جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 135501 16:24 1399/12/12
جو بایدن؛ مرد جدید کاخ سفید کیست؟ آیا او از اقتدار لازم برخوردار است؟

جو بایدن؛ مرد جدید کاخ سفید کیست؟ آیا او از اقتدار لازم برخوردار است؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جو بایدن؛ مرد جدید کاخ سفید کیست؟ آیا او از اقتدار لازم برخوردار است؟

جو بایدن؛ مرد جدید کاخ سفید کیست؟ آیا او از اقتدار لازم برخوردار است؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهرداد حاجی زاده، فلاح مدرس دانشگاه

رویای جو بایدن پس از سه دهه تلاش بی وقفه برای کسب مقام ریاست جمهوری آمریکا به واقعیت پیوست.

او با ۷۸ سال سن پیرترین مردی است که سوگند ریاست جمهوری خورده است.

او با کنار زدن رقبا، پیروزی را بدست آورد. اما آیا او به مدت چهار سال قدرت اداره کاخ سفید را دارد؟

او به مدت نیم قرن منتقد سیاست های اجرایی آمریکا انتقاد بود، فعالیت سیاسی او از زمانی آغاز شد که ریچارد نیکسون در کاخ سفید حضور داشت.زمانی که آمریکا شروع به فرستادن انسانها به کره ماه کرد. بنابراین گزینه سن شاید یک آپشن موثر برای حضور او باشد.

آقای بایدن در عمر طولانی خود بیش از پیش متحمل رنج و آلام در زندگی شخصی شده است و طرفدارانش معتقدند؛ این امر به او احساس همدلی زیادی می دهد تا برای کشوری که از درد و غم همه گیر COVID-19 رنج می برند؛ مرهم باشد.

دوستانش باور دارند که قدرت شخصیت و نجابت آقای بایدن همان چیزی است که آمریکا در این اوقات شدیدا به آن نیاز دارد.این مساله به او کمک کرد تا برتری خود را به رخ بکشد.

جو در سال ۱۹۷۲ به پنجمین سناتور جوان تاریخ ایالات متحده تبدیل شد. چند هفته بعد فاجعه ای متوجه خانواده بایدن شد.همسرش نیلیا و دختر یک ساله اش نائومی در یک تصادف اتومبیل کشته شدند.این حادثه منجر به آسیب دیدگی دو پسرش، هانتر و بیو شد.

توانایی او در مدیریت آن فاجعه، شگفت آور بود. بعد از آن مصمم شد؛ هر شب پسران خود را ببیند بنابراین مجبور بود در شروع و پایان هر روز یک ساعت و نیم با قطار به سمت واشنگتن دی سی را طی کند و به آنها شب بخیر بگوید.

در شرایطی که بروز این حادثه برای هر شخصی، می توانست کاملا او را از پای درآورد، آقای بایدن این قدرت را پیدا کرد که و در شرایط ناخوشی و مصیبت های بعدی زندگی ناخوشایند خود را ادامه دهد.

او در سال ۱۹۸۸ دچار بیماری آنوریسم شدید شد و برای نجات جان خود از یک عمل ۹ساعته جان سالم به در برد.

متعاقب آن در سال ۲۰۱۵ یکی از دو پسرعزیزش به نام بیو در اثر سرطان مغز در سن ۴۶ سالگی از بین رفت. غم و اندوه بایدن یکی از دلایلی بود که وی در آن زمان ترجیح داد در برابر آقای ترامپ نامزد نشود.

از گفته های او به نقل از پدرش است که مرتباً می گفت: "قهرمان، معیار مرد این نیست که هر چند وقت یک بار زمین خورده باشد، بلکه ملاک مرد این است که چقدر سریع از جا بلند شود."

در باورهای آقای بایدن، اعتقاد به قضا و قدر موج می زند. آنجا که می گوید؛ زندگی تعادل بین رنج و ثروت مردم است - "هر قدر اوج ها بزرگتر باشد، فرورفتگی ها عمیق تر خواهد بود".

به نظر می رسید او در آغاز سال ۲۰۲۰ به دنبال راه متفاوتی باشد لذا مبارزات انتخاباتی وی برای تبدیل شدن به رقیب حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

بایدن که سابقه معاونت رئیس جمهور را در کارنامه داشت؛ به عنوان نامزد انتخاباتی معرفی شد. در ماه فوریه تنور مبارزات انتخاباتی آمریکا گرم شد. اما این نامزد انتخابات، بعضاً در رسانه ها ناشناس بود و با احتیاط در محافل مطرح می شد.

بعدها دوباره بخت آقای بایدن برگشت. او که در ایالت آیووا به مشکل جدی برخورد کرده بود، یک ماه بعد در کارولینای جنوبی پیروزی را بدست آورد و خود را در مسیر پیروزی قرار داد.

در مرحله اول با وجود انتقاد شدید هوادارانش، آقای بایدن مورد آزمایش قرار گرفت. او به "دست درازی" یا تمایل ورود به حریم شخصی زنان متهم شد البته فیلم های ناجور زیادی وجود داشت که این موضوع را تایید می کرد.

دوستانش می گویند که این حس او از طبع گرم و احساس یگانگی و همزاد پنداری جو نشات می گیرد. اما در طول مبارزات انتخاباتی مجبور شد اعتراف کند که رفتار او دیگر مناسب نیست.

وی در بیانیه ویدئویی به رأی دهندگان گفت: "من فهمیدم ، مرزهای فضای شخصی تغییر کرده است." البته او اتهامات کارمند سابق سنا، تارا رید مبنی بر حمله جنسی به تارا در سال ۱۹۹۳ را رد کرد.

کاملا هریس زنی که اکنون معاون اوست در اوایل کار از حمایت بایدن از تبعیض نژادی انتقاد کرد، زمانی که او به مخالفت با ادغام دانش آموزان سفید و سیاه در اتوبوس مدارس پیوست.

شایان ذکر است؛ تهیه پیش نویس لایحه جنایی در سال ۱۹۹۴ که منجر به حبسهای جمعی، احکام طولانی مدت زندان و گسترش هرچه بیشتر زندانها شد، از همان زمان او را درگیر فعالیت سیاسی کرده است.

آقای بایدن ضمن اینکه در صحبت کردن الکن تلقی می شود در عین حال یک سخنران چیره دست محسوب می شود.گافهایش در سخنرانی یا "Bidenism" بسیار مشهور و افسانه ای است. البته گاهی اوقات او کاملا قاطعانه ظاهر می شود.

در بسیاری از اوقات او واژه ها را نیز در خطابه های خود به عاریت می گیرد. معروف ترین آن در سال ۱۹۸۸ است هنگامی که وی سخنرانی نیل کینوک را کلمه به کلمه سرقت ادبی کرد. انصافاً او در موارد قبلی رهبر سابق حزب کارگر انگلیس را اعتبار داده بود، اما طوری وانمود می کرد که این کلمات را خود ارائه داده است.

او توانست با استفاده از نقاط قوتش با یک عمر تلاش در ارائه خدمات عمومی، رقبای دموکرات خود را از کنار بگذارد و خود را به عنوان جایگزین شایسته ترامپ نشان دهد و در هنگامه بیماری و هرج و مرج، اداره امور مملکت را به عهده بگیرد.

هشت سال تجربه معاونت رئیس جمهوری به آقای بایدن اجازه می دهد تا موفقیت های باراک اوباما را به عنوان موفقیت خود در داخل و خارج از کشور ادعا کند.

کسانی که این شخص را از همان سالها می شناسند؛ می گویند که در این مدت خدمت او و تجربیاتی که کسب کرده است باعث می شود وی به عنوان یک رئیس جمهور بالقوه برجسته شود.

سر پیتر وستماكوت ، كه در سالهای اوباما سفیر انگلیس در آمریكا بود ، به Sky News گفت كه بایدن "بسیار باتجربه" است. سر پیتر گفت: "او طیف گسترده ای از ارتباطات سیاسی را در سراسر جهان پیدا کرده و چیزهای زیادی می داند و به کشورهای استراتژیک اهمیت زیادی می دهد.

"او مردی خواهد بود که می فهمد در بسیاری از مناطق به جای اینکه سعی کند همه کارها را انجام دهد، نیاز به داشتن جوانان توانمند دارد که می تواند کارها را به آنها تفویض کند. فکر نمی کنم او تردیدی در این زمینه داشته باشد."

آقای بایدن خود را قهرمان رأی دهندگان سفید یقه آبی می داند و روابط نزدیکش با اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا، حمایت وی را در میان جامعه آفریقایی- آمریکایی ها به طور موثری تقویت کرده است.

بایدن نیاز به حمایت از دموکرات های سرسخت و حمایت از افرادی دارد که از حزبش یا حتی جمهوری خواهان میانه رو که از ریاست جمهوری ترامپ ناراضی بوده اند؛ دور شده اند.

تلاش آقای بایدن برای بازگرداندن و ساختن میراث آقای اوباما و متحد کردن یک کشور تقسیم شده پس از آشوب سالهای ترامپ و آشوب در پایتخت است.

**انتظار جامعه آمریکا از رئیس جمهور منتخب چیست؟

اولویت اول منتخب کاخ سفید، مقابله با بیماری همه گیر COVID-19 خواهد بود. وی انتقاد شدیدی نسبت به نحوه مدیریت ویروس توسط آقای ترامپ داشته است.

دولت او نیاز به رفع اشکال آزمایش و کنترل ویروس دارد تا اقتصاد ایالات متحده بتواند از قفل شدن خلاص شود.

هوادارانش هشدار می دهند که تصدی ریاست جمهوری وی ساده و در حد بازسازی دوران اوباما خواهد بود، فقط اصلاح خرابکاریهای زمان تصدی ترامپ.

کسانی که به وی در مورد سیاست اقتصادی مشاوره می دهند گفته اند که این کار کاملاً روزولتین از نظر هزینه و سرمایه گذاری برای غلبه بر تأثیر COVID-19 و مقابله با تغییرات آب و هوایی خواهد بود.

او می خواهد ۲ میلیارد دلار هزینه كند تا آمریكا را در مسیر از بین بردن انتشار كربن تا اواسط قرن قرار دهد.

با توجه به تجربه غم انگیز مرگ خانواده، جای تعجب نیست که آقای بایدن تأکید زیادی بر سلامتی داشته باشد.

همانطور که او در تبلیغات تلویزیونی بیان کرد، مراقبت های بهداشتی برایش جنبه "شخصی" دارد. امیدوار است که اصلاحات آقای اوباما در زمینه بهداشت و درمان را تقویت کند اما در عین حال پیشنهاد "مراقبت های بهداشتی برای همه" که توسط برنی سندرز ، رقیب سابق دموکرات وی و سایر اعضای جناح ترقی خواه حزبش حمایت می شود، را متوقف کرد.

رئیس جمهور بایدن در صحنه جهانی تلاش خواهد کرد تا جایگاه آمریکا را در مرکز نظم جهانی مبتنی بر قوانین چند جانبه ای که ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم پس از سالها انزواگرایی ملی گرایی اقتصادی رئیس جمهور ترامپ، رهبری می کند بازگرداند.

او به عنوان معاون سابق رئیس و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، اعتقاد راسخی به Pax Americana دارد و علیه خسارتی که آقای ترامپ به جایگاه آمریکا در جهان وارد کرده اظهاراتی داشته است.

چالش های وی در صحنه جهانی جدیدقابل تامل خواهد بود. زیرا دنیا از زمان معاونت رئیس جمهور به جلو حرکت کرده است.

قدرت چین رو به تزاید بوده و تنش ها بین دو قدرت فوق العاده افزایش یافته است. اروپا از زمان Brexit و ظهور احزاب پوپولیست یکسان نیست.

ولادیمیر پوتین، به ویژه در مورد دموکراسی آمریکایی، به طور فزاینده ای دخالت کرده است.

و خاورمیانه در زمان رئیس جمهور ترامپ تغییر کرده است. آقای ترامپ سفارت آمریکا را به بیت المقدس منتقل کرده، توافق هسته ای ایران را کنار گذاشته و توافق نامه ای برای عادی سازی روابط بین اسرائیل، امارات و بحرین اقدام کرده است. آقای بایدن چه مقدار از آن را می تواند معکوس کند؟

آقای بایدن با سن بالایی که دارد، در مورد بازگرداندن روحیه حزب گرایی در سیاست های آمریکا تا چه حد می تواند موفق باشد؟

ضمن اینکه پدران بنیانگذار، نظامی از دولت را طراحی کرده اند که فقط در مواقع احساس سازش کار می کند. این مساله در سیاست خصمانه سالهای اوباما و ترامپ از بین رفته است.

آقای بایدن بر این باور است که او خواهان بازگشت به همکاری فراجناحی در کپیتول هیل برای حل مشکلات فوری آمریکاست. اگر کسی در هر دو حزب تجربه، جذابیت و دوستان کافی برای از بین بردن برخی از تضادهای تلخ دو ریاست جمهوری گذشته داشته باشد، ممکن است آقای بایدن باشد.

در حالی که آقای ترامپ در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمد، آقای بایدن زندگی خود را در شهر یقه آبی اسكرانتون، شمال شرقی پنسیلوانیا ، در هیات یک پسر فروشنده اتومبیل دست دوم آغاز كرد.

شاید او به دلیل بیان مهیج و معروفیت در سخنرانی، شهره نباشد. اما استفاده از واژه های آسان برای دلداری ملت داغدار آمریکا، می تواند گوشنواز باشد.

آقای ترامپ او را خواب آلود و بی تحرک خوانده است. دوستانش او را شایسته و مملو از صفات انسانی می دانند. هیچ یک از هیجانات ارائه شده توسط آقای ترامپ و انگیزه تغییر موعود زمان آقای اوباما وجود ندارد، اما این ممکن است همان چیزی نباشد که اکنون بسیاری از آمریکایی ها به دنبال آن هستند.

انتخابات خشن و ناخوشایند بود و پس از پیروزی آقای بایدن نیز به همین ترتیب ادامه یافت.

یارانش می گویند که او به دلیل نوع تربیت و آزمایشات سخت زندگی اش تاب آوری لازم را دارد.

به هر تقدیر باید منتظر ماند و دستاورد این پیرمرد ۷۷ساله را با رویای بزرگش در جامه ریاست جمهوری آمریکا مشاهده کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |