پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 138918 12:31 1400/02/04
خودروهای دپویی ترخیص می‌شوند

خودروهای دپویی ترخیص می‌شوند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خودروهای دپویی ترخیص می‌شوند

خودروهای دپویی ترخیص می‌شوند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، از تیرماه سال ۱۳۹۶ امکان ثبت سفارش برای تعداد زیادی از واردکنندگان خودرو بابت صدور و ابلاغ دستورالعمل جدید و اختلال در سامانه بسته شد. در نهایت نیز مردادماه سال ۱۳۹۷ واردات خودرو به کشور به طور کلی ممنوع و به‌صورت رسمی، پرونده واردات خودرو بسته شد. ضمن اینکه به صورت همزمان از ترخیص خودروهای وارد شده تا پیش از مرداد ۱۳۹۷ نیز جلوگیری به عمل آمد.

طبق آمار، تعداد خودروهای دپو شده در گمرک بالغ بر ۱۲ هزار دستگاه بود که به دلیل تغییر ضوابط واردات خودرو، ممنوعیت ثبت سفارش و ممنوعیت واردات خودرو و همچنین تحولات سیاست‌های ارزی امکان ترخیص پیدا نکردند؛ تا اینکه پس از رایزنی‌های بسیار در دی‌ماه سال ۱۳۹۷ هیات دولت تحت شرایطی با ترخیص این خودروها موافقت کرد و براساس آن، مدت زمان چهار ماهه‌ (تا اردیبهشت‌ ۱۳۹۸) تعیین شد. پس از آن دوباره دو ماه دیگر هم تمدید شد و در پایان گزارش‌های رسمی نشان داد در آن دو مرحله ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص شده و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر باقی‌ مانده اند.

حال آنطور که معاون فنی گمرک در نامه‌ای خطاب به مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت امور اقتصادی ودارائی عنوان کرده، مشکل خودروهای مانده در گمرک به عدم صدور ثبت سفارش از سوی وزارت صمت برای خودروهای فاقد ثبت سفارش  بر می گردد. اما وزارت صمت هم  به دلایل مختلفی از جمله نداشتن تأییدیه استاندارد کالا یا نداشتن نمایندگی و... از صدور ثبت سفارش خودداری کرده است. برهمین اساس گمرک ایران اعلام کرده، چنانچه وزارت صمت نسبت به اخذ موافقت های لازم درخصوص تمدید مجدد مصوبه ترخیص خودروها و صدور ثبت سفارش اقدام کند و بانک مرکزی هم اقدام به تأیید منشأ ارز این خودروها کند،  گمرک ایران نیز با رعایت مقررات مربوطه و اخذ مجوزهای قانونی لازم نسبت به ترخیص این خودروها اقدام خواهد کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |