پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 189795 11:25 1401/05/15
خرید تضمینی گندم امسال 30 درصد بیشتر شد

خرید تضمینی گندم امسال 30 درصد بیشتر شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خرید تضمینی گندم امسال 30 درصد بیشتر شد

خرید تضمینی گندم امسال 30 درصد بیشتر شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، علی‌قلی ایمانی با بیان اینکه خرید تضمینی امسال گندم نسبت به سال گذشته 40 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود که کل خرید تضمینی گندم امسال به رقم 7 میلیون تن برسد.

مدیرعامل بنیاد علمی گندمکاران با بیان اینکه سال گذشته میزان خرید تضمینی گندم کمتر از 5 میلیون تن بود، گفت: با میزان تولیدی که امسال داریم و نیز کاهش مصرفی که به واسطه اصلاح یارانه های انجام می‌شود نسبت به سال گذشته حداقل سه میلیون تن کاهش واردات خواهیم داشت.

وی تاکید کرد که امسال با اصلاح یارانه ها که در کشور صورت گرفته میزان مصرف گندم دو میلیون تن کاهش خواهد یافت.

ایمانی درباره چگونگی این کاهش مصرف گفت: پیش‌تر به دلیل اختلاف قیمتی که بین آرد یارانه ای خبازان وآرد آزاد بیرون وجود داشت، بخشی از چرخه مصرف نانوایی خارج می شد یا قاچاق می شد و یا به مصارف دیگری غیر از نانوایی می رسید، اکنون با اصلاح یارانه‌ها و نصب کارتخوان‌های هوشمند، دولت به ازای هر نانی که نانواها می‌فروشند به آنها یارانه می‌دهد و این مانع خروج آرد از چرخه مصرف یا آزاد فروشی خواهد شد.

ایمانی ادامه داد: پیش از این دولت هر بسته 40 کیلویی آرد یارانه ای را 38 هزار تومان به خبازی‌ها می‌داد در حالی که همین بسته در بازار آزاد به قیمت 840 هزار تومان بود و این شکاف قیمتی عاملی برای آزاد فروشی می شد.

مدیرعامل بنیاد علمی گندمکاران تاکید کرد‌: با توجه به مشکلات تامین کالای اساسی که در دنیا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، بیماری کووید 19 و تغییرات آب و هوایی وجود دارد، دولت باید تلاش برای افزایش تولید داخل و کاهش مصرف را بیشتر کند تا از واردات این محصول اساسی کامل بی نیاز باشیم.

وی با بیان اینکه نیاز کشور به گندم با اصلاح یارانه‌ها به 9 میلیون تن کاهش یافته است، گفت: یک گام دیگر تا خودکفایی دوباره باقی مانده که با رعایت توصیه‌های کارشناسی و حمایت‌های دولتی این مهم دست یافتنی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |