جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 157646 14:57 1400/07/21
حال ناخوش سد کرج در پاییز بدون بارش

حال ناخوش سد کرج در پاییز بدون بارش

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حال ناخوش سد کرج در پاییز بدون بارش

حال ناخوش سد کرج در پاییز بدون بارش

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-در روزگاری احداث سد برای کمک به مناطق دارای مشکلات منابع آبی مورد استفاده بود اما امروزه همین سدها با توجه به خشکسالی ها و کمبود آب با کاهش حجم آب  ورودی به مخازن مواجه اند و حتی روربه خشک شدن هستند. از جمله این سدها می توان به سد کرج یا امیر کبیر در استان البرز اشاره کرد که ماجرای خشک شدن آن زبانزد شبکه های اجتماعی شده است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ سد امیرکبیر که سد کرج هم نامیده می‌شود، بر رودخانه کرج در ۲۵ کیلومتری شمال شهر کرج و کنار جادهٔ چالوس احداث شده و اولین سد چندمنظورهٔ ایران است.

این سد یکی از منابع تأمین آب شهر تهران و دریاچهٔ آن از مراکز طبیعی مهم پرورش ماهی‌های قزل‌آلای رنگین‌کمان و... است که مدتی است با خشکی دست و پنجه نرم می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز در آخرین اظهاراتش درباره وضعیت دخایر آبی سدهای این استان گفت: در حال حاضر ۹۷میلیون متر مکعب از ظرفیت ۱۸۰میلیون متر مکعبی سد کرج پر است و با این آمار می‌توان گفت ظرفیت سد ۲۵درصد منفی است.

داوود نجفیان با اشاره به اینکه در ۶ماه اول امسال ورودی سد کرج ۵۰درصد و ورودی سد طالقان نیز ۶۰درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: طبق گزارش‌های دریافتی از هواشناسی، پاییز امسال میزان بارش‌ها در استان ۳۰درصد کمتر از حد نرمال و به همین دلیل باید گفت پاییز امسال پاییز خشکی است.

**تعویق کشت پاییزی در استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با اشاره به اینکه در شرایط موجود تامین آب آشامیدنی مشترکان البرزی اولویت اول شرکت آب منطقه‌ای است، ادامه داد: با توجه به شرایط پیش آمده، تاکید زیادی بر به تعویق انداختن کشت‌های پاییزه می‌شود تا بتوانیم منابع موجود را مدیریت کنیم.

وی اضافه کرد: در نیم قرن گذشته، خشکسالی به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسئولین تبدیل و کاهش بارش‌ها موجب شد از یک سو میزان آب‌های سطحی کاهش یابد و از سوی دیگر تغذیه منابع زیرزمینی با مشکل مواجه شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز افزود: از ظرفیت ۴۲۰میلیون متر مکعبی سد طالقان هم ۲۰۵میلیون متر مکعب یعنی ۲۸درصد از مجموع ظرفیت این سد خالی است.

خبرنگار جهان اقتصاد در ادامه بررسی  این موضوع  با محمدرضا محبوب فر، کارشناس محیط‎ زیست و توسعه پایدار به گفت وگو پرداخته است که در ادامه می‎خوانید.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: هنگامی که کشور با خشکسالی، ورشکستگی آبی و نابودی اکوسیستم دست به گریبان است، مشخص است که هر سال یک تا سه سد مانند سد کرج در کشور از بین می رود.

**سدسازی، اقدامی غیرکارشناسی

وی افزود: نکته جالب اینجاست که این سد سازی ها به منظور آبرسانی به برخی از مناطق کشور احداث شد اما اکنون خود سدها با کمبود آب مواجه هستند و حتی می توان به غیرکارشناسی بودن این طرح ها پی برد.

محبوب فر افزود: خشک شدن سد کرج به دلیل کمبود آب در تهران اتفاق افتاد، حتی اکنون وضعیت تهران از منظر دسترسی به منابع آبی خطر ناک است و تا بیشتر از سه ماه دیگر آب موجود نیست و طرح های انتقال آب نیز از سمت شمال کشور و کرج برای تهران تعریف شود و اجرای انتقال آب  منجر به خشک شدن در مناطق بالادست شده است.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار بیان کرد: متاسفانه اجرای انتقال آب کرج به تهران به صورتی بوده که این سد کرج برای انتقال آب به تهران احداث شده به خشک شدن استان البرز منجر شده است.

به عقیده وی، طرح تونل انتقال آب از رودخانه کرج و سدی که ساخته شد به دلیل بروز مشکلات و مسایل فنی نباید اجرا می شد ، خود این مسأله باعث خشکی منطقه البرز  و کاهش سطح رودخانه کرج شده است  و در حال حاضر نیز خروجی سد کرج کاهش یافته است.

محبوب فر گفت: به دلیل انتقال آب کرج به تهران مشکلات اکوسیستمی در منطقه را شاهد هستیم و بسیاری از باغات، زمین های کشاورزی و روستاها در پایین دست کرج با این انتقال آب با خطر خشکی کامل مواجه هستند.

به گفته وی، با توجه به مواجه تهران با مشکل آب ، دو پروژه سد سازی در استان البرز و روی رودخانه کرج در حال تعریف شدن است که به خشک شدن کامل استان البرز منجر خواهد شد.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران تاکید کرد: در حال حاضر خشکسالی و بی آبی در تهران و البرز به صورتی نمود پیدا کرده است که حتی تصویر خشکسالی در سدی مانند کرج  در شبکه های اجتماعی در حال اشتراک است .

**خشکی سد کرج تولید انرژی را مشکل کرد

محبوب فر افزود: سد کرج و سد طالقان در استان البرز  تنها منابع تأمین آب ساکنین استان تهران  است و متاسفانه خشک شدن سد کرج وضعیت تولید انرژی و برق در منطقه را تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از دریاچه های  واقع در پشت این سد که مراکز پرورش ماهی هستند و جنبه استفاده گردشگری و تفریحی داشتند به نابودی کشیده شدند.

محبوب فر بیان کرد: در حال حاضر کمبود بارش ها و شرایط جوی و خشکسالی در منطقه، سطح آب سد کرج و طالقان را نیز کاهش داده است که می توان از آن به عنوان عاقبت کم آبی در استان البرز یاد کرد.

وی افزود : سال گذشته سد لتیان بسیار پر آب بود اما الان سطح آب در آن واقعا پایین آمده است و حتی آب در  کناره های سه سد طالقان، کرج و لتیان به حدی کم شده که بسیاری از ماهی ها بیرون از دریاچه هستند و بسیاری از آن تلف شدند.‌

محبوب فر عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت به گونه است که نمی توان به فصول پاییز و زمستان امیدوار بود تا  مشکل سدهای تغذیه کننده تهران حل شود بنابراین باید صرفه جویی هایی  در استان تهران و البرز صورت پذیرد تا به طور قطع  بتوان خشکسالی‌های به وجود آمده را پشت سر نهاد. البته هرچند این صرفه جویی ها در برطرف ساختن مشکل آب شرب شهروندان مهم است اما مهم طبیعت است.

**چاره اندیشی برای مدیریت منابع آبی کشور

وی افزود: پراکندگی گردوغبار به دلیل خشکی منابع آبی است که می تواند مشکلات را به هم مرتبط سازد و باید برای مدیریت منابع آبی در کشور چاره اندیشی شود  و تنها رعایت الگوی مصرف نمی تواند این قبیل مشکلات را برطرف سازد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |