پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 169092 18:37 1400/10/24
در نشست مشاور رييس جمهور با علمای شیعه و اهل تسنن جزیره قشم مطرح شد: قشم الگویی شاخص از همزیستی میان مذاهب است

در نشست مشاور رييس جمهور با علمای شیعه و اهل تسنن جزیره قشم مطرح شد: قشم الگویی شاخص از همزیستی میان مذاهب است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
در نشست مشاور رييس جمهور با علمای شیعه و اهل تسنن جزیره قشم مطرح شد: قشم الگویی شاخص از همزیستی میان مذاهب است

در نشست مشاور رييس جمهور با علمای شیعه و اهل تسنن جزیره قشم مطرح شد: قشم الگویی شاخص از همزیستی میان مذاهب است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فرينا، سعید محمد در نشست با علمای شیعه و اهل تسنن جزیره قشم اظهار داشت: قشم نمونه بارز همزیستی مذاهب است و امروز به الگویی در کشور تبدیل شده است.

وي ادامه داد: اتحاد بین مذاهب که امام راحل به دنبال آن بود به خوبی در قشم ایجاد شده و در حالی که دشمن در حال استفاده از اختلاف بین اهل سنت و شیعه است، این همزیستی نقشه دشمنان را نقش بر آب کرده است.

مشاور رييس جمهور اضافه کرد: 280 میلیون یورو اعتبار برای تکمیل پل خلیج فارس قشم استان هرمزگان مورد نیاز است که با برنامه‌ریزی صورت گرفته و از طریق تهاتر نفتی توسط پیمانکار ایرانی ساخته می‌شود.

سعيد محمد تصریح کرد: همچنین برای تحقق رویای مردم جزیره در استفاده از آب شرب، از ظرفیت آب شیرین‌کن های موجود و پرداخت مابه التفاوت توسط دولت استفاده شده و اصلاح خط لوله و اجرای طرح توزیع آب شیرین نیز توسط سازمان منطقه آزاد قشم انجام می‌شود.

وي، از تقویت و توسعه صنعت بانکرینگ در قشم خبر داد و گفت: این صنعت ارزآور و مهم در حوزه خلیج فارس با محدودیت‌هایی مواجه است که با قول مساعد رییس جمهور، مشکلات توسعه آن رفع می‌شود.

دبیر شورايعالي مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: سهامداران طرح بانکرینگ در قشم شرایط مناسبی برای اقدام ندارند و برای توسعه این صنعت، ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری و هتلداری در منطقه سلخ نیاز است.

سعيد محمد تصریح کرد: با انتقال بخشی از سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی به مناطق آزاد و افزایش سهام این منطقه به بالای 50 درصد، این بخش‌ها تکمیل شده و این صنعت نیز رونق می‌گیرد.

وي تاکید کرد: در اولین قدم 280 شناور ایران که در فجیره سوخت‌گیری می‌کنند در ایران سوخت‌گیری می‌شوند که باعث توسعه همه‌جانبه غرب قشم به ویژه رونق اقتصادی، اشتغال و ارزآوری می‌شود.

مشاور رييس جمهور، درخصوص نگرانی‌های تردد خودرو در کیش و قشم نیز گفت: به دلیل ممنوعیت واردات خودرو به کشور، کمبودهایی احساس می‌شود که با تزریق 2 هزار و 300 خودروی خارجی این کمبود رفع شود و باحمایت و تصمیم دولت این خودروهای وارداتی توقیفی  به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در این جزایر در دولت مطرح می‌شود.

سعيد محمد در ادامه خاطرنشان کرد: حذف مالیات بر ارزش افزوده، عایدی بر سرمایه و مالیات حقوق در مناطق آزاد در دستور کار دولت قرار گرفته و به دنبال حذف آن هستیم.

وي ادامه داد: به قانونی که درخصوص معافیت 20 ساله مالیاتی در مناطق آزاد مصوب شده است باید پایبند باشیم تا از فرار سرمایه جلوگیری شود.

دبیر شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: حکمرانی و مدیریت باید در مناطق آزاد زیر نظر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد باشد و فعالیت غیر از این خلاف قانون است.

سعيد محمد با بیان اینکه رییس جمهور نیز بر این مساله تاکید دارند افزود: بحث دوگانگی منطقه آزاد و ویژه در قشم نیز در جلسه شورای عالی برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادي قشم به منطقه آزاد الحاق می‌شود این یکپارچه شدن باعث حل شدن همیشگی مشکل دوگانگی مدیریتی در قشم خواهد شد.

مشاور رييس جمهور با تاکید بر انتصاب و استفاده از مدیران همسو با دولت تاکید کرد: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در طول هفته آینده مدیرانی که با تفکرات انقلابی همسو نیستند را  تغییر دهد.

براساس این گزارش، افشار فتح الهی، سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این جلسه اظهار کرد: خوشبختانه در جزیره قشم شاهد الگویی مناسب از همزیستی و اتحاد میان مذاهب مختلف در سایه عملکرد وحدت آفرین علما و امامان جمعه جزیره هستیم.

همچنین امام جمعه شهرستان قشم نیز در این نشست اظهار کرد: اتحاد و برادری رمز توسعه استان و شهرستان است.

حجت الاسلام غلامرضا حاجبی اضافه کرد: به کارگیری جوانان متخصص و متعهد ساکن منطقه باعث تحکیم پایه‌های وحدت و استفاده از نیروهای بومی در کنار سایر ظرفیت‌های جزیره قشم باعث رونق هرچه بیشتر این جزیره خواهد شد.

در ادامه این برنامه امام جمعه اهل سنت قشم نیز گفت: در توسعه باید به همه جوانب پرداخته شود؛ توسعه باید در فرهنگ، اجتماع، اقتصاد، علم، هنر و نیروی انسانی به صورت همزمان ایجاد شود.

شیخ عبدالرحیم خطیبی یکی از مبناهای توسعه استفاده از ظرفیت نیروی انسانی دانست و ادامه داد: نیروهای متعهد بومی، سرزمین را از خود می‌دانند و دلسوزانه برای پیشرفت و توسعه آن تلاش می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه باید از همه موهبت‌های خدادادی جهت رونق و امنیت اقتصادی استفاده کرد؛ افزود: امنیت اقتصادی باعث ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری و رونق هرچه بیشتر در منطقه می‌شود.

عضو هیات فتوای اهل سنت جنوب کشور نیز در بخش دیگری از این جلسه گفت: با ایجاد ثبات در قانون اداره مناطق آزاد باید ریسک سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به ویژه جزیره قشم را کاهش داد.

شیخ محمدعلی امینی در نشست دبیر شورايعالی مناطق آزاد کشور با علمای شیعه و اهل سنت جزیره قشم، افزود: تصمیمات و قوانین یک‌شبه باعث غافلگیری کسبه، تجار و سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد شده است.

گفتنی است، نشست علمای شیعه و اهل سنت جزیره قشم با سعید محمد مشاور رییس جمهور و دبیر شورايعالی مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با حضور افشار فتح الهی، سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم و جمعی از مسئولان اجرایی و معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم پنجشنبه شب در محل مسجد النبی برگزار شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |