پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 138273 18:13 1400/01/29
خطر بی‌آبی بیخ گوش کشور ایران

خطر بی‌آبی بیخ گوش کشور ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خطر بی‌آبی بیخ گوش کشور ایران

خطر بی‌آبی بیخ گوش کشور ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

احتمال خاموشی در250شهر ایران در تابستان پیش رو وجود دارد

فریده خدادادی-با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر زنگ خطر کم‌آبی در کشور به صدا درآمده است و گویا بحران سختی در راه است و باید برای حفظ منابع آبی تلاش کرد.

به گزارش جهان اقتصاد؛ در سال‌های اخیر میزان بارندگی در کشور کاهش یافته است این واقعیت را می‎توان از خشک شدن سفره‎های آب زیر زمینی و کاهش ذخایر آبی پشت سدها، قنوات، حتی خشک شدن رودخانه‌های پر آب کشور مانند زاینده رود پی برد . حتی با گرم تر شدن هوا کاهش منابع آبی تشدید می شود وحتی با این شرایط احتمال خاموشی‌های مکرر در نقاط شهری نیز وجود دارد. به‌طوری که ازهم اکنون باید تمهیدات لازم اندیشده شود. این گونه است که باید گفت کم آبی و خشکسالی کشورمان را تهدید می کند و مدیریت مصرف و صرفه جویی در مصرف آب به منظور پیشگیری از هرگونه قطع احتمالی و سهمیه بندی آب به تمامی مردم گوشزد می‎شود. باید برای حفظ منابع آبی برای آیندگان تلاش کرد و این وظیفه‌ای است که تمامی انسان‌ها برعهده دارند. در این زمینه با محمدرضا محبوب فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار به گفت و گو پرداخته‌ایم که در ادامه می خوانید.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایداردرارتباط با آخرین وضعیت منابع آبی کشور بیان کرد: متاسفانه به دلیل کاهش بارش‌ ها در سال آبی جاری نسبت به 2 سال آبی گذشته، بارش‎‎‎ها در ایران بیش از 80 درصد کاهش یافته است.

** سومدیریت‎‎‎ها در سازمان‎های متولی آب کشور

محبوب فر گفت: در کنار کاهش بارش‎ها در نقشه جغرافیایی ایران متاسفانه سومدیریت‎‎‎ها در سازمان‎های متولی آب کشور بیداد می‎کند.

وی عنوان کرد: این سو مدیریت‎ها به ساختارسازمان‎ها باز می‎گردد، ساختارهایی که برای تصمیم گیری و منافع آب ایجاد شده است، متاسفانه ظرفیت تحقق شعارهای زیست محیطی درسند چشم انداز 1404 را به هیچ عنوان به دنبال ندارد.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار افزود: از طرفی نیز در اساسنامه خود وزارت نیرو، اساسنامه خود حفاظت محیط زیستی که در ارتباط با تامین آب، حفاظت از منابع آبی کشور را به عهده دارد، به مسایلی اشاره شده است، اما این ساختارها ظرفیت تحقق این شعارها و وظایف این سازمان‌ها را ندارد.

** آغاز تنش‎های آبی در کشور

وی تصریح کرد: در حال حاضر تنش‎های آبی در کشور به صورت گرمای بیش از حد هوا، تغییر اقلیم و جنگ آب در کشورآغاز شده است.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران افزود: روز گذشته دراستان چهارمحال و بختیاری تعدادی از مردم نسبت به انتقال آب و در مخالفت با تونل‎ های غارتگر آب اعتراضاتی داشتند و شهروندان این استان به ویژه در مسیر شهرکرد و فرخ شهر با مامورین هم درگیر شدند.

محبوب‌فر افزود: همزمان نیز تجمعات کشاورزان را درشهر اصفهان نسبت به طرح انتقال آب به بروجن استان چهارمحال و بختیاری  شاهد بودیم به طوری که این کشاورزان اعلام کردند که جان به لب شدند و زمین‎های آن‎ها در حال خشک شدن و نابودی است و نسبت به مواجه با مشکلات معیشتی هشدار دادند و اعلام کردند که مسئولیت بروز هرگونه اتفاقی در این حوزه بر عهده دولت است.

** بروز فرونشست‌های خطرساز در کشور

وی عنوان کرد: در حال حاضر متاسفانه تنش آبی و کمبود بارش ها و بحران آب به نحوی است که دشت‌های کشور ایران به فرونشست خطرساز دچار شدند.

وی افزود: این فرونشست خطر ساز را در استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، کرمان، سیتسان و بلوچستان، تهران و سایر مناطق کشور شاهد هستیم.

**12 کلانشهر کشورگرفتار با بحران آب

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار تصریح کرد:میزان آب در تابستان به علت کمبود بارش‎ها درسال آبی جاری کم است و در بسیاری ازمناطق ایران جیره بندی می‎شود و بحران تامین آب گریبان گیر 12 کلانشهر کشور شده است که به نوبه خود وضعیت بسیار بدی را ایجاد کرده است.

به گفته وی، در شهراصفهان و در حوزه آبریز زاینده رود وضعیت آنچنان خطرناک است که سد زاینده رود، تنها از 24درصد ذخیره آب برخوردار است و شرایط وضعیت آب، بسیاری از شهرها را در تابستان پیش رو با مشکلات عدیده ای مواجه می سازد.

** سازمان‎های متولی حوزه آب در انحصار عده‌ای خاص

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران تاکید کرد: متاسفانه وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و بسیاری ازسازمان‎های متولی حوزه آب به جای این که امروز دراختیار متخصصین و کارشناسان مستقل و غیردولتی منابع آبی قرار گیرد، در حال حاضر در انحصار عده‌ی خاصی قرار گرفته است که این نهادها را جولانگاه شعارهای سیاسی و قومیتی خودشان قرار داده اند.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران عنوان کرد: از طرفی لایه مدیریت سازمان‎های متولی آب متاسفانه ثابت باقی مانده است و با ایده‌ی مشاورین جوان در سطح این سازمان‎ها بارها مخالفت‎هایی به عمل آمده است.

محبوب فر افزود: با ورود به تنش آبی از ماه های آتی تامین آب شرب در کشور در تابستان با مشکل مواجه خواهد شد و از لحاظ تامین آب مصرفی مردم باید تصمیمات فوری و جدی در این حوزه اتخاذ شود.

** احتمال خاموشی در 250شهر ایران در تابستان

به گفته وی، حتی به موجب تنش آبی، احتمال خاموشی‌ها در250 شهر در تابستان پیش رو وجود دارد.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران اظهار کرد: در کنارکاهش 80 درصدی بارندگی‌ها در سال جاری آبی، آب مورد نیاز بسیاری از نیروگاه های برق آبی و تولید برق کشور با کاهش قابل توجهی همراه بوده است.

محبوب فردر ارتباط با وضعیت منابع آبی در شهر تهران بیان کرد: در شهر تهران احتمال قطع برق در تابستان و جیره بندی آب وجود دارد.

** کشور ایران در محاصره‌ی ریزگردها

به گفته کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار، با توجه به شرایط  ایجاد شده در کشور ایران را در محاصره ریزگردها در فصول تابستان و پاییز قرار خواهد داد چرا که متاسفانه کشور در محاصره 300 میلیون هکتار منطقه‎ی غبارخیز قرار دارد و این وضعیت از نظر آلودگی بسیاری از شهرها و استان‎های کشور از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب را با مشکلاتی مواجه خواهد ساخت.

محبوب فر یادآورشد: خطر بی آبی بیخ گوش کشور ایران قرارگرفته است و وضعیت قرمز را در تحریم و شرایط ناشی از بیماری کرونا تشدید می سازد.

وی خاطرنشان کرد: اولین اصل در اداره منابع آبی این است که معلوم شود، در عرصه‌ی محیط زیست و منابع آبی چه کسی تصمیم‌گیری می کند؟ مسیولیت این تصمیم‎ها با چه نهاد، سازمان و شخصی است؟

محبوب فر گفت: متاسفانه وضعیتی که در کشوربه ویژه در حوزه منابع آبی و محیط زیستی به وجود آمده ناشی ازمصادره این سازمان‌ها توسط افرادی است که از طریق رابطه و رانت به این سازمان ها سرازیر شدند و باید حتما انسان‎های توانا و کارآزموده در این سازمان‌های متولی محیط زیست و منابع آبی کار را تحویل بگیرند چرا که با وجود  این مدیران در سازمان ها و ادارات نه تنها مشکلات بهبود پیدا نمی کند بلکه بحران‎ها در حوزه محیط زیست و منابع آبی و تامین آب شرب مردم دوچندان می شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |