پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 149317 17:42 1400/05/09
خودنمائی تنش آبی در شمال ایران

خودنمائی تنش آبی در شمال ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خودنمائی تنش آبی در شمال ایران

خودنمائی تنش آبی در شمال ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-تحمل گرمای طاقت‌فرسا آن هم با نبود آب، کارهرکسی نیست اما مردم خوزستان در طی این سال‏ها متاسفانه با این مشکل دست و پنجه نرم کرده و به دلیل بی‌آبی با مرگ دام‏ها و نخل‏های نخلستان‏های خود مواجه بودند، غافل ازاین که نخل هم جان دارد و برای ادامه زیست به آب نیازمند است و بدون آب می‏میرد همانند همه ما آب که اگر آب نخوریم می‌میریم.

به گزارش جهان اقتصاد، اواخر تیرماه سال جاری بود که مردم استان خوزستان به دلیل مواجه با مشکلات کم آبی به تجمعات اعتراضی دست زدند که در نتیجه این اقدامات مسئولین را وادارکرد که به صورت جدی درمحل بروز این مشکلات برسانند و از نزدیک به حل مشکلات بپردازند، در نتیجه این اقدامات تصاویری از جاری شدن رودخانه کرخه منتشرشد، رودخانه‌ای که از بی آبی فریاد می‏زد، ذوق کودکانی که از رفع تشنگی هورالعظیم به وجد آمدند و شادی کنان در آب هور شنا می‏کردند اگرچه این اقدامات مقطعی بود اما هنوزهم نقاطی از این استان هستند که از بی آبی رنج می‏برد و کافیست اصل این ماجرارا ازمرگ نخلستان‏های روستاهای این استان جویا شد .

در هر صورت نباید مساله تامین آب استان خوزستان به فراموشی سپرده شود و برای رفع آن به اقدامات کوتاه مدت بسنده کرد چرا که کمتر از دوماه دیگر فصل پاییز را پیش رو داریم و معلوم نیست که وضعیت بارندگی‏ها به چه صورت باشد به همین دلیل این وضعیت، احتمال تشدید تنش آبی در این فصل را دوچندان خواهد کرد.

خبرنگار جهان اقتصاد نیز پیرو اهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار به گفت‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید:

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایداراظهار کرد: اقدامات انجام شده در استان  خوزستان در راستای حل مشکل کم آبی جنبه مُسکن داشته و کوتاه‌مدت بوده است به طور مثال بیش از 1200 نقطه روستایی در این استان با استفاده از تانکر آبرسانی شد.

وی عنوان کرد: با بازگشایی بخشی از آبی که پشت سد وجود داشت، آب در رودخانه ‏های دز و کرخه جاری شد و به موجب این امر روستاهای اطراف تا سوسنگرد آبرسانی شد اما به دلیل برداشت‏های کشاورزان و دامداران بخشی از رودخانه کرخه خشک شده است.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران گفت: درحال حاضر وضعیت خوزستان به صورت موقتی آرام است اما با توجه به انتقال‏های بی‌سابقه و سدسازی‏های گسترده، بحران آب همچنان در آن استان دایمی است و ورشکستگی آبی نه تنها خوزستان بلکه کل کشور را شامل می‏شود و با این اقدامات کوتاه مدت و نمایشی فقط می‏توان مردم را آرام کرد.

**اظهار نگرانی از کمبود آب خوزستان در پاییز و زمستان

محبوب فر افزود: دراستان خوزستان در فصل پاییز و زمستان به دلیل احتمال کاهش بارندگی‏ها نسبت به سال گذشته مشکل کمبود آب وجود خواهد داشت و علاوه بر آن مشکل بی برقی را هم شاهد خواهیم بود.

 به گفته وی،در حال حاضر 100درصد نقشه جغرافیایی ایران در شرایط بی آبی خفیف، شدید و متوسط بسر می برد.

عضو انجمن مخاطرات محیطی  و توسعه پایدار ایران تاکید کرد: در حال حاضر 90 درصد نقشه جغرافیایی ایران از وضعیت خشک و بحران آب متوسط و شدید برخوردار است و تحت تاثیر تنش آبی قرار گرفته است و این مهم متوجه استان‏های مرکزی، شرق و جنوبی و جنوب غرب کشور است.

محبوب فر با بیان این که شمال کشور با تنش آبی خفیف مواجه شده است، عنوان کرد: در حال حاضر رودخانه چالوس کاملا خشک شده است، حجم آبی رودخانه هراز کاهش یافته و حتی تالاب انزلی به لجن زار تبدیل شده و رودخانه لتیان و جاجرود کم آب شده است.

وی گفت: رودخانه زاینده رود به مدت 10 روز برای استفاده کشاورزان گشوده شد تا روستاییان در حاشیه غرب و شرق آن برای کشت بهاره و تابستانه و... آب برداشت کنند اما اکنون آب زاینده رود مجدد بسته شده و کف آن خشک شده است.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار گفت: وضعیت استان سیستان و بلوچستان با مشارکت و همکاری خیرین برای ارسال بسته‏های آب معدنی به منطقه پایدار ارزیابی شده است.

**تداوم تنش آبی در کشور

وی گفت: همچنان کشوربا تنش آبی مواجه است و بحران آب و بی‌آبی وجود دارد و با اقدامات مسکن و کوتاه‌مدت آرام شده واکنون  وضعیت منابع آبی به نقطه‌ای رسیده است که با این اقدامات نمایشی و کوتاه‌مدت غیرقابل جبران است .



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |