جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 145145 19:32 1400/03/26
خداحافظی کوچ نشینان با تاریکی

خداحافظی کوچ نشینان با تاریکی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خداحافظی کوچ نشینان با تاریکی

خداحافظی کوچ نشینان با تاریکی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

چشم عشایر به مولدهای خورشیدی قابل حمل روشن می شود

فریده خدادادی-امروزه تامین برق یک نیاز اساسی برای همگان محسوب می شود به طوری که در اغلب روستاها و شهرها همه از نعمت برق برخوردار هستند و فقدان یک ساعته این انرژی همگان را با دردسرهای بسیاری مواجه می‏سازد. از سوی دیگر عشایر به دلیل کوچ از دسترسی به برق محروم هستند و به سبب این موضوع  این بخش مهم  جامعه از امکانات و خدمات در حوزه انرژی  بی نصیب می‎مانند.

به گزارش جهان اقتصاد، با پیشرفت تکنولوژی استفاده ازانرژی‏های تجدیدپذیر در جوامع سرعت گرفته است ، به دنبال این مساله ایران نیز در طی سال‏های اخیر با پیشرفت‎هایی در زیر ساخت‎های انرژی تجدیدپذیر مواجه بوده است به طوری که درراستای تامین برق نیروگاه‎های خورشیدی و بادی راه اندازی کرده است. امروزه انرژی‎های نو در زندگی عشایر از جایگاه خاصی برخورداراست به طوری که می‏توانند از پنل‏های خورشیدی  به منظور تامین برق استفاده کنند چرا که انرژی خورشیدی در جغرافیای زندگی عشایری فراوان یافت می‏شود که علاوه بر ارزانی و در دسترس بودن،نقش زیادی در حفظ و حراست از گیاهان و محیط زیست خواهد داشت. پیرو این قضیه وزارت نیرو برای تامین برق عشایر مولدهای خورشیدی قابل حمل را در نظر گرفته است.

اخیرا رییس سازمان امور عشایر ایران  تحویل ۲۰ هزار دستگاه پنل و مولد خورشیدی کوچک قابل حمل به عشایر برای تامین برق را به عنوان یکی از اقدام‌ات مهم و حمایتی نام برده است.

«شاهپور علایی مقدم» گفت: تا پیش از سال ۹۹ حدود ۳۸هزار دستگاه مولد کوچک خورشیدی قابل حمل بین عشایر توزیع شده بود اما اکنون و در سال جدید توجه ویژه‌ای به این عشایر شده است و قرار است ۲۰ هزار دستگاه تحویل شود.

وی ادامه داد: تحویل این تعداد مولد خورشیدی کوچک قابل حمل علاوه برتامین روشنایی حداقلی برای این بخش از جامعه می‎تواند به توسعه امر آموزش بچه های عشایر کمک موثری داشته باشد.

رییس سازمان امورعشایری ایران خاطرنشان کرد: جمعیت عشایر بر اساس آخرین آمار ۲۴۶ هزار خانوار معادل جمعیت ۱.۲ میلیون نفر هستند که در ۵۹ درصد مساحت کشور پراکنده اند.

علایی مقدم افزود: عشایر از ۸۴ میلیون هکتار مرتع کشور حدود ۳۴ میلیون  مرتع و  ٢٢ میلیون رأس دام در اختیار دارند، این درحالی است که  نیاز کل کشور به گوشت قرمز حدود ٨٨٠ هزار تن است که از این میزان ٢٥ درصد معادل ٢٠٠ هزار تن توسط عشایر تأمین می‌شود.

رییس سازمان امورعشایری افزود: با توجه به این که عشایر به دلیل کوچ دسترسی به برق نداشته اند با یک ابتکار جدید و با استفاده از فناوری‏های روز نسبت به تامین برق با استفاده مولدهای کوچک خورشیدی قابل حمل با کمک وزارت نیرو و مجری طرح برق رسانی روستایی اقدام شد تا هم بتوانند از قابلیت تلفن همراه برای اطلاع داشتن از آگاهی های مورد نیاز و هم روشنایی حداقلی و نیز آموزش فرزندان استفاده شود.

علایی مقدم با بیان اینکه سال های قبل تعداد این مولد ها بسیار ناچیز بود، گفت: امسال ۲۰ هزار خانوار عشایری از این نعمت برخودار خواهند شد و از این مزیت برای پیش آگاهی از وضعیت جوی و سایر آگاهی‏های مورد نیاز برخودار خواهند شد

 به تازگی رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز از پیگیری فراهم کردن ۲۰ هزار نیروگاه خورشیدی قابل حمل برای تامین برق عشایر و کوچ‌نشینان خبر داده است.    

همچنین خبرنگار جهان اقتصا د، پیرو اهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایداربه گفت‏وگو پرداخته است که درادامه می‎خوانید.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار بیان کرد:هنگامی که از نیروگاه خورشیدی صحبت می‎شود یعنی  نیروگاه خورشیدی انرژی برق را دریافت و به برق تبدیل می‎کند که می‎تواند این انرژی برای روشنایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی عنوان کرد: طرح نیروگاه سیار خورشیدی برای عشایر بیشتر به این دلیل است که عشایر برای روشنایی و استفاده از تجهیزات برقی خود به برق نیاز دارند.

** سرانه مصرف برق در ایران سه برابر میانگین جهانی

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران عنوان کرد: مصرف برق در کشور ایران سه برابر میانگین جهانی است و به همین دلیل ازهفته آینده با خاموشی ها با قطعی برق و جیره بندی آب مواجه خواهیم بود،در این میان  کشاورزان و عشایر از این حیث با بیشترین آسیب مواجه می‏شوند چرا که آن‏ها در زندگی روزمره خود نیازمند منبع برق هستند.

محبوب فر افزود:بخشی از نیروگاه‎‏های خورشیدی می‏تواند به صورت ثابت در سطح زمین تعبیه شود و بخشی نیزمی‏تواند به صورت سیار و قابل حمل مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: نیروگاه‎های سیارخورشیدی سهم بسیاری در برق رسانی روستایی و عشایر کشوربرخوردار است و اکنون این نیروگاه‏های سیار به دلیل در دسترس بودن تکنولوژی آن در داخل کشور و پایین بودن هزینه‏های احداث آن، هزینه بالایی به دنبال ندارد و می‎توان نیروگاه‏های خورشیدی سیار را به مثابه  یک پکیج  و قابل حمل در اختیار عشایر قرار داد تا نیازهای خود را در زمینه انرژی و برق تامین کنند.

عضو انجمن مخاطرات محیطی  و توسعه پایدار ایران تاکید کرد: در حال حاضر در کشور چاره ای جز حرکت به سمت انرژی‎های تجدید پذیر وجود ندارد. در حال حاضر کشورعربستان در استفاده از منابع تجدید پذیر برای تولید انرژی گوی سبقت را از کشورهای منطقه خلیج فارس و آسیایی ربوده است.

محبوب فرعنوان کرد: در حال حاضر براساس امکان سنجی صورت گرفته نیروگاه‎های خورشیدی عشایر، می‎توان 7 هزار نیروگاه خورشیدی  تهیه و در اختیار آن‎ها قرار داد تا یک منبع درآمدی برای آن‏ها محسوب شود  وهم  بتوانند در هزینه‏های خود صرفه جویی کنند و علاوه برآن نیز روستاییان کشور را می‏تواند از این حیث تحت پوشش قرار دهد.

** وضعیت نگران کننده کشور در حوزه برق و آب

وی تصریح کرد: درحال حاضر وضعیت کشور از نظر برق و آب وضعیت نگران کننده ای است چرا که آبی در طبیعت و محیط زیست وجود ندارد و این مشکل تامین برق و آب در درجه نخست  متوجه روستانشینان و عشایر کشور می شود و با توجه به نقش آن ها  درتامین ارزاق  و مواد غدایی کل کشور به علت عدم تامین برق با مشکل تولید و درآمد مواجه خواهند شد.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار بیان کرد:اگر نیروگاه‎های خورشیدی  سیار را در اختیار عشایر و روستاییان قرار دهیم و در مناطقی که عشایر حضوردارند،ازنیروگاه‏های خورشیدی ثابت استفاده کنیم تا بخشی از برق آن را خودشان استفاده کنند و می‏توانند بخش دیگر آن را به دولت بفروشند و از این طریق تشویق شوند که تولید کننده باقی بمانند.

محبوب فرعنوان کرد: درحال حاضربسیاری از باغداران، دامدارها فعالیت خود را به دلیل جوابگو نبودن هزینه‏های جاری تعطیل کردند زیرا در آمد حاصل از محل فروش کالا و محصولات تولیدی پاسخگو نیست و به دلیل مشکلات ناشی از تامین برق، تامین علوفه و مشکل آب  دام‏ها برای کشتار زودرس به کشتارگاه‏ها فرستاده می‎شود و پیرو این مساله در تابستان با کمبود گوشت سبک و سنگین مواجه هستیم.

وی گفت: در حال حاضر شرایط به گونه ای است که جنگ آب  که از استان اصفهان آغاز شده بود به  استان خوزستان و سیستان و بلوچستان رسیده است و روستانشینان و عشایر دوشادوش یکدیگر برای مشکل  تامین آب در جلوی ادارات تجمع کردند تا بتوانند با ارایه راه حلی  در این شرایط کشت و زرع کنند چرا که از آن‏ها  در شرایطی که اصلا آبی وجود ندارد، حمایتی نشده است.

 به عقیده عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران ، باید بتوان از طرح‏های جایگزین مانند همین نیروگاه‎های خورشیدی سیار استفاده کرد زیرا از طرفی قیمت تمام شده آن برای دولت بسیار ناچیز است و این طرح‎ ها می‏تواند  در اختیار کشاورزان و عشایر قرارگیرد تا بخشی از هزینه‏های آن ها را جبران  کند و حتی می توان در راستای حمایت از این قشر، برق را از آن‏ها خریداری کرد تا اندکی از مشکلات آن‏ها در بی آبی و بی برقی   کاسته شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |