدا درآمد تا حدی که افت شدید تقاضا و انباشت بالغ بر 1 میلیارد بشکه نفت مازاد در بازار، کاهش بی سابقه قیمت های حامل های انرژی را رقم زد .

یوسف موسایی کارشناس ارشد حوزه انرژی در گفت وگو با خبرنگارجهان اقتصاد ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: نداشتن چشم اندازی روشن از بهبود شرایط و نگرانی شدید ایجاد شده مبنی بر اینکه افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان می‌تواند باز هم تقاضای سوخت را به شدت کاهش دهد و همچنین افزایش تولید چند تولید کننده بزرگ که تعادل بین عرضه و تقاضا را کاملا از بین برده اند باعث تغییر نگرش در شرکت های نفتی گردید.

وی پیشنهاد داد: به همین منظور و برای حل این بحران شرکت های نفتی باید سناریوهایی را در دستور کار خود قرار دهند.

موسایی با اشاره به اینکه شناخت دقیق از موقعیت فعلی و مدیریت بحران باید داشت گفت: اولین اقدام، تشکیل یک تیم مدیریت بحران با استفاده از افراد متخصص و فنی حاضر در شرکت هاست تا شناخت دقیق از موقعیت بحران به وجود آمد داشته باشیم .

وی ادامه داد : همچنین مدیران مربوطه باید دادهای لازم از جمله سود و زیان شرکت در زمان بحران را به صورت کامل جمع آوری و آنها را مورد تحلیل و ارزیابی قراردهند، تحقیقات بازار را روی مشتریان و کارفرمایان شرکت به صورت گسترده انجام دهند و ارتباطات خود را با کارفرمایان بسیار گسترش دهند .

**تغییر نگرش کاری در زمان پساکرونا

موسایی خاطرنشان کرد: از این رو رفتارهای شرکت های نفتی دچار تغییر زیادی شده است در این شرکت ها دیدگاه به درون سازمان معطوف شده و تمامی تمرکز این شرکت ها برروی منابع انسانی خودشان است .

وی افزود :رویکرد شرکت های نفتی بزرگ دنیا به سمت مدیریت هوشمند و کم کردن هزینه های جانبی اضافه و مدیریت منابع شرکت است، از این رو تجربه کارمندان با ادغام برنامه نویسان شرکت تلفیق گشته تا با ساخت نرم افزارهای درون شرکتی، هم شرکت را چابک تر و سریع تر کنند و هم خطای انسانی را به حداقل برسانند  .

وی با بیان اینکه تغییر ساختار سرمایه گذاری در شرکت های نفتی امری بدیهی است عنوان کرد : اگر این شرکت ها زیر بار تغییرات نروند دیر یا زود محکوم به فنا هستند، به همين دليل شرکت های نفتی به این فکر افتادند که بازارهای خود را گسترش داده و از تک محصولی به چند محصولی و خدمات متعدد روی آورند .

وی مطرح کرد : یکی دیگر از این نوع فعالیت ها انرژی های نو محسوب مي شود كه بهترین بستر برای سرمایه گذاری هستند شرکت های نفتی با زیرساخت های قوی که دارند به راحتی می توانند وارد این حوزه شوند و با سرمایه گذاری و تولید در این صنعت یک بازار بسیار خوب را برای خود به ارمغان بیاورند .

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: از دیگر بازارهای جذاب در این دوره می توان به مطالعات در خصوص رضایت مندی مشتریان قبلی اشاره کرد این بدین معنی است که با بررسی مجدد برنامه هاي اجرا شده قبلی موارد و مشکلات را آشکار و برای بهبود عملکرد سیستم و بالا بردن راندمان به مشتری پیشنهادهای ارزشمندی ارائه گردد.

وي افزود: از دیگر بازارهای جذاب برای شرکت های نفتی، ارائه نرم افزارهای پیشرفته و آموزشی جدید است که می تواند علاوه بر فروش در بازارهای داخلی فرصت مناسبی برای صادرات نیز فراهم آورد .

وی تصریح کرد :در برخی از شرکت های نفتی بحث تحقیق و توسعه جایگاه ویژه ای ندارد از این رو سرعت بخشیدن به این بخش در دوران پساکرونا بسیار حائز اهمیت است، مخصوصاً بررسی موانع موجود در شرکت و پایش منابع انسانی و عملکرد افراد داخل سازمان یعنی بالا بردن مهارت های منابع انسانی و برگزاری کلاس های آموزشی.

وی در پایان گفت : در سال 2008 نشریه فوربس تحقیق کرده تمامی شرکت هایی که در زمان بحران به فعالیت خود ادامه داده اند پس از گذشتن از بحران 85درصد موفق تر بوده اند با توجه به این نکته که بیرون آمدن از بحران های بوجود آمده کار بسیار پیچیده است و نیاز به ایجاد کارگروهی ویژه در سازمان دارد، اگر در این مورد کوتاهی شود سیستم بسیار آسیب می بیند یا حتی به مرز ورشکستگی کامل ختم شود. امیدواريم شرکت های نفتی ایرانی با استفاده از تجربیات گذشته از این بحران ها نیز عبور کرده و مسیر موفقی برای خود رقم بزنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |