دنبال یک مسوول می‌گردم که درددل‌هایم را به او بگویم

0
۶۵۱ بازدید

 

تنها دونلی نواز ایران نسبت به فراموشی موسیقی اقوام به عنوان یک جریان تاثیرگذار در موسیقی ایرانی به مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هشدار داد.‏
استاد شیر محمد اسپندار تنها نوازنده ساز سنتی “دونلی” ضمن ابراز نارضایتی از روند حمایت‌های مسوولان دولتی از موسیقی نواحی ایران گفت: تصور می‌کنم با پرواز هوایی فاصله سفر از تهران تا ایرانشهر و بمپور بلوچستان به دو ساعت هم کشیده نشود و بد نیست مسوولان وزارت ارشاد در برنامه‌های خود دیدار با پیشکسوتان موسیقی نواحی را جزو برنامه های اصلی خود بدانند و به پیشکسوتان این حوزه سری بزنند.‏
وی ادامه داد: متاسفانه در این سال‌هایی که کمتر قادر به فعالیت در حوزه نوازندگی هستم و کسی از ما برای اجرا در تهران دعوت رسمی نمی‌کند، کمتر مسوولی را دیدم که حالی از ما بپرسد چه برسد به اینکه از ما بخواهند برای اجرای برنامه به تهران بیاییم. اصلا از من نمی پرسند که چه کار می کنم و چه کار نمی کنم؟ متاسفانه شرایط به گونه ای شده است که بنده از کمترین حقوق ماهانه برای هنرمند بودنم استفاده می کنم که به دلیل کم بودن مبلغ خجالت می کشم رقم آن را اعلام کنم.‏
این دونلی‌نواز ۸۲ ساله موسیقی اقوام خاطرنشان کرد: آقایان مسوول بدانند با حرف زدن هیچ چیزی درست نمی شود بنابراین بهتر است به جای حرف زدن کمی هم به وعده های خود جامه عمل بپوشانند و حمایت های خود را از پیشکسوتان موسیقی نواحی بیشتر کنند. مگر من تا چند سال می توانم عمر داشته باشم؟ مگر چند نفر در موسیقی نواحی ایران وجود دارند که قادر به نواختن دونلی هستند.‏
استاد اسپندار در بخش دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: به شدت دنبال یک مسوول دولتی می گردم که دردل هایم را به او بگویم و از او بخواهم تا فقط کمی به موسیقی نواحی ایران توجه کند و این بار فارغ از حرف و شعاری به وعده هایی که از قبل به ما داده شده جامه عمل بپوشاند. ما باید باور کنیم که موسیقی ایرانی خیلی ارزشمند تر از این جرفهاست و می توان بیشتر از اینها آن را در جامعه جهانی معرفی کرد.‏
یک ذره از خاک وطنم را با تمام ثروت‌های دنیا عوض نمی‌کنم
این هنرمند موسیقی نواحی تاکید کرد: بازهم می گویم دوست ندارم اهل اعتراض باشم اما ادای احترام به جا و شایسته برای هنرمندان موسیقی تنها خواسته من از مسوولان دولتی است و غیر از این هم خواسته دیگری ندارم. من یک ذره از خاک وطنم را با تمام ثروت های دنیا عوض نمی کنم. کما اینکه نزدیکانم می دانند بارها پیشنهاد اقامت دائم در کشورهای دیگر را داشتم اما از آن امتناع کردم.‏
می‌ترسم با مرگم ساز دونلی در خاک خاموش شود
وی در پایان تاکید کرد:  من نگران این موضوع هستم که بعد از مرگم ساز دونلی هم در خاک آرام بگیرد بنابراین دوست دارم تا زمانی که زنده هستم لاقل به چند نفر نحوه نواختن این ساز را به کسی بیاموزم.‏
استاد شیر محمد اسپندار که در شهرستان بمپور بلوچستان به دنیا آمده است. او در نوجوانی به کشور پاکستان سفر کرد و در سال ۳۷ بعد از کسب تجربه در حوزه موسیقی به ایران بازگشت. این هنرمند موسیقی نواحی تا سال ۶۲ برای نواختن موسیقی بلوچی از تک نی نیز استفاده کرده است.‏
اسپندار که موفق به کسب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه شده است هم اکنون به نوعی تنها دونلی نواز موسیقی نواحی ایران است.‏
ساز دونلی ساز بادی کمیاب و متشکل از دو نی است که در اصطلاح محلی به آن نر و ماده می گویند و در آن نی راست با هفت سوراخ نغمه اصلی را می نوازد و نی چپ با هشت سوراخ اجرای نت پایه را بر عهده داشته و بصورت واخوان استفاده می شود. نواختن دونلی بسیار دشوار است و تنها معدودی از نوازندگان بلوچ قادر به اجرای آن هستند.‏

‏ ‏

 

تنها دونلی نواز ایران نسبت به فراموشی موسیقی اقوام به عنوان یک جریان تاثیرگذار در موسیقی ایرانی به مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هشدار داد.‏
استاد شیر محمد اسپندار تنها نوازنده ساز سنتی “دونلی” ضمن ابراز نارضایتی از روند حمایت‌های مسوولان دولتی از موسیقی نواحی ایران گفت: تصور می‌کنم با پرواز هوایی فاصله سفر از تهران تا ایرانشهر و بمپور بلوچستان به دو ساعت هم کشیده نشود و بد نیست مسوولان وزارت ارشاد در برنامه‌های خود دیدار با پیشکسوتان موسیقی نواحی را جزو برنامه های اصلی خود بدانند و به پیشکسوتان این حوزه سری بزنند.‏
وی ادامه داد: متاسفانه در این سال‌هایی که کمتر قادر به فعالیت در حوزه نوازندگی هستم و کسی از ما برای اجرا در تهران دعوت رسمی نمی‌کند، کمتر مسوولی را دیدم که حالی از ما بپرسد چه برسد به اینکه از ما بخواهند برای اجرای برنامه به تهران بیاییم. اصلا از من نمی پرسند که چه کار می کنم و چه کار نمی کنم؟ متاسفانه شرایط به گونه ای شده است که بنده از کمترین حقوق ماهانه برای هنرمند بودنم استفاده می کنم که به دلیل کم بودن مبلغ خجالت می کشم رقم آن را اعلام کنم.‏
این دونلی‌نواز ۸۲ ساله موسیقی اقوام خاطرنشان کرد: آقایان مسوول بدانند با حرف زدن هیچ چیزی درست نمی شود بنابراین بهتر است به جای حرف زدن کمی هم به وعده های خود جامه عمل بپوشانند و حمایت های خود را از پیشکسوتان موسیقی نواحی بیشتر کنند. مگر من تا چند سال می توانم عمر داشته باشم؟ مگر چند نفر در موسیقی نواحی ایران وجود دارند که قادر به نواختن دونلی هستند.‏
استاد اسپندار در بخش دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: به شدت دنبال یک مسوول دولتی می گردم که دردل هایم را به او بگویم و از او بخواهم تا فقط کمی به موسیقی نواحی ایران توجه کند و این بار فارغ از حرف و شعاری به وعده هایی که از قبل به ما داده شده جامه عمل بپوشاند. ما باید باور کنیم که موسیقی ایرانی خیلی ارزشمند تر از این جرفهاست و می توان بیشتر از اینها آن را در جامعه جهانی معرفی کرد.‏
یک ذره از خاک وطنم را با تمام ثروت‌های دنیا عوض نمی‌کنم
این هنرمند موسیقی نواحی تاکید کرد: بازهم می گویم دوست ندارم اهل اعتراض باشم اما ادای احترام به جا و شایسته برای هنرمندان موسیقی تنها خواسته من از مسوولان دولتی است و غیر از این هم خواسته دیگری ندارم. من یک ذره از خاک وطنم را با تمام ثروت های دنیا عوض نمی کنم. کما اینکه نزدیکانم می دانند بارها پیشنهاد اقامت دائم در کشورهای دیگر را داشتم اما از آن امتناع کردم.‏
می‌ترسم با مرگم ساز دونلی در خاک خاموش شود
وی در پایان تاکید کرد:  من نگران این موضوع هستم که بعد از مرگم ساز دونلی هم در خاک آرام بگیرد بنابراین دوست دارم تا زمانی که زنده هستم لاقل به چند نفر نحوه نواختن این ساز را به کسی بیاموزم.‏
استاد شیر محمد اسپندار که در شهرستان بمپور بلوچستان به دنیا آمده است. او در نوجوانی به کشور پاکستان سفر کرد و در سال ۳۷ بعد از کسب تجربه در حوزه موسیقی به ایران بازگشت. این هنرمند موسیقی نواحی تا سال ۶۲ برای نواختن موسیقی بلوچی از تک نی نیز استفاده کرده است.‏
اسپندار که موفق به کسب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه شده است هم اکنون به نوعی تنها دونلی نواز موسیقی نواحی ایران است.‏
ساز دونلی ساز بادی کمیاب و متشکل از دو نی است که در اصطلاح محلی به آن نر و ماده می گویند و در آن نی راست با هفت سوراخ نغمه اصلی را می نوازد و نی چپ با هشت سوراخ اجرای نت پایه را بر عهده داشته و بصورت واخوان استفاده می شود. نواختن دونلی بسیار دشوار است و تنها معدودی از نوازندگان بلوچ قادر به اجرای آن هستند.‏

‏ ‏

(Visited 1 times, 1 visits today)

لینک کوتاه مطلب : https://jahaneghtesad.com/?p=972