جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 112008 18:26 1399/06/19
تولید؛ حلقه همیشه گمشده در سیاست گذاری مسکن

تولید؛ حلقه همیشه گمشده در سیاست گذاری مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تولید؛ حلقه همیشه گمشده در سیاست گذاری مسکن

تولید؛ حلقه همیشه گمشده در سیاست گذاری مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واکاوی انتشار یا عدم انتشار آمار قیمت مسکن در گفتگوی جهان اقتصاد با فرشید پورحاجت

بازی با اعداد و ارقام در حوزه مسکن سیاست درستی نیست

مهناز اسماعیلی-چندی پیش وزیر راه و شهرسازی از دستور ممنوعیت انتشار آمار و اطلاعات قیمت مسکن خبر داد که واکنش های متعددی را به دنبال داشت.

درهمین رابطه، معاون وزیر راه و شهرسازی روز یکشنبه از منتشر کردن گزارش‌های قیمت مسکن در پایان شهریورماه خبر داد و گفت: این بار گزارش قیمت مسکن در مقایسه کشوری و با اطلاعات تمام استان‌ها منتشر می‌شود.

محمود محمودزاده درباره حذف آمار و گزارش‌های قیمت مسکن در تهران اظهار داشت: قبل از به اجرا درآمدن اخذ کد رهگیری در معاملات اطلاعات کامل نبود و این امکان که همکاران ما نمونه‌های آماری کاملی از تمام استان‌ها بگیرند، وجود نداشت.

وی ادامه داد: آماری که از قیمت مسکن چه توسط وزارت راه و شهرسازی و چه بانک مرکزی اعلام می‌شود، قیمت متوسط تهران است اما باید قیمت متوسط کشوری هم اعلام شود.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی افزود: با توجه به مصوبه اخیر ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر الزامی شدن اخذ کد رهگیری در معاملات و درج آنها در سامانه مربوطه در تلاش هستیم که بتوانیم معدلگیری از قیمت مسکن در استان‌های مختلف داشته باشیم و قیمت‌ها در سطح کشوری اعلام شود تا به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

محمودزاده با بیان اینکه آماری که منتشر می‌شود واقعی نیست، اظهار داشت: وقتی قیمت مسکن در تهران به عنوان گران‌ترین شهر اعلام می‌شود، نمی‌تواند برای استانی مانند سیستان و بلوچستان مبنا باشد و بهتر است که گزارش قیمت‌ها به تفکیک استان‌ها و با توجه شرایط هر منطقه و استان منتشر شود.

وی با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم که یک آمار پایه‌ای و قابل استناد از گزارش‌های قیمت مسکن در سطح کشور منتشر کنیم، گفت: موضوع مهم اطلاعات پایه است و استناد به این اطلاعات از انتهای شهریور ماه مجددا گزارش‌های قیمت مسکن با حضور تمام استان‌ها منتشر می‌شود.

در همین راستا، خبرنگار جهان اقتصاد با فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان درباره اینکه آیا معدل گیری از قیمت مسکن در کل استان ها کار درستی است و به شفافیت بیشتر آمار کمک می کند یا خیر؟ به گفتگو پرداخت.

فرشید پورحاجت با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در دو سال گذشته آزمون و خطا را به عنوان یک راهبرد داره دنبال می کند، چیز جدیدی نیست، گفت: حتی در حوزه تولید مسکن، طرح های متفاوتی از طرف وزارت راه و شهرسازی رونمایی شد و بعد از مدتی تمام این طرح ها وتو شد؛ به عبارتی فرصت طلایی تولید مسکن و سیاست ورزی مناسب توام با کار کارشناسی و استفاده از نظرات نخبگان و اساسا مسیری که حوزه اقتصاد مسکن کشور باید طی می کرد، مورد توجه وزیر راه و شهرسازی نیست. اسلامی حتی در سال های اول وزارت، در انتخاب معاون مسکن و ساختمان خود نیز دچار تزلزل بود.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به اینکه طرح های زیادی توسط آقای اسلامی رونمایی شده که متاسفانه هیچکدامشان به سرانجام نرسیده است، مثل طرح تامکاد و انواع و اقسام تام ها که رونمایی شد تا اینکه این طرح ها منتج به طرح اقدام ملی شد، تصریح کرد: امروز هم می توان گفت بعد از اینکه به کرات اعلام شد که طرح اقدام ملی در برج 4 افتتاح می شود، این کارها ابتر مانده است و هنوز درگیر ثبت نام طرح اقدام ملی هستند.

وی افزود: در حوزه نرخ گذاری املاک، باز هم وزارت راه و شهرسازی آن مسیر اشتباهی را که در یکی دو سال گذشته دنبال کرده، مجددا دارد دنبال می کند. قطعا تبعیت قیمت تهران از شاخص های اقتصاد و نرخ کلان است و این شاخص های کلان تاثیر مستقیمی بر اقتصاد ما که اقتصاد مسکن است، خواهد داشت.

پورحاجت ادامه داد: قیمت شهرستان قطعا از قیمت تورم عمومی و اقتصاد خرد شهرستان تبعیت می کند و قیمت مسکن در تهران قطعا از اقتصاد کلان و اقتصاد خرد و بخشی تهران تبعیت خواهد کرد. ما نمی توانیم سهم عمده ای از برنامه ریزی و سیاست ورزی که وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن از آن کوتاهی و اهمال کرده است را مجددا از طرف وزارت راه و شهرسازی شاهد باشیم. به عبارت اخص می شود گفت بخش خصوصی کشور و بنگاه های تولیدی مسکن وقتی می بینند وزارت راه و شهرسازی هیچ برنامه مشخصی برای مسکن ندارد، خودشان شروع به برنامه ریزی برای تولید مسکن و فعالیت اجرایی بنگاه اقتصادی آن کردند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان تاکید کرد: اینکه وزارت راه و شهرسازی در ماه گذشته سیاست اشتباهی را در پیش گرفته که ما آمار قیمت و معاملات مسکن را اعلام نمی کنیم، یک اشتباه تکراری مثل تمام اشتباهاتی است که وزیر در دو سال گذشته داشته است.

پورحاجت با بیان اینکه بازی با اعداد، قطعا سرانجام خوبی ندارد، اظهار کرد: سیاست های سرکوبی که منتج به سرکوب قیمت ها شود، هیچ گاه در اقتصاد کشور سرانجام خوبی نداشته است. اینکه بدیهیات حوزه مسکن را نخواهیم اعلام کنیم یا با بازی با اعداد و ارقام بدیهیات حوزه مسکن را طور دیگری بازنمایی کنیم، شک نکنید در آینده اثرات مخرب تری برای بازار مسکن خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر وزارت راه و شهرسازی بگوید که می خواهد متوسط قیمت مسکن کشور را محاسبه کند یا بخواهد متوسط قیمت مسکن را در مراکز تهران با کلانشهرها بسنجد، شک نکنید هیچ تاثیری بر اصل موضوع که تولید و کمبود تولید مسکن است، نخواهد داشت.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان افزود: وزارت راه و شهرسازی با رفتارهای غیرکارشناسی از تعهداتی که نسبت به حوزه مسکن دارد، فرار می کند. این است که هر روز ذهن ژورنالیست های حوزه اقتصاد مسکن را درگیر اساسی ترین موضوع که تولید مسکن است، نمی کند، به نظر می رسد که یک تاکتیک غیرحرفه ای است. چراکه شان نزول وزارت راه و شهرسازی تولید مسکن است، چه آمار را اعلام کند، چه آمار اعلام نشود، ما متاسفانه با کاهش شدید تولید مسکن مواجه هستیم. بازار مسکن هم از روند اقتصاد تبعیت می کند و مسیر خودش را دنبال خواهد کرد.

وی در پایان گفت: فعالان اقتصادی، کارشناسان خبره حوزه مسکن به راحتی متوسط قیمت تهران را می توانند اعلام کنند و نه وزارت راه و شهرسازی و نه هیچ ارگان دیگری نمی تواند جلوی رسانه و بعضی از اخبار را بگیرد، کمااینکه دیدیم بانک مرکزی در یک اقدام کاملا شجاعانه و کارشناسی قیمت مسکن را در مرداد ماه اعلام کرد.  



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |