پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 196459 11:57 1401/07/02
تولید و صادرات روغن اوکراین کاهش یافت

تولید و صادرات روغن اوکراین کاهش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تولید و صادرات روغن اوکراین کاهش یافت

تولید و صادرات روغن اوکراین کاهش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، تولید روغن آفتابگردان در اوکراین در سال زراعی 2022/23 به رقم 3.5 تا 4.9 میلیون تن می رسد، این در حالی است که تحلیل گران می گویند که تولید روغن آفتابگردان این کشور در سال 2021/22 به میزان 5 میلیون تن بود.

شرکت مشاوره ای APK در گزارشی اعلام کرده که پیش بینی می شود که این کشور بتواند در سال 2022/23  بین 3 تا 4.6 میلیون تن روغن صادر کند.

روغن یک محصول اساسی و تاثیر گذار در امنیت غذایی کشورها است،‌ این در حالی است که بیشتر کشورها از جمله ایران وارد کننده عمده این محصول است، ایران بیش از 90 درصد نیاز به روغن را وارد می کند.

اوکراین تولید کننده عمده دانه های روغنی است که جنگ اخیر با روسیه عرضه این محصول را در بازارهای جهان مختل کرد و قیمت ها روز به روز بالا  رفت.

بر اساس بررسی بلومبرگ در یکسال گذشته دانه روغنی بیش از 200 درصد رشد قیمت داشته که عمده این افزایش پس از درگیری نظامی روسیه با اوکراین بوده است.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند که ادامه درگیری ها بین این دو کشور تولید محصولات اساسی دانه روغنی و غلات را در این دو کشور تولیدکننده کاهش خواهد داد، روسیه و اوکراین در مجموع 30 درصد غلات دنیا را تامین می کنند.

حال باید دید که کاهش صادرات و تولید دانه روغنی در اوکراین تا چه اندازه به قیمت بازارهای جهانی در آینده تاثیرگذار خواهد بود؟



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |