جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 116881 22:08 1399/08/03
توزیع رانت میلیارد دلاری در سال با اجرای بخشنامه فولادی

توزیع رانت میلیارد دلاری در سال با اجرای بخشنامه فولادی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
توزیع رانت میلیارد دلاری در سال با اجرای بخشنامه فولادی

توزیع رانت میلیارد دلاری در سال با اجرای بخشنامه فولادی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

در اوایل سال 99 به دلیل جهش نرخ ارز نرخ شمش فولاد در بورس کالا هر روز افزایش می یافت، به دلیل افزایش مکرر نرخ شمش فولاد معاملات فولاد در بورس کالا دائما ابطال می شد. از آن زمان فروش صادراتی تولید کننده فولاد کاهش و در مقابل فروش داخلی افزایش داشته است. در ادامه این تنش فولادی روز دوشنبه دستور العمل جدیدی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که موجبات نگرانی اهالی بازار سرمایه را فراهم کرده است.

به گزارش جهان اقتصاد، طبق فرمول جدید  دلار مبنا تقریبا 20 درصد پایین تر از قیمت آزاد و قیمت پایه حدود 15 درصد (بعد از رقابت) زیر قیمت صادرات خواهد بود. به عقیده کارشناسان اقتصادی این موضوع موجب خواهد شد تا 100 الی150 دلار در هر تن فولاد، رانت توزیع شود. بنابراین  در سال 2.2 میلیارد دلار تا 3.3 میلیارد دلار رانت توزیع می شود. این بجز رانتی است که در حال حاضر بواسطه اختلاف 50 درصدی نرخ آزاد و نرخ  فروش شرکتها است.

تحلیل گران بازار سرمایه معتقدند که شرکت هایی که از بورس کالا شمش فولاد خریداری می کنند، به چند برابر قیمت در بازار آزاد به فروش می رسانند و یا حتی انبار می کنند تا با افزایش نرخ دلار و همچنین افزایش نرخ فولاد، محصولاتشان را به قیمت خیلی بالاتر در بازار آزاد به فروش برسانند. توجه داشته باشید که این دلال های بزرگ فولادی از مردم عادی نیستند، این ها شرکت های بزرگی هستند گه قدرت بسیاری نیز دارند، حتی ممکن است برخی از شرکت های دلال نیز دولتی هم باشند.

اگر شرکت های فولادی به جای این که محصولاتشان را در داخل به فروش برسانند (ضمن این که فقط یک میلیون تن مصرف داخلی داریم ) به خارج از کشور صادر کنند سود سازی این شرکت ها چند برابر خواهد شد، به د این ترتیب سود به جای این که به جیب دلال ها (شرکت های بزرگ) برود، این سود به جیب سهام داران شرکت های فولادی می رود.

اکنون برخی از مجلسی ها نیز نیز به این موضوع ورود کرده اند و تصمیم به اصلاح رویه های فورش فولاد دارند. این موضوع مهم حتی مورد نگرانی شورای عالی بورس نیز شده است. آقای حسینی مقدم، عضو شورای عالی بورس در صفحه اینستا گرامی خود عنوان کرده است که "حمایت از مصرف کننده، از جیب بیش از 50 میلیون سهام دار و به کام تعدادی اندکی از واسطه ها!، منافع قیمت گذاری ها تا کنون به کدام مصرف کننده رسیده است؟!، در عرض چند روز، 300 هزار میلیارد تومان سرمایه دود شده است.

همچنین قالیباف، رئیس سازمان بورس نیز در پیامی تصمیم اخیر در مورد فرایند قیمت گذاری و تعین سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا را نتیجه ای جز توزیع رانت و تضییع حقوق 50 میلیون سهام دار نخواهد داشت.

**معاون معدنی وزیر صمت: بخشنامه نهایی نیست

وزارت صمت در واکنش به اعتراضات اهالی بازار سرمایه عنوان کرده است که کار کارشناسی روی بخشنامه هنوز به پایان نرسیده و امیدوارم بزودی شاهد نهایی شدن و اجرای آن باشیم.

معاون معدنی وزیر صمت با حمایت از این بخشنامه گفته است، قیمت گذاری محصولات فولادی دلالی و رانت را حذف می کند، اما کار کارشناسی روی بخشنامه هنوز به پایان نرسیده و امیدوارم بزودی شاهد نهایی شدن و اجرای آن باشیم.

داریوش اسماعیلی اظهار داشت: در جلسات اخیر به خصوص بعد از کسب رای آقای رزم حسینی به عنوان وزیر صمت، عمدتاً بر روی افزایش تولید و تقویت صادرات فولاد متمرکز بوده‌ایم. در این راستا جلساتی هم مرتبط با بخش‌های فولادی از جمله تولید و عرضه در بورس کالا و همینطور بررسی نحوه تقویت صادرات محصولات فولادی برگزار کردیم.

معاون امور معادن وزارت صمت افزود: در تمام موارد، محور کار تقویت و حمایت از تولید داخل و صادرات محصولات فولادی بوده است؛ در این راستا شیوه نامه‌ای برای تنظیم بازار محصولات فولادی در دست تدوین است.

وی ادامه داد: در مورد این شیوه نامه هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم و در حال انجام کارهای کارشناسی هستیم؛ جلسات متعددی را با عمده تولیدکنندگان شمش، فولاد و محصولات فولادی داشتیم و صورتجلسه ای را با آنها تنظیم کردیم. همچنین به اتفاق نمایندگان انجمن تولیدکنندگان فولاد صورتجلسه ای را در همین راستا تنظیم کردیم. جلسه‌ای را با انجمن نوردکاران نیز داشتیم که صورتجلسه ای تنظیم شد.

اسماعیلی افزود: با مدیر بخش معدن مرکز پژوهش‌های مجلس، با کمیسیون صنایع و معادن مجلس و رئیس کمیته صنعت کمیسیون، رئیس کمیته معدن و صنایع معدنی و با نائب رئیس اول مجلس جلساتی داشتیم؛ در تمامی جلسات محور و هدف ما حمایت از تولید و حذف رانتخواران و دلالان از بازار فولاد است.

معاون امور معاون وزارت صمت گفت: در این راستا متاسفانه دیده می‌شود که از چندی پیش رانتخواران و دلالانی که با این شیوه نامه راه دلالی و رانت خواری شان بسته می‌شود، شروع به جوسازی کرده‌اند و به جای امیدوار کردن مردم، در حال ناامید کردن مردم هستند چرا که با این بخشنامه محصولات فولادی با قیمت مناسب به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی تاکید کرد: امیدواریم هر چه زودتر کار کارشناسی ما به پایان برسد و این موضوع را به مرحله اجرا بگذاریم؛ تاکید من این است که این شیوه نامه فقط برای دلالان، رانت خواران و سودجویان مضر است و در جهت حمایت از تولید و تقویت صادرات است و قطعاً این اتفاق خواهد افتاد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |